E El-Löken66 skrev:
Vad är din teori? Jord fels brytare löser tre gånger då hen skruvar ur proppen som jag förstår saken.
Hej El-Löken66
Min hypotes beskrev jag i inlägg #8 här

E
M Martin Lundmark skrev:
Hej El-Löken66
Min hypotes beskrev jag i inlägg #8 här
Tycker det låter lång sökt?
Då tusen tals proppar skruvas ur dagligen i Sverige utan denna effekt?

Hur ur förde ni er laboration?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kan inte vara så enkelt att du lyckats kortsluta N och PE när du grejat på den strömlösa gruppen? Det får JFBn att lösa, och förhindrar att den sluts igen. Det är annars svårt att hitta några samband i det du beskriver, utan man får då försöka isolera felet. Till att börja med leta efter ett scenario som får den att lösa, och därefter bryta säkringar och koppla bort apparater i ett försök att ringa in felkällan. Det innefattar att lista ut när problemen började. Var det när du började rota i den där gruppen så vet du att det finns något samband dit.
Occams razor;
Rimligen finns problemet där jag "rotat". Men där jag kopplat in taklampa och bytt strömställare finns ingen skyddsjord. Men fasen från gruppen går vidare till en kopplingsdosa där det finns skyddsjord som matar ett badrum. Men locket till den den dosan där det finns skyddsjord har jag inte lyft på när felet uppträtt.

Hursomhelst, eftersom det fungerar just nu och kollektivet inte får känslan om att det rör sig om ett "typiskt" eller uppenbart farligt fel låter jag det hela bero tills problemet uppstår igen tänker jag.

Tacka alla för visar intresse!

E
F FellanD skrev:
Occams razor;
Rimligen finns problemet där jag "rotat". Men där jag kopplat in taklampa och bytt strömställare finns ingen skyddsjord. Men fasen från gruppen går vidare till en kopplingsdosa där det finns skyddsjord som matar ett badrum. Men locket till den den dosan där det finns skyddsjord har jag inte lyft på när felet uppträtt.

Hursomhelst, eftersom det fungerar just nu och kollektivet inte får känslan om att det rör sig om ett "typiskt" eller uppenbart farligt fel låter jag det hela bero tills problemet uppstår igen tänker jag.

Tacka alla för visar intresse!
Du kan ju ha dragit i trådar så fel upp står i än gränsande dosor.

Annars är noll skruven en klassiker.
Är rör och dosa av metall hjälper det inte att det inte finns skydds jord.

Läs genom allt nog grant och sov på saken. I morgon kan du läsa professors teorier, det finns ett an tal trådar om detta.

E El-Löken66 skrev:
Tycker det låter lång sökt?
Då tusen tals proppar skruvas ur dagligen i Sverige utan denna effekt?

Hur ur förde ni er laboration?
Hej El-Löken66

Det handlar naturligtvis om en (olycklig) kombination av bl.a. elapparater, jordfelsbrytare och EMC- filter.

Vi byggde upp ett litet enfasnät matat via en jordfelsbrytare i lab-salen. Anslöt ett EMC filter parallellt med en transformator. Fasspänningen till transformatorn kunde vi sedan koppla till och från.

Med minnesoscilloskop tittade vi sedan på ström och spänning via probe och kunde upprepa försöken men även variera vad som var anslutet och hur det var anslutet vid testerna.

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.