Är Wago 221 det bästa och säkraste att använda? Har hört och läst att det kan uppstå värmeutveckling vid kontaktblecken.
Jag gillar Wago 221 mfl som är öppningsbara. Dels för att det är lätt att ändra eller utäka i efterhand och att man tillfälligt kan koppla bort ledare vid felsökning eller dyl. Någon påstod i tidigare trådar att de ser "hempulat" ut men jag fattar inte varför. Det är ju kvalitetsmateriel, förmodar jag.
Jag ska koppla in lite belysning i vårt kök och tycker själv att själv att wagokopplingarna fungerar bra och är väldigt smidiga. Undrar mest om dom är det säkraste att använda med tanke på brandrisk eller om det finns något ännu säkrare?
Säkraste?H henrik_r83 skrev:
Gör du rätt med dom är det igen fara, som alltid när det gäller el.
Ja det stämmer. Det verkar bara ha gällt 773 med mångtrådig ledare.
Det där är bizlines toppklämmor (Vi kallar de SDK) de finns i 2, 4, 6, 8, 10 och 12 (som vi har hemma på elfirman) extremt små och smidiga att användaH henrik_r83 skrev:
Redigerat:
AlltsåK Kane skrev:
Som sagt dom går att ta löst och återanvändas men det är lite svårt om man inte har rätta knycken. MEN hur ofta tar man löst trådar som man kopplat? Man ser väl till att göra "rätt" på en gång och sedan behöver man inte, utom i undantagsfall, koppla om någon fler gång. Har man någon dosa där man tror sig behöva koppla om så använder man typ Wago 221. För man har naturligtvis bägge typerna med sig.K Kane skrev:
Klicka här för att svara