Ett astrour är inte uppkopplat. Men visst stämmer det att en lösning som bara går efter solens höjd över/under horisonten blir grövre än en som går efter ljuset.

M matthiask skrev:
Lite off-topic, men vore det korrekt att beskriva tidsrelä som lösningen som användes innan allting började bli uppkopplat? Att man kanske numera använder mer "smarta" lösningar, Internet-uppkopplade saker, allt ska kunna ses i en app etc? Personligen, trots att jag jobbar inom IT och väl insatt i teknik så föredrar jag själv dumma "offline"-lösningar.
Det är kombinationen av ljusrelä och tidur som ger en mycket bra styrning och är den metod som "alltid" har använnts, ett ur/astrour ger inte alls samma "följsamhet" i förhållande till ljusa klara kvällar mornar eller åsktunga kvällar och morgnar.
Vårt väglyse styrs av ett astrour och min garagebelysning av ljusrelä och kopplingsur. Jag "spar" ca 1-2 timmar per dygn i snitt och får belysningen tänd när det blir mörkt och inte vid en viss tidpunkt.
Ps
Det finns även ljusrelän som har inbyggt kopplingsur.

E elmont skrev:
Det finns även ljusrelän som har inbyggt kopplingsur.
Låter vettigt om de ofta används i kombination. Men du menar då att jag måste lämna huset för att kunna ändra tidsinställningarna? Inte OK! :)

Man brukar inte ändra på en korrekt inställd styrning så det är en engångsgrej som utförs vid installationen. Sedan händer det att klåfingriga vill förbättra men misslyckas och då blir det att göra om det hela😉

Hej! Mycket klokt sagt i tråden. Jag är inte behörig installatör men har jobbat med elkraft i 20+ år.
Kan bara instämma i kören: Gulgrön ledare får *endast* användas som jord och absolut inte blandas ihop med fasledare. Handlar inte bara om hur det fungerar utan också att det ska vara lätt att följa och förstå en installation utan risk för missförstånd. Röran vid punkt 4 nedre bilden ger mig kliande utslag.

• Gilla
matthiask och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.