3 721 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Får inte plats med en kopplingsdosa
En bättre variant kan vara att helt koppla ur kabeln som går till mitt på väggen, bygga upp kopplingsdosan vid taket med korrekt elmaterial så dess doslock får korrekt höjd för att passa panelen så den inte blir inbyggd, och sedan dra ett VP-rör därifrån mellan väggen och panelen ner till en 35mm djup (rot-)dosa där uttaget ska sitta.
Och ta dit en elektriker för att hantera ev. överraskningar i takdosan eftersom installationen verkar lite småskum.
Och ta dit en elektriker för att hantera ev. överraskningar i takdosan eftersom installationen verkar lite småskum.
Redigerat:
Hugg ut runt inkommande rör, ta ett VP-rör av större dimension och trä på på det inkommande röret. Limma ihop rören utifrån med PL400 eller liknande, sedan husfix på detta. Andra änden kopplas till uttagsdosan i panelen. Ledningarna får du dra om.L lasseboy skrev:
Uttagen bakom kyl och frys sitter ofta högt upp på väggen. Mina sitter högre än en meter, men då har jag kyl och frys i full höjd. Ska du ha ett litet lågt kylskåp i ditt lilla kök så uttaget hamnar ovanför kylen, eller ska du flytta på ursprungliga placeringen av kylskåpet?L lasseboy skrev:Har inte kopplat nått här förutom skarven från väggen ner till infällda kontakten i panelen, kollade bara vad de hade satt som jord och kopplade efter hur det vad med ny kabel med riktiga färger. Får kolla hur man kan lösa detta på bästa sätt. Behöver ström till kylen som ska stå i hörnet. Fattar inte varför de satt en kontakt 1 m upp mitt på väggen.
Klicka här för att svara