1 986 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Hjälp trappkomkopplare
Oklart då de av någon anledning till knapp två bytt ledarfärg från svart till blå och av den anledningen fått byta färg på ena tändtråden till svart. Hade varit enklare att hållit ihop det 😅 men kan ju vara ett misstag. Vad vet jag.prototypen skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det ska dock sägas att byter man brytare så här så är det bra och titta om de har tryckta principscheman på brytaren. Så länge man håller reda på funktionen och in och ut på rätt sätt så fungerar det. Med detta sagt så är det inget som säger att in och ut är på samma ställen som den gamla.
Absolut - fanns tyvärr inget sådant här. Misstag jag gjorde var också att inte fota hur saker satt - då hade jag nog sannolikt kunnat lista ut vad som var vad öndå.S Stefan1972 skrev:
Anledningen till att det byter färg och är blå ledare för annat än nolla beror på att det är en utanpåliggande installation. Då får man använda de färger som finns i kabeln. Är det löstråd i rör gör man inte så.
Ledare är för övrigt en generell benämning på saker som leder ström, inte en benämning på fasledaren. Benämningen L som finns på fasanslutningen på vissa prylar kommer från engelskan och står för ”Live” inte ”Ledare”
Ledare är för övrigt en generell benämning på saker som leder ström, inte en benämning på fasledaren. Benämningen L som finns på fasanslutningen på vissa prylar kommer från engelskan och står för ”Live” inte ”Ledare”
Och har man missat att dokumentera så är den enklaste och säkraste vägen att gå, att öppna dosor titta och rycka i trådar så att man ser vart dom går och när man har det klart för sig vet man även hur det ska kopplas.M martyj85 skrev:
Edit: var lite för snabb, tänkte inte på att det är utanpåliggande installation, det gjorde att jag även tänkte/uppfattade felD Daniel 109 skrev:
Nja, förr så fick man använda typ vilken färg som helst på FK-tråden till typ vad som helst. Det fanns förr inget förbud mot att använda blå FK till annat än nolla.
Nu får blå FK-tråd bara användas som nolla.
Nu får blå ledare i kabel bara användas till annat än nolla OM den inte kan förväxlas med nolla, alltså om du har en kopplingsdosa där du har (två eller fler) blå nolla så kan blå ledare/tändtråd från strömbrytare misstas för nolla.
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Oavsett vilka färger man får använda ska man inte ta något för givet där någon annan dragit elen.Demmpa skrev:
Edit: var lite för snabb, tänkte inte på att det är utanpåliggande installation, det gjorde att jag även tänkte/uppfattade fel
Nja, förr så fick man använda typ vilken färg som helst på FK-tråden till typ vad som helst. Det fanns förr inget förbud mot att använda blå FK till annat än nolla.
Nu får blå FK-tråd bara användas som nolla.
Nu får blå ledare i kabel bara användas till annat än nolla OM den inte kan förväxlas med nolla, alltså om du har en kopplingsdosa där du har (två eller fler) blå nolla så kan blå ledare/tändtråd från strömbrytare misstas för nolla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden