Hej, en fråga. Har en brygga vid sommarstugan som ligger 50-60 cm ovan vatten i reglerad sjö. Där jag har eluttag sitter med IP44. Detta regnväder har ju dock tvingat dammägarna att släppa på, så de hamnade under vatten.

Jag har kopplat bort strömmen till dem genom att slå av hela centralen (då jag har fler och ej bor där för tillfället) , så där bör jag klara mig. Men hur gör jag efter de blivit dränkta? Självklart öppnar jag dem för att låta dem torka ur, men hur/när tror man att man kan koppla på dem igen utan att fukt skall bryta jfb?

Bör man göra annat för att säkerställa igångsättning?

Tack på förhand
 
N Nygge72 skrev:
Hej, en fråga. Har en brygga vid sommarstugan som ligger 50-60 cm ovan vatten i reglerad sjö. Där jag har eluttag sitter med IP44. Detta regnväder har ju dock tvingat dammägarna att släppa på, så de hamnade under vatten.

Jag har kopplat bort strömmen till dem genom att slå av hela centralen (då jag har fler och ej bor där för tillfället) , så där bör jag klara mig. Men hur gör jag efter de blivit dränkta? Självklart öppnar jag dem för att låta dem torka ur, men hur/när tror man att man kan koppla på dem igen utan att fukt skall bryta jfb?

Bör man göra annat för att säkerställa igångsättning?

Tack på förhand
Öppna dom och se till att det blir torrt, hur lång tid det tar är omöjligt att gissa men så fort dom är torra så kommer dom att fungera. Öppna även ev kopplingsdosor som sitter så lågt att vatten ev har kommit in i dom.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Öppna dom och se till att det blir torrt, hur lång tid det tar är omöjligt att gissa men så fort dom är torra så kommer dom att fungera. Öppna även ev kopplingsdosor som sitter så lågt att vatten ev har kommit in i dom.
Har hört att vattnet ev kan komma in och vandra i ledarna. Hur orolig bör man vara för det?

Tänkte man kan plocka ur insatsen i dem och blåsa av den med högtrycken med kanske
 
det är väl bara göra som du skriver.......öppna upp och låta de torka ifred ett tag och sen slå på. De borde torka ganska omgående om de får vara öppna nån dag .
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Har hört att vattnet ev kan komma in och vandra i ledarna. Hur orolig bör man vara för det?

Tänkte man kan plocka ur insatsen i dem och blåsa av den med högtrycken med kanske
Skulle det komma någon droppe vatten ur en kabel så är det inte hela världen, se bara till att dräneringshålet på uttaget är öppnat.
 
E elmont skrev:
Skulle det komma någon droppe vatten ur en kabel så är det inte hela världen, se bara till att dräneringshålet på uttaget är öppnat.
Okej, så det påverkar alltså inte funktionen om den blir lite fuktig inuti? (Kabeln alltså)
 
Kabeln ska ju tåla att sitta ute helt oskyddad från regn och rusk, det enda som vissa kablar inte tycker om är UV ljus.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kabeln ska ju tåla att sitta ute helt oskyddad från regn och rusk, det enda som vissa kablar inte tycker om är UV ljus.
Tänkte mest om det kryper in i kabeln och följer ledaren
 
Det handlar här om lågspänningskablar som brukar ha kopparledare. Dom är ganska okänsliga för sötvatten som kan krypa in. Annat är det med aluminiumkablar för mellan eller högspänning men dom har ibland längsvattentätning som förhindrar just vattenintrång.
Du kan sova lugnt. Öppna och torka ut, kanske med hårtork, och njut av elen. Öppna igen efter några månader och kolla om det finns ärg eller annan missfärgning kring plintarna.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det handlar här om lågspänningskablar som brukar ha kopparledare. Dom är ganska okänsliga för sötvatten som kan krypa in. Annat är det med aluminiumkablar för mellan eller högspänning men dom har ibland längsvattentätning som förhindrar just vattenintrång.
Du kan sova lugnt. Öppna och torka ut, kanske med hårtork, och njut av elen. Öppna igen efter några månader och kolla om det finns ärg eller annan missfärgning kring plintarna.
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.