22 609 läst ·
121 svar
23k läst
121 svar
Inverter/elverk vid strömavbrott för att driva hus.
Sida 1 av 9
Har läst och sökt runt lite här på forumet efter information eller någon som har kopplat på hela sitt hus på ett ett elverk men inte hittat något how-to eller hur det har fungerat i praktiken. Oftast vill man bara driva en pryl (kyl, pump till brunn, ladda batterier till stugan, sågklinga o.s.v.).
Bor ute på landet där risk för strömavbrott är stort och rätt så vanligt så fort det blåser lite mera.
Och nu med den eventuella roterande bortkoppling utav elen som det pratas om så skulle det kännas tryggt.
Jag skulle vilja ha ett elverk/inverter som jag kan koppla på och driva hela huset vid längre strömavbrott helt enkelt. Jag vill även kunna driva fin-elektronik som dator och ladda surfplatta så det måste väl vara kvalitetsgrejer antar jag.
Någon som gjort det här i sitt eget hus? Vad har ni för grejer? Inverter/Elverk? kW? Omkopplare?
Vad kostade hela kalaset? Hur fungerar det i praktiken? Har någon haft nytta utav det ännu?
Bor ute på landet där risk för strömavbrott är stort och rätt så vanligt så fort det blåser lite mera.
Och nu med den eventuella roterande bortkoppling utav elen som det pratas om så skulle det kännas tryggt.
Jag skulle vilja ha ett elverk/inverter som jag kan koppla på och driva hela huset vid längre strömavbrott helt enkelt. Jag vill även kunna driva fin-elektronik som dator och ladda surfplatta så det måste väl vara kvalitetsgrejer antar jag.
Någon som gjort det här i sitt eget hus? Vad har ni för grejer? Inverter/Elverk? kW? Omkopplare?
Vad kostade hela kalaset? Hur fungerar det i praktiken? Har någon haft nytta utav det ännu?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 298 inlägg
Lantbruk måste ofta ha reservkraft för att kunna säkerställa vatten till djuren.
Det vanligaste är ett intag för reservkraft i form av en omkopplare som stänger matande nät och kopplar in kraften från generatorn. Förutom det behöver du naturligtvis en kraftkälla och ett jordtag.
En sådan installation måste anmälas till nätägaren och godkännas av den. I vissa fall vill de besikta installationen innan du får börja använda den.
Det vanligaste är ett intag för reservkraft i form av en omkopplare som stänger matande nät och kopplar in kraften från generatorn. Förutom det behöver du naturligtvis en kraftkälla och ett jordtag.
En sådan installation måste anmälas till nätägaren och godkännas av den. I vissa fall vill de besikta installationen innan du får börja använda den.
Vanligaste strömavbrotten är väl runt 5-10 minuter (antar att det blir något fel i nätet, sen kopplar dom på strömmen andra vägar). Det är inte dom korta avbrotten jag vill att täcka upp för, utan det är dom långa som kommer när det blåst träd och annat skit över ledningarna som tar allt från några timmar till dagar att åtgärda.Jonatan79 skrev:
Svårt att uppskatta hur ofta det händer. Men när det händer så är det förstås höst/vinter samt minusgrader.
Värsta strömavbrottet var Alfrida som varade 9 dagar här. Bor på en liten ö som heter Åland, mitt emellan Sverige och Finland.
200-300 tusen kronor för ett sånt system, vad baserar du det på? Kan du specificera upp kostnaderna/posterna?
Skulle vilja höra historier om andra som byggt ett off-grid backuppsystem vid tillfälliga strömavbrott.
Låter lite som samma krav när man installerar solpaneler då? Eget jordtag samt besiktning och godkännande från nätägaren.R Robert-san01 skrev:Lantbruk måste ofta ha reservkraft för att kunna säkerställa vatten till djuren.
Omkopplaren kan vara manuell och behöver inte vara automatisk.
