E elmont skrev:
Synd att du inte orkade öppna upp i dosan så att man kan se hur det är kopplat. Det kan ju komma en matning in i dosan och därifrån har man gått tillbaka upp till centralen med en kabel, udda ja visst men konstigare saker har man sett.
Absolut. Det finns dock bara en kabel som kommer ner från taket på trossbotten. Alla andra kablar som syns vid dosan går till varsin armatur på fasaden

F Fredrik K80 skrev:
Absolut. Det finns dock bara en kabel som kommer ner från taket på trossbotten. Alla andra kablar som syns vid dosan går till varsin armatur på fasaden
Nu har jag tittat lite mer noga i dosan och det verkar som att allt är parallellkopplat och då har du en matning och sedan "förgreningar". Då får du rota och följa trådarna i centralen, hittar du säkringen så kan det göra det lite enklare.
Ps
Det var den till hälften dolda Wagon 222 som förvirrade lite men nu ser jag att den troligen kopplar ihop några biledare för visst är det mantlade kablar?

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nu har jag tittat lite mer noga i dosan och det verkar som att allt är parallellkopplat och då har du en matning och sedan "förgreningar". Då får du rota och följa trådarna i centralen, hittar du säkringen så kan det göra det lite enklare
Tänker så med . Tyvärr har han som kopplat centralen varit väldigt slarvig och dragit trådar hej vilt, går inte att följa alls. Numret på nollorna och jordledarna följer t.ex inte alls fasernas position osv.
Jag kommer nog bli tvungen och bryta i mätarskåpet och sedan plocka ner din-skenorna och jordplint respektive nollplint för att kunna se in bakom ….

F Fredrik K80 skrev:
Verkligen , en Wago hade förklarat det. Ska även kolla om jag hittar någon på nollskenan.
Vilket är förresten bästa alternativet. Låta nolla från dosan gå till nollskenan och sedan dra ner en ny nolla från nollskenan till uret eller göra skarven i en Wago ?
Snyggast om det går till nollskenan. Men är det besvärligt hade jag struntat i saken.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Men den blå nollan uppe i hörnet på uret- förstår inte alls hur det är kopplar??
Du får väl göra centralen strömlös och gräva reda på det.🧐

Fotografen Fotografen skrev:
Du får väl göra centralen strömlös och gräva reda på det.🧐
Jepp så får det bli. Kommer nog bli tvungen o bryta i mätarskåpet för att kunna ta mig förbi alla trådar 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.