Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!
 
  • Ett öppet eluttag, med exponerade kablar och anslutningar, monterat på vägg, elinstallation under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikael510 skrev:
Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!
Du saknar antagligen nollan? Den gråa gick väl bara vidare till fläkten. Har du fler ledare i dosan?
 
Z
Är det ett jordatuttag? Allting låter väldigt oseriöst.
 
En strömbrytare har inkommande fas samt utgående "bruten fas"/tändtråd.
Tändtråden går till belastningen.

Du saknar grundläggande kunskaper.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En strömbrytare har inkommande fas samt utgående "bruten fas"/tändtråd.
Tändtråden går till belastningen.

Du saknar grundläggande kunskaper.
Jag vet redan att jag saknar grundläggande kunskap, därför söker jag hjälp här, tack för hjälpen.
 
Z Zharz skrev:
Är det ett jordatuttag? Allting låter väldigt oseriöst.
Vet ej, men det kommer ingen jord sladd ur golvet iallafall. Tack för ditt seriösa svar.
 
T Tompafix skrev:
Du saknar antagligen nollan? Den gråa gick väl bara vidare till fläkten. Har du fler ledare i dosan?
Nej, två sladdar kommer ur golvet, dessa har jag kopplat in till nytt eluttag, funkar ej, nu står säkert fläkten på taket o går dygnet runt, JAG ÄR HELT VÄRDELÖS
 
M Mikael510 skrev:
Nej, två sladdar kommer ur golvet, dessa har jag kopplat in till nytt eluttag, funkar ej, nu står säkert fläkten på taket o går dygnet runt, JAG ÄR HELT VÄRDELÖS
Du bör nog kontakta någon som kan el. Så du inte skadar någon utrustning eller ännu värre någon människa...
 
M Mikael510 skrev:
Jag vet redan att jag saknar grundläggande kunskap, därför söker jag hjälp här, tack för hjälpen.
I all välmening.
Kontakta en elektriker som gör om installation så som du skulle vilja ha den (om det fungerar regelmässigt mm).

För om du fortsätter så finns det risk att något går sönder, bostaden brinner upp, eller i värsta fall att någon dör av strömgenomgång.
 

Bästa svaret

Inte för att jag är elektriker, men det förefaller som att den brytare du demonterade för takfläkten bröt fasen.

Utan komplettering med fler trådar till ditt uttag kommer det aldrig att fungera som du önskar. Du behöver såväl en nolla som skyddsjord till uttaget för att det ska bli en rimlig installation.

Eluttag vid diskbänk etc i kök ska aldrig vara utan skydsjord och (numer) även kopplade till jordfelsbrytare.

Som övriga föreslagit, kontakta en elfirma och beskriv vad du behöver så kan de hjälpa dig att få till en korrekt / säker anläggning.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.