Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!
Du saknar antagligen nollan? Den gråa gick väl bara vidare till fläkten. Har du fler ledare i dosan?M Mikael510 skrev:Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ta en titt på denna sida så ser du hur det hänger samman.
Nu är du rejält snett ute med dina kopplingar, där brödrosten nu fungerar som en strömbrytare.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Nu är du rejält snett ute med dina kopplingar, där brödrosten nu fungerar som en strömbrytare.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
I all välmening.M Mikael510 skrev:
Kontakta en elektriker som gör om installation så som du skulle vilja ha den (om det fungerar regelmässigt mm).
För om du fortsätter så finns det risk att något går sönder, bostaden brinner upp, eller i värsta fall att någon dör av strömgenomgång.
Bästa svaret
Inte för att jag är elektriker, men det förefaller som att den brytare du demonterade för takfläkten bröt fasen.
Utan komplettering med fler trådar till ditt uttag kommer det aldrig att fungera som du önskar. Du behöver såväl en nolla som skyddsjord till uttaget för att det ska bli en rimlig installation.
Eluttag vid diskbänk etc i kök ska aldrig vara utan skydsjord och (numer) även kopplade till jordfelsbrytare.
Som övriga föreslagit, kontakta en elfirma och beskriv vad du behöver så kan de hjälpa dig att få till en korrekt / säker anläggning.
Mvh
Stefan
Utan komplettering med fler trådar till ditt uttag kommer det aldrig att fungera som du önskar. Du behöver såväl en nolla som skyddsjord till uttaget för att det ska bli en rimlig installation.
Eluttag vid diskbänk etc i kök ska aldrig vara utan skydsjord och (numer) även kopplade till jordfelsbrytare.
Som övriga föreslagit, kontakta en elfirma och beskriv vad du behöver så kan de hjälpa dig att få till en korrekt / säker anläggning.
Mvh
Stefan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden