Hej.

Vi tar in offerter för att installera solceller på taket.
Jag vet inte hur jag ska göra med säkringen. Nu har vi 16 Amp en del av säljarna tycker att man ska gå upp i säkring andra tycker att det är en onödig kostnad.

Förutsättningar enligt offert
Årlig solcellsproduktion 8780 KW
Husets nuvarande förbrukning: 11 000 kw.¨
Ladd box kommer att installeras. lastbalanserare ingår.
Växelriktare: Huawei sun2000-8KTL-M1

Vilka är för och nackdelar med att säkra upp eller behålla säkringen förut att högre säkring kostar mer?
Vill samtidigt inte betala onödig avgift som jag inte har behov av och som kommer att öka med tiden.

Får olika svar från säljarna vad som är bäst.

Tycker du ska behålla 16A huvudsäkring nu. Om du märker att huvudsäkringen går ofta kan du alltid byta upp dig då.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Har en 12,3kw anläggning med bara 16a. Aldrig smällt en säkring

Om de anser du behöver byta säkring skulle jag lägga deras offert i pappersåtervinningen. Enligt specifikation skall den växelriktaren max ge 13.5A.

• Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Vissa nätbolag erbjuder att man kan ha separata säkringar för solceller och man kan då slippa förhöjd månadsavgift för säkringar. Dock tillkommer en arbetskostnad. Så är det där jag bor.

Min plan är att installera separat s.k. producentsäkring på 25A för att slippa betala nätbolagets ökade och ökande avgifter, och på så sätt kunna behålla min 16A huvudsäkring och de "lägre" avgifter som kommer med det.

Just nu är min 17kW-anläggning strypt till 11kW av denna anledning.

Sätt smartmeter och ställ in exportlimit till 16A. Då slipper du kostnaden för högre abb.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
M Martin_355 skrev:
Hej.

Jag vet inte hur jag ska göra med säkringen. Nu har vi 16 Amp en del av säljarna tycker att man ska gå upp i säkring andra tycker att det är en onödig kostnad.

Vilka är för och nackdelar med att säkra upp eller behålla säkringen förut att högre säkring kostar mer?
Vill samtidigt inte betala onödig avgift som jag inte har behov av och som kommer att öka med tiden.

Jag skulle säga såhär, om du kan få in mer pengar om du har högre säkring och det motsvara minst höjningen mellan olika säkrings alternativ.

Elnätsavgifter fr.o.m. 2022-07-01
Säkring
Fast månadsavgift (kr/mån)
Lägenhet 215 kr
16 A 420 kr
20 A 665 kr
25 A 827,50 kr
35 A 1085 kr

Själv har jag 35 A men kommer troligen att byta till minst 50 A kanske 63 A för jag vill sälja så mycket som möjligt och sen skulle jag satt in en hybrid växellikriktare så man kan ladda batterier med sol cellerna.
En del nätbolag går med på att man har högre säkring än man behöver till huset, så de kan få elen till sitt nät och få mindre förluster i nätet.

M Martin_355 skrev:
Hej.

Din årsförbrukning eller årsproduktion är ointressant. Men en 16A säkring tål en momentan effekt på 11 kW. Din växelriktare är väl på mindre? Gissar på 10 eller 8,5 kW med den årsproduktion du har angett. Då spräcker inte växelriktaren dina säkringar även när den går på max. Det troliga är dessutom att när växelriktaren går för fullt så går lite el in till huset, och bara överskottet går ut till nätet via säkringen.

Men tänk även på det omvända extremläget: antag att du har ingen solelsproduktion men elbilsladdaren, tvättmaskinen, varmvattenberedaren och din värmeanläggning (m.m.) är igång. Det får inte bli mer än 11 kW. Bara att plussa ihop alla förbrukare som troligen kan gå igång samtidigt. Om du skaffar en elbilsladdare som kan dra hög effekt momentant kan bara den motivera en högre säkring. Bra att laddaren har lastbalanserare som jämnar ut lasten på de tre faserna. Skulle nu solelen gå igång så avlastar den elbehovet utifrån och därmed även säkringen, men troligen ligger ditt största effektbehov på vinterkvällar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.