Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!

• Ett öppet eluttag, med exponerade kablar och anslutningar, monterat på vägg, elinstallation under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mikael510 skrev:
Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!
Du saknar antagligen nollan? Den gråa gick väl bara vidare till fläkten. Har du fler ledare i dosan?

Z
Är det ett jordatuttag? Allting låter väldigt oseriöst.

En strömbrytare har inkommande fas samt utgående "bruten fas"/tändtråd.
Tändtråden går till belastningen.

Du saknar grundläggande kunskaper.

Demmpa Demmpa skrev:
En strömbrytare har inkommande fas samt utgående "bruten fas"/tändtråd.
Tändtråden går till belastningen.

Du saknar grundläggande kunskaper.
Jag vet redan att jag saknar grundläggande kunskap, därför söker jag hjälp här, tack för hjälpen.

Z Zharz skrev:
Är det ett jordatuttag? Allting låter väldigt oseriöst.