Är det någon som vet vad den lila anslutningskontakten på bilden heter och vart man kan köpa sådana? Och även om den finns för att ansluta 3 st kablar i?

• Elanslutning, öppen installationsdosa, kablar med färgkodning, WAGO-kopplingar, väggmontering, ej färdigställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Googla wago finns i 2,3 respekt 5 (öppningsbara) eller helacon plus mini. 2-9 tror jag finns. Det är två andra fabrikat. Just den du har minns jag ej namnet på.

• Gilla
FDT
  • Laddar…
Håller med föregående.
Glöm existerande. Med tre stycken sådana här och ledare med samma färg i samma klämma blir det nog klämmigt :D
Genomskinlig WAGO klämma med orange spakar för elektrisk kabelanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Är Wago 221 det bästa och säkraste att använda? Har hört och läst att det kan uppstå värmeutveckling vid kontaktblecken.

Dom är "lika bra" som en del andra, blir det problem beror det på användaren inte på "klämman".

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Jag gillar Wago 221 mfl som är öppningsbara. Dels för att det är lätt att ändra eller utäka i efterhand och att man tillfälligt kan koppla bort ledare vid felsökning eller dyl. Någon påstod i tidigare trådar att de ser "hempulat" ut men jag fattar inte varför. Det är ju kvalitetsmateriel, förmodar jag.

Jag ska koppla in lite belysning i vårt kök och tycker själv att själv att wagokopplingarna fungerar bra och är väldigt smidiga. Undrar mest om dom är det säkraste att använda med tanke på brandrisk eller om det finns något ännu säkrare?

H henrik_r83 skrev:
Jag ska koppla in lite belysning i vårt kök och tycker själv att själv att wagokopplingarna fungerar bra och är väldigt smidiga. Undrar mest om dom är det säkraste att använda med tanke på brandrisk eller om det finns något ännu säkrare?
Säkraste?
Gör du rätt med dom är det igen fara, som alltid när det gäller el.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
H henrik_r83 skrev:
Är Wago 221 det bästa och säkraste att använda? Har hört och läst att det kan uppstå värmeutveckling vid kontaktblecken.
Det gällde väl 773 ihop med mångtrådig ledare, och inte 221?

Ja det stämmer. Det verkar bara ha gällt 773 med mångtrådig ledare.

H henrik_r83 skrev:
Är det någon som vet vad den lila anslutningskontakten på bilden heter och vart man kan köpa sådana? Och även om den finns för att ansluta 3 st kablar i?
Ser ut som Bizline toppklämma mini, tror dock bara rexel säljer dom :)

H henrik_r83 skrev:
Det där är bizlines toppklämmor (Vi kallar de SDK) de finns i 2, 4, 6, 8, 10 och 12 (som vi har hemma på elfirman) extremt små och smidiga att använda (y)

Redigerat:
G GoGetLost skrev:
Det där är bizlines toppklämmor (Vi kallar de SDK) de finns i 2, 4, 6, 8 och 10 (som vi har hemma på elfirman) extremt små och smidiga att använda (y)
Är de "engångs" eller är det lätt att lossa kablarna och återanvända klämmorna?

K Kane skrev:
Alltså :rolleyes: Det är väl rekomenderat att när man väl kopplat in de så ska de sitta där men man kan ju dra ut ledarna och använda igen om man nu vill på egen risk då. Dock är det inte direkt lätta att lossa på, krävs en viss teknik där man får vrida och dra samtidigt (y)

• Gilla
Kane
  • Laddar…
K Kane skrev:
Som sagt dom går att ta löst och återanvändas men det är lite svårt om man inte har rätta knycken. MEN hur ofta tar man löst trådar som man kopplat? Man ser väl till att göra "rätt" på en gång och sedan behöver man inte, utom i undantagsfall, koppla om någon fler gång. Har man någon dosa där man tror sig behöva koppla om så använder man typ Wago 221. För man har naturligtvis bägge typerna med sig.;)

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.