40 171 läst ·
27 svar
40k läst
27 svar
ABB uttag (hjälp)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Enligt inlägg #2 så är alla 4 anslutningar på vänster sida ihopkopplade internt, samma med högra sidan.
Ska du ha 2 faser så sätt upp 2 st uttag.
Protte
Ska du ha 2 faser så sätt upp 2 st uttag.
Protte
TackH hempularen skrev:
H hempularen skrev:
Ja. Det är dock olagligt att göra om man inte är auktoriserad elinstallatör eller på jobbet på ett elinstallationsföretag.
Det måste givetvis kontrolleras att skyddsjorden är ansluten och att allt är som man tror att det ska vara.
Det måste givetvis kontrolleras att skyddsjorden är ansluten och att allt är som man tror att det ska vara.
Fullt medveten om det.tommib skrev:
Det finns jordfelsbrytare.Kludden33 skrev:
Att det fungerar vet jag, men är ju bra om det är rätt att göra så också.
Hej! Även jag är lite frågsam vad det gäller detta uttag.
Fråga 1
Jag begriper inte hur ”snabba anslutningen” fungerar. Alltså hur får jag fast trådarna i hålen så dem sitter kvar? Det bör finnas någon spärr för att föra in dem och ta loss dem?
Fråga 2
Jag gissar att det inte spelar någon stor roll vilken sida av ”blå och brun” ska in. Bara dem sitter mitt emot varandra så spelar det ingen roll i vilket hål dem ska sitta?
Tack på förhand
Fråga 1
Jag begriper inte hur ”snabba anslutningen” fungerar. Alltså hur får jag fast trådarna i hålen så dem sitter kvar? Det bör finnas någon spärr för att föra in dem och ta loss dem?
Fråga 2
Jag gissar att det inte spelar någon stor roll vilken sida av ”blå och brun” ska in. Bara dem sitter mitt emot varandra så spelar det ingen roll i vilket hål dem ska sitta?
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Man skalar ledaren 12.5 mm och trycker in den i ett av de fyra hålen. Om det "inte går" så är det fel typ av ledare. Det ska vara EK eller FK, inte RK.
Det finns däremot ingen spärr för att lossa ledare från denna plint vad jag vet, så koppla inte fel.
Tekniskt spelar det ingen roll vilken sida som är L och N. Men det finns en oskriven regel om att fasen ska vara till vänster.
Det finns däremot ingen spärr för att lossa ledare från denna plint vad jag vet, så koppla inte fel.
Tekniskt spelar det ingen roll vilken sida som är L och N. Men det finns en oskriven regel om att fasen ska vara till vänster.
Har för mig att spärren för att lossa sitter undertill på dessa och behöver en spårmejsel.Bo.Siltberg skrev:
Man skalar ledaren 12.5 mm och trycker in den i ett av de fyra hålen. Om det "inte går" så är det fel typ av ledare. Det ska vara EK eller FK, inte RK.
Klicka här för att svara