El
Patrik_Hed: [citat] Förhoppningsvis har du redan löst detta, men om inte så kan jag tipsa om Thebens 8-kanaliga dimmeraktor (Garo har också dom en likadan). Dock är det separat noll-anslutning på varje kanal. Det är det vanligaste nu för tiden. https://www.theben.se/sv/dm-8-2-t-knx-4940285 [bild] Även Schneider Electrics dimmeraktorer är väldigt bra.
Hep: Medan ni skrev här pratade jag med min elektriker och vi kom fram till att försöka trycka ner en stump smalare rör inne i det befintliga. Det låter på som en vettig idé.
Fredrik K80: [citat] Det hade säkert funkat, nu valde jag 20 rör mtp kabel och då fick det bli jr 20/120
Fredrik K80: [citat] Jag hade / har ett liknande dilemma och mailade tillverkaren. Dem förordade 2 polig arbetsbrytare
anders07: [citat] Strålande! Den är ju dessutom mjuk, så ännu bättre! Finns på Bauhaus ser jag, aningen dyrare men då får jag tag på den imorgon...
avh67f: Svarade på fel inlägg. Menade det inlägget med ekrk. Men du verkar redan förstått vad jag menade. Den gamla ss 424 17 01 från 1980 nåt hänger med än. Hoppas verkligen inte den hänger med i 40 år till. Den borde fasats ut för länge sen [citat]
jonaserik: [citat] Grattis en riktig elektriker då, som visste vad som kunde passa eller inte. 32 amp då är den lite äldre men går bra, annars 40 amp som standard
useless: Om brun och svart är två olika faser så blir det en praktkortslutning om du sätter dom i samma plint. Varför inte bara pula in dom i dosan och sätta på locket?
Bono_R: Japp våra element är 400 v och där har blå kabel använts som fas. 1997 tror jag elektrikern drog om vår i el i sommarstugan så det är ju inte 100 år sedan. /B
useless: Det finns moderna tygöverdragna sladdar som uppfyller dagens krav, så det behöver inte vara fel. Är den dubbelisolerad så ska det inte heller vara någon skyddsjord. Det man möjligen kan ha åsikter om är stickproppen. Men då europapropparna inte får vara öppningsbara, utan ska vara gjutna eller på annat sätt permanent fastsatta på sladden från fabriken, så blir en jordad
AG A: [citat] Det har han säkert gjort, då det var ett halvår sen han funderade över detta.
Bo.Siltberg: Du borde egentligen ställa frågan till Philips. Men återkoppla gärna med vad du finner, dvs vad som fungerar. Det kan visa sig inte vara så enkelt att få till en bra dimring.
shadowsinthesun: Har nu ett par veckor i nybyggt hus och några dagar med inkopplade solpaneler och realtidsmätning. Försöker förstå allt som händer och hur saker o ting funkar. Huset med NIBE 730 vattenburen golvvärme. För övrigt varmt som sjutton i huset o svårt få ut överskottet. Men skall ha upp lamellgardiner för stort fönsterparti. Det jag undrar över är vad topparna på Bif bild, kan vara.
Bollhavsfisken: Det hela skulle gå på närmare 15-20tkr. Är väl mest att grannen har djurhållning som kan bli problematiskt med lite längre strömavbrott. Annars tänker jag att om det skulle bli så pass kris i Sverige att vi skulle stå utan el en längre tid går väl kanske inte heller att få tag i bränsle hur som helst
avh67f: [citat] Du borde göra en megatråd för det. Dissekerande av normprodukter. 🙂
cpalm: [citat] Jo, det var jag med på, men jag tror systemet med intäktsramar ger elnätbolagen begränsade möjligheter att höja nätavgifterna baserat på sådana kostnader.
Panor82: [citat] Inget fel som jag ser det reagerade bara på att du refererade till elinstallationsreglerna. För övrigt så verkar du tillföra mycket matnyttigt (mer än mig) till detta forum så det var inte menat som kritik mer än att hänvisningen var fel. Du verkar ha bra koll på elinstallationsarbeten över lag och hjälper till på forumet fortsätt med det! En glad midsommar till dig och alla
Karl-E: Bind priset när det är som lägst så du kan ha den på 👍 "Obs ironi"
G.L.: Gamla rör för telefon är utmärkta att dra in kabel för fast internetanslutning. Vi använder fast anslutning till apparater som inte ska flyttas.
steve5432: [citat] I detta fallet är det min kompis som själv är KA. I den kontrollplan som lämnades in till kommunen vid bygglovsansökan hade han/vi tagit bort krav på "elintyg" men det lade kommunens handläggare till själv innan denne diarieförde ärendet. Vi kan ju vara så stygga att vi ytgår ifrån den egna kontrollplanen, och inte den som kommunen reviderade. Kommunen hade även lagt till
Höghus: Om det är en Husqvarna finns det 20m förlängningssladd till trafon. https://www.reservdelaronline.se/tranformator-till-robotgraesklippare/576397-husqvarna-transformatorkabel-20m-automower-105-310-315x-mfl-5798251-01.html /Höghus
Bo.Siltberg: Det verkar inte finnas två kontaktorer som är specade på samma sätt... I den mån de anger en isolationsspänning så tolkar jag det som du att det gäller över och mellan huvudkontakterna. Det talar om ifall den kan användas för att bryta två faser (400 V) eller endast fas och nolla (230 V). Driftsspänning är då den spänning man avser att använda. Driftströmmen är den högsta
Chippe: Uppdatering: slingan måste ha 12V för att lysa. Jag testade en strömadapter med 12V och 0.6A och tycker det blev svagare än orginaladaptern/dimmern (2A) på full styrka. Köpte en enkel led-dimmer på Biltema och nu kan jag sänka ljusstyrkan tillräckligt. Såg lite flimmer på lägsta inställning när alla lampor i slingan låg ihop i en hög men inte när jag kopplade på en till slinga
lars_stefan_axelsson: [citat] Och rätt rör är ett som inte är räfflat på insidan...
elmont: Problemet med clips och plastdosor är att det kan vara lite svårt att få dit clipsen utan att förstöra dosan, men får man dit clipsen så sitter det fast för hullingarna gräver sig in i dosan.
elmont: Ska du lägga kabel i mark skulle jag föreslå en markkabel, dom är ju avsedda att ligga i mark och behöver inget skyddsrör och kostar inte hälften så mycket. Tex på markkabel är N1XV som finns i alla areor från 1,5mm2 och uppåt