P
Pär Nordqvist: Jag kan meddela att jag returnerat 6-vägsuttaget från Biltema och fått pengarna tillbaka. Det var inga problem. Jag får kontakta en elektriker som kommer med andra grejer. Hade inte tänkt göra något själv heller, det är för farligt och jag är en mycket nervös och oroligt lagd person.
116 svar · 84,3k läst
·
nimhed
nimhed: Det är en 2 tums vägg (träreglar) med plyfa+gips på båda sidor. Dosorna sitter rygg mot rygg. Ligger 45mm stenull i väggen. Lite meckigt att flytta en dosa nu.
2 svar · 1,2k läst
macgunde
macgunde: Inget är omöjligt, men kanske kostar mer än det pris du fått. Till exempelvis Eldons gamla skåp finns det tillbehör för ombyggnad moduler och då få in en dinskena för automatsäkringar etc. Om du väljer en Laddbox med inbyggd jordfelsbrytare tex. Eldons laddbox så löser du detta enklare i ditt nuvarande mätarskåp då inte lika många moduler krävs.
6 svar · 4,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du får lyfta på huven någonstans så att du ser kabeln som används idag. Ena änden på den ger hyggliga svar men helst bör du se kabelbeteckningen som är instämplad i plasten.
3 svar · 1,1k läst
R
Radhussemlan: Handlar om ens egna inställning, jag personligen tycker en synlig sladd om den sitter rakt är snyggt, inga problem med det, känner också att det ger mer frihet att flytta å ändra i framtiden så det skulle jag må bäst av liksom. Hade en gång en bil utan synligt avgasrör, det reta mig så mycket så inom ett år jag sålde den å köpte en bil med synligt avgasrör, det handlar också om
11 svar · 1,9k läst
bortek
bortek: Tack för svaret Bo! Iom att senaste planen är nu att ha UC på baksidan av bastuhuset då kommer slangen sluta där skarven sitter på den och sen upp på väggen till UC. Så på det där sättet kommer inte slangen ligga på marken.
9 svar · 2,2k läst
·
GK100
GK100: Har du en multimeter kan du mäta spänningen ut från testaren med den och köra 250 V. Då bör du få ett mätvärde på 10-tals MOhm som en enkel indikering på att den har någon funktion. Annars kan du använda vanligt dricksvatten som normalt har konduktivitet på några hundra uS/cm och lätt går att ordna ett lämpligt "testmotstånd" med. Som några exempel på bonntest man kan göra.
16 svar · 11,7k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] https://www.elbutik.se/product.html/pm-flex-halogenfria-styva-ror-320n
19 svar · 4,8k läst
tommib
tommib: Det är möjligt men olämpligt. Man vill normalt inte blanda in uttag för allmänbruk på en grupp med en tung förbrukare. Det är stor sannolikhet att en seriös elinstallatör vägrar.
1 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Man skulle ju kunna tänka sig en grov felkoppling av hällen. Om det var jord som lossnade, så skulle det ju kunna vara så att jord och nolla är byglat i hällen. Om denna gemensamma nolla/jord då lossnar i kopplingsdosan, så kommer hällen att bli strömförande. Detta känns som en rätt långsökt förklaring, men det skulle förklara det inträffade. Och i så fall livsfarligt.
5 svar · 1,5k läst
D
datja: [citat] Jag skulle ha bytt ljuskällorna samtidigt (och, om 12V, drivdonet) till LED.
3 svar · 2,0k läst
·
F
Fredrik K80: [citat] Ja precis, tänkte göra som du beskriver ;)(y)
8 svar · 1,4k läst
Panor82
Panor82: Men oavsett så bör man inte klippa oanvända ledare i en kabel utan terminera denna och vika den åt sidan då man kan få användning utav den vid ett senare tillfälle.
