K
Hej,

Ska tillfälligt sätta in duschkabin i tvättstugan vilket medför att jag måste flytta på tvättmaskin/torktumlare och bakom dem finns ett eluttag vilket kommer hamna bakom duschkabinens glas.

Tänker att det bästa måste vara att montera bort eluttaget (infällt) och sätta ett doslock, men de är ju inte vattentäta. Finns det något man kan sätta som är vattentätt? Det kommer nog aldrig hamna vatten där men bäst att skydda på bästa sätt eftersom det är vid kabinen.

K
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns IP44 klassade doslock (med tätning)
[länk]
Så enkelt, tack ☺️

Så här ser det ut i mitt badrum:

Två vita, runda objekt på en vägg, spegelbild, ser ut som fjärilsvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikern har trimmat doslocken med kniven så det är en rejäl glipa emellan, men fyllt denna med silikon för att återställa IP-klassen. Men nu började jag fundera, ABB AK-5 verkar vara ett IP20-klassat doslock, dvs. avsett för torra utrymmen. Borde jag byta locken? Dosorna sitter högt upp på väggen, ca. 70 cm vågrätt avstånd från duschen (dock är det en duschvägg emellan som når nästan, men inte helt, upp till taket; för att vattnet skall nå dosan måste duschhandtaget riktas snett uppåt och strålen rikoschettera via taket).

Redigerat:
Låt allt vara som det är, byter du lock måste du ju göra åverkan på dom nya locken och då mister dom sin IPklass. Eftersom det normalt inte ska finnas vatten där dosorna är så är faran minimal. Men vill du vara helt säker så täck igen mellanrummet mellan tak och duschvägg.

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson och 1 till
  • Laddar…
T
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Så här ser det ut i mitt badrum:

[bild]

Elektrikern har trimmat doslocken med kniven så det är en rejäl glipa emellan, men fyllt denna med silikon för att återställa IP-klassen. Men nu började jag fundera, ABB AK-5 verkar vara ett IP20-klassat doslock, dvs. avsett för torra utrymmen. Borde jag byta locken? Dosorna sitter högt upp på väggen, ca. 70 cm vågrätt avstånd från duschen (dock är det en duschvägg emellan som når nästan, men inte helt, upp till taket; för att vattnet skall nå dosan måste duschhandtaget riktas snett uppåt och strålen rikoschettera via taket).
Vill du få det till IP-Klass 44 utan att göra åverkan (då man inte får klippa till locken utan att IP-klassen försvinner, hjälper inte med silikon även om det blir bättre) kan du köra med följande lösning istället :

https://www.elko.se/produkter/18-st...plus-tillbehor/tatningsdamask-ram-dubbel-ip44

Ihop med:
https://www.elko.se/produkter/18-stromstallare-uttag/rs-ramar-centrumlock/centrumlock-blind-rv

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
Observerade att ju hårdare man drar åt dosskruvarna, desto mer "viker sig" locket kring diametern genom skruvhålen, vilket resulterar i glipor upptill och nertill. Materialet är helt enkelt för vekt för att man skall få tätt runtom, trots att locket ligger an mot en helt slät kakelplatta. Måste anta att lock med tätning är gjorda i tjockare / hårdare plast som distribuerar kraften jämnare.

Redigerat:
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vill du få det till IP-Klass 44 utan att göra åverkan (då man inte får klippa till locken utan att IP-klassen försvinner, hjälper inte med silikon även om det blir bättre) kan du köra med följande lösning istället :

[länk]

Ihop med:
[länk]
Tack för tipset, definitivt också snyggare men overkill i nuläget då det är möjligt att vi installerar uttag för torktumlare där dosorna ligger i framtiden.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Tack för tipset, definitivt också snyggare men overkill i nuläget då det är möjligt att vi installerar uttag för torktumlare där dosorna ligger i framtiden.
Jag skulle nog satt den dubbelmaskan med uttag med lock, då håller det ip44 och flyttar ni på duschen och vill använda uttagen så är det ju bara att använda

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.