Hej,
Fått offert på totalentreprenad för bygget av vårt hus, 200 kvm + 30 kvm garage.
Ca 30 spots i huset och några ledlister, inget extravagant. De har offererat 640 000 kr för elen.
Timpriset har de angett 750 kr/h. Om materialet inkl spots och kablage går på 150 000 är det alltså beräknat 650h arbete. Det känns helt orimligt och jag funderar på att själv ta in den entreprenaden.

Vad säger ni?

• Wow
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Problemet du har är att om du tar in en egen elektriker så måste du stå för samordning och projektledning för hela bygget. BAS-P/U kommer att du behöva tillsätta.

Detta vet de som säljer totalentreprenad och därför kostar tillvalen ofta astronomiska summor.

Det blir inte en totalentreprenad om du tar in en egen elektriker utan då blir det en delad entreprenad.

S
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Hej,
Fått offert på totalentreprenad för bygget av vårt hus, 200 kvm + 30 kvm garage.
Ca 30 spots i huset och några ledlister, inget extravagant. De har offererat 640 000 kr för elen.
Timpriset har de angett 750 kr/h. Om materialet inkl spots och kablage går på 150 000 är det alltså beräknat 650h arbete. Det känns helt orimligt och jag funderar på att själv ta in den entreprenaden.

Vad säger ni?
Någon gång måste vansinnet avslutas. Ta in egen.
Jag själv kommer att dra allt själv, och sedan ta in min momsfria elektriker för att koppla in allt. Sötebrödsdagarna är över.

• Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
A
R Robert-san01 skrev:
Problemet du har är att om du tar in en egen elektriker så måste du stå för samordning och projektledning för hela bygget. BAS-P/U kommer att du behöva tillsätta.

Detta vet de som säljer totalentreprenad och därför kostar tillvalen ofta astronomiska summor.

Det blir inte en totalentreprenad om du tar in en egen elektriker utan då blir det en delad entreprenad.
Du blandar ihop begreppen helt och hållet.
Totalentreprenad har inget med vet som tar in vilka entreprenörer.

och totalentreprenad och delad entreprenad är inte motsatser till varandra.
En totalentreprenad kan vara en Delad entreprenad.

Men om ni vill ha svaret så behöver man absolut inte ta över Bas U/P ansvaret bara för man vill välja en egen el entreprenör

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:

Jo jag är medveten om det och det är det som är trixet. Behöver förhandla ned det. Alternativt anställer en PL och får ner alla entreprenader.
Hur många timmar kan man räkna med för eldragning i en nybyggnation av vår storlek? Ska ta in offerter.

V
S SonnyListon skrev:
Någon gång måste vansinnet avslutas. Ta in egen.
Jag själv kommer att dra allt själv, och sedan ta in min momsfria elektriker för att koppla in allt. Sötebrödsdagarna är över.
Valen är fria

Man kan även göra de själv om ekonomin sinar (y)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Du blandar ihop begreppen helt och hållet.
Totalentreprenad har inget med vet som tar in vilka entreprenörer.

och totalentreprenad och delad entreprenad är inte motsatser till varandra.

En totalentreprenad kan vara en Delad entreprenad.

Men om ni vill ha svaret så behöver man absolut inte ta över Bas U/P ansvaret bara för man vill välja en egen el entreprenör
Du får gärna utveckla ditt resonemang.
Jag menar att vi tänkt skriva ABS18/ABT06 avtal, det innebär väl att entreprenören bär arbetsmiljöansvaret? Om vi tar elentreprenaden själva frångår vi väl total, då kanske man kan skriva ett ABT04 avtal där elen ansvaras av oss?

S
Berätta för varje elektriker du träffar att du i framtiden kommer att köpa in egna apparatdosor, strömställare etc. och att du inte längre kommer att betala moms. Fråga efter deras telefonnummer om de är intresserade. Så gjorde jag, och nu har jag förutsättningar framöver. Många anställda som kommer att jobba vid sidan av...

• Gilla
Drömmenomhus
  • Laddar…
A
Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Du får gärna utveckla ditt resonemang.
Jag menar att vi tänkt skriva ABS18/ABT06 avtal, det innebär väl att entreprenören bär arbetsmiljöansvaret? Om vi tar elentreprenaden själva frångår vi väl total, då kanske man kan skriva ett ABT04 avtal där elen ansvaras av oss?
Totalentreprenad & Utförandeentreprenad är Entreprenadformer
Delad entreprenad & Generalentreprenad är Upphandlingsformer (finns några mer speciel varianter som sällan används)

Alltså har Totalentreprenad inget med Delad entreprenad att göra.
En Totalentreprenad kan vara upphandlad som Delad entreprenad eller Generalentreprenad.

Men du kan lösa ditt dilemma då du inte vill ta över ansvaret som du hade gjort i en Delad entreprenad på flera sätt.
Men den vanligaste är att nyttja en "special" eller lite ovanlig upphandlingsform som heter Samordnad generalentreprenad.
Denna formen innebär i korthet att du som byggherre upphandlar en eller flera underentreprenörer likt en Delad entreprenad som sedan överlåts till Generalentreprenören när du tecknar avtal med dom.

Detta är en väldigt vanlig upphandlingsform bland fastighetsägare och liknande då man kan ha krav på att nyttja en speciell entreprenör men ändå vill få fördelarna av Totalentreprenör & Generalentrepenad.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Totalentreprenad & Utförandeentreprenad är Entreprenadformer
Delad entreprenad & Generalentreprenad är Upphandlingsformer (finns några mer speciel varianter som sällan används)

Alltså har Totalentreprenad inget med Delad entreprenad att göra.
En Totalentreprenad kan vara upphandlad som Delad entreprenad eller Generalentreprenad.

Men du kan lösa ditt dilemma då du inte vill ta över ansvaret som du hade gjort i en Delad entreprenad på flera sätt.
Men den vanligaste är att nyttja en "special" eller lite ovanlig upphandlingsform som heter Samordnad generalentreprenad.
Denna formen innebär i korthet att du som byggherre upphandlar en eller flera underentreprenörer likt en Delad entreprenad som sedan överlåts till Generalentreprenören när du tecknar avtal med dom.

Detta är en väldigt vanlig upphandlingsform bland fastighetsägare och liknande då man kan ha krav på att nyttja en speciell entreprenör men ändå vill få fördelarna av Totalentreprenör & Generalentrepenad.
Tack för tipset och klargörandet, ska läsa mer om samordnad generalentreprenad.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.