Enligt inlägg #2 så är alla 4 anslutningar på vänster sida ihopkopplade internt, samma med högra sidan.
Ska du ha 2 faser så sätt upp 2 st uttag.

Protte

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den frågan kan tolkas påmånga sätt. Men jag väljer att tolka att du undrar om man kan koppla in tvåolika matande faser?

Nej det kan man inte.
Tack
H hempularen skrev:
Den frågan kan tolkas påmånga sätt. Men jag väljer att tolka att du undrar om man kan koppla in tvåolika matande faser?

Nej det kan man inte.

Ska byta en lampa, och hade gärna haft ett eluttag på samma ställe.
Skulle man kunna göra på detta sättet?
Lampan kommer alltid vara igång, och glödlampan ska vara en med skymningsrelä.

lampa2.jpg

lampa.jpg

• Gilla
wolf71swe
  • Laddar…
tommib
Ja. Det är dock olagligt att göra om man inte är auktoriserad elinstallatör eller på jobbet på ett elinstallationsföretag.

Det måste givetvis kontrolleras att skyddsjorden är ansluten och att allt är som man tror att det ska vara.

• Gilla
Lawson44
  • Laddar…
Jordfelsbrytare ska också finnas, alternativt ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Righty, jag glömde nämna att det är krav på JFB.

• Gilla
Kludden33
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Det är dock olagligt att göra om man inte är auktoriserad elinstallatör eller på jobbet på ett elinstallationsföretag.
Fullt medveten om det.

Kludden33 Kludden33 skrev:
Jordfelsbrytare ska också finnas, alternativt ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare.
Det finns jordfelsbrytare.

Att det fungerar vet jag, men är ju bra om det är rätt att göra så också.

tommib
BTW, varför gjorde du inte en ny tråd? Frågan du ställer är ju inte samma som ursprungsfrågan i tråden.

tommib tommib skrev:
BTW, varför gjorde du inte en ny tråd? Frågan du ställer är ju inte samma som ursprungsfrågan i tråden.
Tråden heter "ABB uttag (hjälp)" och detta var ett exakt likadant uttag, så tyckte det var rätt så passande.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Hej! Även jag är lite frågsam vad det gäller detta uttag.
Fråga 1
Jag begriper inte hur ”snabba anslutningen” fungerar. Alltså hur får jag fast trådarna i hålen så dem sitter kvar? Det bör finnas någon spärr för att föra in dem och ta loss dem?
Fråga 2
Jag gissar att det inte spelar någon stor roll vilken sida av ”blå och brun” ska in. Bara dem sitter mitt emot varandra så spelar det ingen roll i vilket hål dem ska sitta?

Tack på förhand Elektrisk installationskomponent, troligen en strömbrytare, mot textil bakgrund. Monteringsdetaljer synliga. Fokus på teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man skalar ledaren 12.5 mm och trycker in den i ett av de fyra hålen. Om det "inte går" så är det fel typ av ledare. Det ska vara EK eller FK, inte RK.

Det finns däremot ingen spärr för att lossa ledare från denna plint vad jag vet, så koppla inte fel.

Tekniskt spelar det ingen roll vilken sida som är L och N. Men det finns en oskriven regel om att fasen ska vara till vänster.

• Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man skalar ledaren 12.5 mm och trycker in den i ett av de fyra hålen. Om det "inte går" så är det fel typ av ledare. Det ska vara EK eller FK, inte RK.

Det finns däremot ingen spärr för att lossa ledare från denna plint vad jag vet, så koppla inte fel.

Tekniskt spelar det ingen roll vilken sida som är L och N. Men det finns en oskriven regel om att fasen ska vara till vänster.
Har för mig att spärren för att lossa sitter undertill på dessa och behöver en spårmejsel.

• Gilla
ChrisBork och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.