Det finns flera trådar om liknande tankar här i forumet och där framkom dessa belopp, bara att söka runt. Det är en lång väg från tanke till målgång...samt är det värt pengarna om vi pratar om flera hundra tusen?C Cambudgie skrev:Vanligaste strömavbrotten är väl runt 5-10 minuter (antar att det blir något fel i nätet, sen kopplar dom på strömmen andra vägar). Det är inte dom korta avbrotten jag vill att täcka upp för, utan det är dom långa som kommer när det blåst träd och annat skit över ledningarna som tar allt från några timmar till dagar att åtgärda.
Svårt att uppskatta hur ofta det händer. Men när det händer så är det förstås höst/vinter samt minusgrader.
Värsta strömavbrottet var Alfrida som varade 9 dagar här. Bor på en liten ö som heter Åland, mitt emellan Sverige och Finland.
200-300 tusen kronor för ett sånt system, vad baserar du det på? Kan du specificera upp kostnaderna/posterna?
Skulle vilja höra historier om andra som byggt ett off-grid backuppsystem vid tillfälliga strömavbrott.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Börja med att leta upp ett elverk som passar. Där behöver du bestämma dig för hur kraftigt (effekt) det behöver vara för att klara av att driva det du vill kunna driva med reservkraft. Motorer av alla slag är extra kritiska. Fin-elektronik vill ha en snygg sinuskurva vilket ökar priset. Räkna med 50,000:- där då det låter som att du har ett stort hus och vill kunna köra mycket.
För installationen med manuell omkoppling skulle jag höfta 20,000:- för installation och kontroll av jordtaget. Nedgrävning av jordtag tillkommer troligen.
För installationen med manuell omkoppling skulle jag höfta 20,000:- för installation och kontroll av jordtaget. Nedgrävning av jordtag tillkommer troligen.
Allt är väl relativt om det är värt eller inte. Ett 9 dagars strömavbrott när det är -15 grader kallt ute kan ställa till en hel vattenskador/renoveringsbehov i huset som lätt överstiger 200k.Jonatan79 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Priset 2-300 000 kommer väl från trådar där man tänker sig batteribackup?
Du bör kunna klara dig i häradet 50 kkr och då få något relativt vettigt, robust och tillförlitligt tillräckligt för dina krav. Det finns som sagt en del trådar du kan söka på men undvik de mera fantasifulla som dykt upp de senaste åren. Håll det rent och med de grunläggande delarna som elverket och inkopplingen väl valda och utförda enligt tanken "En gång riktigt".
GK100 skrev:
Du bör kunna klara dig i häradet 50 kkr och då få något relativt vettigt, robust och tillförlitligt tillräckligt för dina krav. Det finns som sagt en del trådar du kan söka på men undvik de mera fantasifulla som dykt upp de senaste åren. Håll det rent och med de grunläggande delarna som elverket och inkopplingen väl valda och utförda enligt tanken "En gång riktigt".
50k kr låter rimligt. Dyraste posterna är själva elverket samt elektriker tänker jag mig.GK100 skrev:
Lite kablage, säkringar, besiktning samt omkopplare går under övrigt och borde inte bli så superdyrt.
Jo, håller helt med dig om att när man väl bygger en anläggning så gör man det ordentligt/vettigt och inte massa ful-lösningar.
Dock en tanke som kanske kan klassas som ful-lösning men som är lite lockande. Elverken har ofta en egen tank på runt 20 liter. Jag tänkte man skulle kunna koppla den till befintlig bännoljetank där man har 1000 liter. Då behöver man inte tanka var 6e timme.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Superdyrt skall det inte behöva bli, men ex. reservkraftsomkopplaren är väldigt dy, för att vara en omkopplare. Det ställs krav på en sådan att den under inga omständigheter får kunna gå sönder på ett sådant sätt att el matas ut från din generator ut på nätet. Oavsett hur den går sönder.C Cambudgie skrev:
Redigerat: