Hej,
Min son har skaffat sig en lägenhet., en bostadsrätt som ligger högst upp i ett hus med tre våningar.
Bilderna visar inkommande elstam (grå veckad kabel) till lägenheten. Den har skarvats med en otät löst liggande dosa som ligger under diskbänken och stammen fortsätter (vit kabel) in i väggen till en gruppcentral i garderob på andra sidan.
Ur hålet i väggen kommer två kablar från gruppcentralen, den ena till en liggande lös dosa upp till spisen, den andra till höger till övriga förbrukare i köket.
Min enkla fråga är till er som har installationsnormer mm aktuella: Får det verkligen se ut så här?
Min son har skaffat sig en lägenhet., en bostadsrätt som ligger högst upp i ett hus med tre våningar.
Bilderna visar inkommande elstam (grå veckad kabel) till lägenheten. Den har skarvats med en otät löst liggande dosa som ligger under diskbänken och stammen fortsätter (vit kabel) in i väggen till en gruppcentral i garderob på andra sidan.
Ur hålet i väggen kommer två kablar från gruppcentralen, den ena till en liggande lös dosa upp till spisen, den andra till höger till övriga förbrukare i köket.
Min enkla fråga är till er som har installationsnormer mm aktuella: Får det verkligen se ut så här?
Är det verkligen inkommande matning det där? Väldigt svårt att tro det. Mer troligt att de vita kablarna kommer ifrån elcentralen och att slangen är nerspårad vidare till något i köket.
Hej,I Intresserad22 skrev:
Tack för din feedback!
Du har förmodligen helt rätt. Den grå veckade slangen är nog "kanalen" till förbrukare på andra sidan i köket såsom kyl/frys.
MEN frågan kvarstår: Får man lägga dosor som skarvdon fritt på golvet under en diskbänk i ett kök?
MVH//Lars R
Nej, så ska det inte se ut.
Sätt dit skåpets sockel så är det knappast någon fara.L Lars Ryden1 skrev:
Klicka här för att svara