AnnKatrinRosenblad
Kära elektriker!
Det är dags att byta ut min gamla spis, och jag har köpt en induktionsspis. Dock läste jag att det kan bli bökigt och dyrt ifall allt inte är framdraget.

Min gamla spis är en Electrolux CF 6014, den sitter på 3 16A säkringar
Min nya spis är en Bosch HLS79W351U (specifikation finns i länken)

Jag skruvade upp kopplingen för spisen och kikade in, och det ser ut såhär
Öppen elinstallation, färgglada kablar, vägg, osäker elkontakt, installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att underlätta så har jag ritat detta diagrammet:

Enkel ritning visar elektriska kablar mellan vägg, dosa och spis. Färger indikerar olika ledningar.

Alltså, ur väggen och in i dosan kommer det en Gul, Vit, Röd och Grön kabel
Från spisen kommer det en Blå, Brun, Gröngul och Svart kabel
Det är kopplat från
  • Gul till blå
  • Vit till Brun
  • Röd till Gröngul
  • Grön till Svart
Jag kommer anlita en elektriker för inkoppling.

Så slutligen:
Kan jag koppla in spisen jag har köpt här?
Om inte, är det bökigt att göra så det går?

Tack så mycket
Annkattis
 
Du behöver en nolla framdragen ser det ut som, och då kan elektrikern lika gärna sätta dit ett uttag på en gång så slipper du ha fast inkoppling.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
AnnKatrinRosenblad AnnKatrinRosenblad skrev:
Kära elektriker!
Det är dags att byta ut min gamla spis, och jag har köpt en induktionsspis. Dock läste jag att det kan bli bökigt och dyrt ifall allt inte är framdraget.

Min gamla spis är en Electrolux CF 6014, den sitter på 3 16A säkringar
Min nya spis är en Bosch HLS79W351U (specifikation finns i länken)

Jag skruvade upp kopplingen för spisen och kikade in, och det ser ut såhär
[bild]

För att underlätta så har jag ritat detta diagrammet:

[bild]

Alltså, ur väggen och in i dosan kommer det en Gul, Vit, Röd och Grön kabel
Från spisen kommer det en Blå, Brun, Gröngul och Svart kabel
Det är kopplat från
  • Gul till blå
  • Vit till Brun
  • Röd till Gröngul
  • Grön till Svart
Jag kommer anlita en elektriker för inkoppling.

Så slutligen:
Kan jag koppla in spisen jag har köpt här?
Om inte, är det bökigt att göra så det går?

Tack så mycket
Annkattis
Troligtvis saknas det en nolla i ditt uttag och det behöver dras en ny dit. Det kan vara väldigt besvärligt men också lätt, det beror på som en politiker skulle sagt.
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnKatrinRosenblad
  • Laddar…
Det där ser ut att vara en av Bosch spisar med enfashäll. Fundera en gång till på om du verkligen vill ha den. Många verkar missnöjda med dem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Står 1,2,3 fas och säkring 3*16A .. kan kopplas in på lite olika sätt?
Allt som bara har 1 fas skulle bli olidligt långsamt..
Recensionen som finns är inte helt nöjd.
 
Ja, du kan säkerligen parkera den tredje fasen. Men jag tror inte att den används.
 
  • Gilla
AnnKatrinRosenblad och 1 till
  • Laddar…
Om det nu är en av de Boschspisar som nöjer sig med två faser, koppla om matningen till 2-fas + nolla och lägg tex vit som nolla.
 
Det står att den behöver 20A i både 3fas och 2fas fallet. Det på en spis med märkeffekt på 7850W. Så jag är ganska säker på att det är en enfashäll. Just det mer än en blivit missnöjd på.
Skaffa en trefas spis är mitt råd.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Jo, ska hela hällen nöja sig med en fas blir det klent.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jo, ska hela hällen nöja sig med en fas blir det klent.
Nej, fy ,blä. Enfasprylar är verkligen inte något att ha när det går att få bättre grejor.
Skillnaden vore ju om det bara fanns en fas till spisen, som i många gamla lägenheter.

Senast två dagar före jul så ringde det en herre som ville veta vad för spis han skulle ha. En snabb titt hemma hos honom så var saken klar. Härligt att få hjälpa en del INNAN de köpt något mindre bra / ej passande.
 
AnnKatrinRosenblad
Tack för alla svar, det uppskattas verkligen! Men jag blir lite orolig att ni menar att spisen inte är bra.

Är det en dålig spis? Borde jag avbeställa den? I så fall måste jag agera fort eftersom den nog skickas imorgon.
Det stod mellan den och HLS79W350U (specifikation finns i länken) anledningen till att jag valde den jag länkade först är för att det står 3 x 16A, vilket är det jag har. Den andra står 20A. Kan det bli problem om jag köper den som har 20A och försöker koppla in den i min nuvarande setup?

Jättetacksam för svar, ni är hjältar!
 
Fast det är ju inte helt lätt för en oinsatt att inse att TS inte är helt lämplig. Man måste läsa mellan raderna för att se att det är en enfashäll.
 
Angående matningen, då:
Den är avsedd för en spis med 400V elementspänning som klarar sig utan nolla, utbudet av sådana är begränsat idag och vad jag vet är alla induktionsspisar 230V, dvs de kräver nolla. Hur krångligt det är att få fram en nolla är svårt att sia om utan att ha sett på plats.
 
Nu såg jag att det stod 3*16A på den spisen. Om man skrollar ner till installationsanvisningen så hittar man dock den här.
El-schema för elinstallationer; olika faser och anslutningar; spänningsintervall och jordning indikeras; Norge-specifik variant nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AnnKatrinRosenblad AnnKatrinRosenblad skrev:
Är det en dålig spis? Borde jag avbeställa den? I så fall måste jag agera fort eftersom den nog skickas imorgon.
Ja, välj en annan spis (annat fabrikat) om du vill kunna nyttja hela spisen samtidigt för matlagning. Vilka spisar på marknaden som kan mätas med det vi förväntar oss i Sverige vet jag dock inte, och det är ingenting som står i reklamen. Men leta efter spisar som har en märkeffekt på runt 11 kW. Spisen från bosch har bara ca 7.8 kW, som visserligen borde räcka men en korkad konstruktion gör att somliga upplever den som underpresterande. Var hittade ni denna spis?? Vi har en likadan och lika gammal tråd om just denna spis.

Sedan behöver ni som sagt dra man en neutralledare till anslutningspunkten, för dagens spisar är inte tillverkade för Sverige längre.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.