Det här uret ska bytas mot en plejd. Fasledare frön säkringen och utgående tändtråd är inga konstigheter. Men den blå nollan uppe i hörnet på uret- förstår inte alls hur det är kopplar??
Den synliga blå tråden går vidare med tändtråden till armaturen, men den blå har ingen kontakt med nollskenan???
Hur är det kopplat egentligen??

• Elektriskt säkerhetsbrytare och säkringsskåp med ledningar och varningsmärken, installationsutrustning, elektrikerarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här borde det vara kopplat. Uret verkar ju fungera, så då får det uppenbarligen en nolla någonstans ifrån.

Elektriskt kopplingsschema, komponenter, anslutningar, enkel strömbrygga, symboler för strömförsörjning, L, N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så här borde det vara kopplat. Uret verkar ju fungera, så då får det uppenbarligen en nolla någonstans ifrån.

[bild]
Så skumt. Den blå nollan på bilden går ut till armaturen. Det är jag säker på. Skulle någon av de bruna vara nolla också ??
Fattar verkligen inte denna installationen 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️

tommib
Nja, det kan ju vara så att man (felaktigt) bryter nollan men det är väl inte så sannolikt.

Eftersom uret fungerar och blå går in där man förväntar sig att nollan ska gå in så är det mest sannolika att du har missförstått kopplingen på något sätt. Eller ett man har gjort något riktigt knäppt, som att dra dubbla nolledare till armaturen och matar uret därifrån.

Topplklämma dold bakom någon av DIN-skenorna?

tommib tommib skrev:
Nja, det kan ju vara så att man (felaktigt) bryter nollan men det är väl inte så sannolikt.

Eftersom uret fungerar och blå går in där man förväntar sig att nollan ska gå in så är det mest sannolika att du har missförstått kopplingen på något sätt. Eller ett man har gjort något riktigt knäppt, som att dra dubbla nolledare till armaturen och matar uret därifrån.

Topplklämma dold bakom någon av DIN-skenorna?
Kan säkert vara att nollan skarvas bakom 🙄 för hur jag än vrider i vänder på det måste ju nollskenan ha kontakt med utgående nolla..
Antingen så har jag helt feltolkat och den nolla vi ser på bilden inte alls går vidare utan kommer från nollskenan och kabeln nolla går direkt till nollskenan…
Eller en skarv bakom som du nämner 😮‍💨😮‍💨😮‍💨

tommib
Men vad är problemet egentligen? Du ska ersätta uret med en Plejd. Det borde vara ett rakt utbyte, L/N till plejden från 1/3 på uret och utgående tändtråd till L(ut). Jag förespråkar för all del att man ska förstå kopplingen innan man gör något men här är det rätt enkelt.

tommib tommib skrev:
Men vad är problemet egentligen? Du ska ersätta uret med en Plejd. Det borde vara ett rakt utbyte, L/N till plejden från 1/3 på uret och utgående tändtråd till L(ut). Jag förespråkar för all del att man ska förstå kopplingen innan man gör något men här är det rätt enkelt.
håller ju med att det kanske inte är något problem. Det jag körde fast på var att jag inte fick ihop var nollan kom ifrån. Nu måste det väl ändå vara så att nollan till uret kommer från nollskenan och att nollan från kabeln går direkt till nollskenan och då blir det ju som du säger en enkel inkoppling i plejden 😉😉😉

Jag tror plint 1+3 är för att driva uret F+N. Plint 6 är inkommande fas, plint 8 är utgående tändtråd när uret växlar läge. Säger som Bo, om den fungerar så borde den ju få en nolla någonstans ifrån.

Nu visar ju bilden inte helt perfekt. Men det ser nästan ut som att kablarna ligger dubbelt på plint 6? Inte kan det väl vara så?

N Ntek skrev:
Jag tror plint 1+3 är för att driva uret F+N. Plint 6 är inkommande fas, plint 8 är utgående tändtråd när uret växlar läge. Säger som Bo, om den fungerar så borde den ju få en nolla någonstans ifrån.

Nu visar ju bilden inte helt perfekt. Men det ser nästan ut som att kablarna ligger dubbelt på plint 6? Inte kan det väl vara så?
Nä bara en synvilla. En tråd på 6 och en på 8. Däremot dubbelt på utgående på säkringen.
Jag börjar misstänka att nollan på 1 kommer från nollskenan 🙄

F Fredrik K80 skrev:
Nä bara en synvilla. En tråd på 6 och en på 8. Däremot dubbelt på utgående på säkringen.
Jag börjar misstänka att nollan på 1 kommer från nollskenan 🙄
Låter rimligt, och bra om det är så! :)

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
N Ntek skrev:
Låter rimligt, och bra om det är så! :)
Men isf går väl nolla i kabeln också direkt till nollskenan?

tommib
Ja, det kan den mycket väl göra och det är helt normalt.

tommib
N Ntek skrev:
Jag tror plint 1+3 är för att driva uret F+N.
Du behöver inte tro, Bo postade inkopplingsanvisningen i #2.

tommib tommib skrev:
Du behöver inte tro, Bo postade inkopplingsanvisningen i #2.
En kommentar du gjorde enbart för att vara dryg. Grattis, du är dryg! :)

F Fredrik K80 skrev:
Men isf går väl nolla i kabeln också direkt till nollskenan?
Den behöver ju inte göra det...
Nollan kan komma från armaturens koppling också om armaturen får nollan någon annanstans ifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.