Hej alla, kan inget om el så här kommer en ev. dum fråga. Ska sätta upp en spegel med teakram (ändå hyfsat tung) på väggen som visas på bild. Innan satt en annan spegel där som sattes upp med skruv i alla hörn, nu behövs bara en. Men när jag gick över med en Bosch-detektor lös det rött eller gult i typ hela den väggen. Vad är det för el som tar så stor plats eller går kors och tvärs? Bakom till höger är badrum, till vänster kök. Huset är från 40-talet, har mycket tegelvägg med puts, men den här väggen låter inte lika stum när jag knackar (vet inte hundra vad det är).

• Vitt rum med taklampa, garderobsdörrar, enkel och minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en "mätare" som är opålitlig eller så är det handhavandefel. Du har inte hel i"hela" väggen.

Vad händer om du kollar andra väggar med detektorn?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Vad händer om du kollar andra väggar med detektorn?
Då lyser det grönt för det mesta, och bara rött tydligt vid kablar i vägg (där jag vet att de är/det är logiskt), och gult när det närmar sig, givetvis.

E elmont skrev:
Du har en "mätare" som är opålitlig eller så är det handhavandefel. Du har inte hel i"hela" väggen.
Nä det är ju orimligt att det skulle ligga kors och tvärs, men det lyser som sagt rött eller gult över hela, vilket det inte gör på andra väggar. Vad kan det bero på?
Är en Bosch Universal Detect, vet inte hur bra den är.

Det kan ju vara ett stråk med elrör som passerar där.

En del detektorer krävs att man för den fram och tillbaka ett flertal gånger innan den kalibrerat sig. Första svepet så piper den hela tiden, när man kört 5-6 gånger så minskar den känsligheten och man kan hittar var "max" är och centrum på VP-rören. Men visst, det ÄR en billig och inte så exakt lösning de använder. Man skulle väl idag med relativt enkla lösningar kunnat scanna av en viss yta, laddat över rådatan till mobilen och sen fått upp en 3D bild på hur väggen troligen ser ut inuti.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.