4 svar · 986 läst
·
G
Goliath2000: Något är inte helt rätt med den här apparatdosan. Den nedre delen är tiltad inåt något, vilket gör att jag inte kan få till det rakt med den övre dosan. Jag kan snurra på fästringen men det hjälper inte mig att få det rakt. Jag har försökt ta bort lite gips så jag får lite spelrum men det blir inte tillräckligt bra. Jag har i alla fall lyckas få det nästa rakt men det är
28 svar · 7,6k läst
·
V
Vector: Japp... häll på du lite försiktigt. Värmekabel ska väl inte behövas vara på förrän det är risk att det fryser
3 svar · 1,2k läst
·
janwide
janwide: Googla på hygrostat
1 svar · 737 läst
GK100
GK100: [citat] Som sagt har du det rätt kopplat i manöverkretsen behöver du inte tänka på det och snabb växling är bra. Bättre om du lägger in lite bilder på hur det ser ut i ditt fall.
21 svar · 7,4k läst
·
E
elmont: [citat] Alla dosor för apparater (apparatdosor) har ett avstånd mellan fästskruvarna som ska vara 67 mm. Det är det avstånd som behövs för infällda apparater, Dosornas ytterdiameter varierar lite men är ca 70 mm. Det finns även dosor som är 1½ för specialuttag som sitter lite djupare in i väggen
28 svar · 4,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: http://www.kima.se/website1/1.0.1.0/53/INST0104002%20KIMA%20Digital%20Combi%2050%20Montage%20och%20bruksanvisning.pdf https://www.byggahus.se/forum/threads/kima-termostat-vilken-modell.472080/
1 svar · 1,0k läst
·
U
Uffe A: [bild] Gillar Telemechanik längst ner ett tillslagsfördröjt hjälpblock
10 svar · 1,4k läst
·
K
Kaun: Med strömmen frånslagen kunde jag ta väck armaturen och separera de lösa kabeländarna från varandra. De exponerade ledarna är invirade i eltejp. Elen är på igen och jag har lugnat ned mig.
2 svar · 1,0k läst
D
datja: Jag brukar låta övermålade plastdetaljer ligga i diskhon med varmvatten och generöst med diskmedel över natten. Sen lossnar all (vattenbaserad) färg. Vet inte om det rostar för dig då men jag hade gjort det. Tag kort på hur det är kopplat, koppla loss dem (efter att ström brutits), lägg i diskmedelsvatten, koppla på dagen efter. Arbetsinsats av dig: 10 min
10 svar · 3,2k läst
·
E
elmont: [citat] Du kan använda en "vanlig" svagströmskabel typ EKKX/EQQXB 1x4x0,5 det enda är att den har olika färg på varge ledare så du måste hålla koll på vart dom olika färgerna ska.
4 svar · 1,1k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag har inte tagit isär tillräckligt många för att veta säkert, men det får iaf bli utgångsläget. Det är möjligt att man tagit höjd för det för att vara kompatibla, men någon som säkert vet får gärna fylla i med riktig information.
14 svar · 21,4k läst
·
A
avh67f: Hoppas det går. Det känns ändå som att det borde gå att göra det. Gillar också det med eurotestern
71 svar · 30,8k läst
·
GK100
GK100: Det fungerar och samma om du ansluter omformaren via en grupp i centralen med lämplig avsäkring. Har du rätt säkrat både för inmatningen och befintliga matningen till centralen kommer bara fallet som nämnts in där komponenter och inre förbindningar i centralen kan överlastas med summan av matningarna. Det är normalt bara aktuellt vid anslutningar av mer potent slag och närmast
9 svar · 2,5k läst
Tommty
Tommty: Dålig koll med andra märken. Men kör med Easee och Equilizer lastbalanserare via WiFi och den reagerar i stort sett direkt. vi pratar runt 1 sekund innan den justerar ner laddströmmen. Då jag endast har enfaslast så skiftar den också mellan faserna om den märker av kontinuerligt hög belastning på en fas, men detta tar längre tid. Så rimligtvis borde WiFi inte vara orsaken till
23 svar · 5,6k läst
·
P
pjkw: Vet inte just med global trac men hittills har de delarna jag testat för 1-fas skenor varit kompatibla med varandra, det inkluderar skenan med tillbehör som clas Ohlsson säljer, den som Bauhaus säljer och hide a lites 1-fas skena. Om du har en Bauhaus eller clas Ohlsson i närheten kan du ju gå dit och jämföra.
1 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.