Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!
Du saknar antagligen nollan? Den gråa gick väl bara vidare till fläkten. Har du fler ledare i dosan?M Mikael510 skrev:Hej alla, jag är en amatör som håller på o renovera, har stött på ett problem, gamla köket hade en 100 kg fläktkåpa med belysning, fläktmotor utvändigt på taket. Två knappar på köksön, en till belysning o en till fläkt. Nu är nya köksön klar, med recirkulationsfläkt (ja, det funkar utmärkt), nya takbelysningen inkopplad till de sladdar som gick till gamla belysningen, ny on off knapp. Gamla fläktens on off knapp vill jag göra om till ett vanligt eluttag, jag får ström i svarta ledningen, men när jag stoppar in en kontakt från t ex brödrost, så händer inget. HJÄLP!
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ta en titt på denna sida så ser du hur det hänger samman.
Nu är du rejält snett ute med dina kopplingar, där brödrosten nu fungerar som en strömbrytare.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Nu är du rejält snett ute med dina kopplingar, där brödrosten nu fungerar som en strömbrytare.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
I all välmening.M Mikael510 skrev: