D
Allt blir dyrare med att köra 3-fas. Kabeln, säkringen, motorskyddet osv.

Pumpen kommer köras 10-15 gånger under vintern för att fylla en badtunna.

En elmotor med 1100 W mekanisk effekt på motoraxeln drar betydligt högre elektrisk effekt (typ aktivt 1600 W och skenbart 1900 W). Spänningsfallet anges vid säkringens storlek (här 10 A) när man räknar i Eldim och följer normerna. Om du bara ska fylla en badtunna kanske 750 W pump räcker?

Redigerat:
D
Jag tror också att en 750w räcker men ska räkna på det lite. Sträckan är 70 meter och höjden 25 meter så det måste va lite tryck i pumpen.

Ok, ja 25 m höjdskillnad är absolut en hel del förutom tryckfallet i slangen.

A
Du kan ju uppdatera tråden när du vet vad du ska ha för utrustning där ute. Det låter som det är lämpligt att montera upp en liten elcentral i pumphuset och fördela ut till de olika lasterna.

Det är inga stora effekter men spänningsfallet blir det som begränsar val av kabel mest när avståndet är så långt. Ju mindre effekter du behöver desto lägre spänningsfall. Så försök att välja saker som inte drar så mycket så kommer du billigare undan.

I din bild på en kalkylator har du skrivit in 90 m men spänningsfallet behöver återledaren också så det blir 180m total längd vid beräkningar.

Ren ledningslängd
2,1 ohm för 1,5mm2
1,26 ohm för 2,5mm2

Värt att notera också. Motorer säkras vanligen 1,5-2 ggr märkströmmen och ett motorskydd behövs.

Edit: Om du sätter upp en liten elcentral så klarar du automatisk frånkoppling av matningen enklare också. Då kan man räkna med 5s istället för 0,4s frånkopplingtid för huvudledning.

Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Monterar jag upp en liten elcentral måste den väl matas med 5g6 plus jfb och huvudbrytare?

Ledningen mellan en huvudcentral och en undercentral får vara klenare än t.ex. 5G6 men den måste vara korrekt säkrad med max 5 s frånkopplingstid. Men enligt Eldim klarar 5G2,5 mm² som gruppledning 10 A och 0,4 s frånkopplingstid upp till 93 m så det är inte där problemet ligger utan i att spänningsfallet blir det dubbla jämfört med normen 4%. Accepterar man lite högre spänningsfall och något lägre effekt på apparaterna så visst går det.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D
Tack för din input.

Vad innebär det för fara med för stort spänningsfall?

I somras har jag kört en borrhammare med tre ihopkopplade förlängningskablar 1.5mm2 på omkring 60 meter. Det har fungerat.

Innebär ett för stort spänningsfall att apparaten inte går igång?

Prisskillnaden mellan 5g6 och 5g2.5 är på 100 meter cirka 5000 kr. Jag är osäker på om det är värt att gå upp. Kör jag 5g6 måste jag antagligen gå upp till en pem25 för ajälva förläggningen.

D
Någon som vet vad en elektriker betala per meter i inköpspris på en 5g6?

D
A avh67f skrev:
Du kan ju uppdatera tråden när du vet vad du ska ha för utrustning där ute. Det låter som det är lämpligt att montera upp en liten elcentral i pumphuset och fördela ut till de olika lasterna.

Det är inga stora effekter men spänningsfallet blir det som begränsar val av kabel mest när avståndet är så långt. Ju mindre effekter du behöver desto lägre spänningsfall. Så försök att välja saker som inte drar så mycket så kommer du billigare undan.

I din bild på en kalkylator har du skrivit in 90 m men spänningsfallet behöver återledaren också så det blir 180m total längd vid beräkningar.

Ren ledningslängd
2,1 ohm för 1,5mm2
1,26 ohm för 2,5mm2

Värt att notera också. Motorer säkras vanligen 1,5-2 ggr märkströmmen och ett motorskydd behövs.

Edit: Om du sätter upp en liten elcentral så klarar du automatisk frånkoppling av matningen enklare också. Då kan man räkna med 5s istället för 0,4s frånkopplingtid för huvudledning.
Kalkylatorn tar hänsyn till att returen. Det står i beskrivningen att man ska ange avstånd till apparaten.

D
Jag tycker det här alternativet är prisvärt:

• Amazon webbsida visar 90 meter elkabel, svart, prissatt till 2 429,19 kronor, sökfält och navigationsdetaljer synliga ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
40-60 :-/m + moms, med rätt stor variation pga avtal

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Då kanske jag ska flagga upp för ”min” elektriker redan nu, så kan han hålla utkik efter en bra ”deal”.

Projektet förväntas påbörjas nästa sommar

D Derbyboy skrev:
Vad innebär det för fara med för stort spänningsfall?

I somras har jag kört en borrhammare med tre ihopkopplade förlängningskablar 1.5mm2 på omkring 60 meter. Det har fungerat.

Innebär ett för stort spänningsfall att apparaten inte går igång?
Är spänningsfallet väldigt stort kanske motorn inte startar och det beror ju också på om motorn startar belastad (med mottryck) eller obelastad. Typiskt är ju att gamla glödlampor kan blinka när större förbrukare kopplas in/ur. I detta fallet skulle jag grovt gissa att motorn kan tappa ca 7-8% effekt med 2,5 istället för 6 mm² kabel.

Man dimensionerar utefter vilken säkring man väljer. Lasten styr vilken säkring man väljer.

För pumpen väljer du en 10A säkring. För kabeln skulle jag sätta en 16A-säkring så kan du om du vill sätta upp en liten central på andra sidan och dra ut 10A grupper från den. För exempelvis något uttag.

Svaret på frågan om den låga förimpendansen och boende ute på landet som någon hade. Det beror på vart nätstationen ligger. Även ute på landet kan du bo nära nätstationen.

Här är en kabelberäkning. Killgissade på en del men marginalerna är goda!

Teknisk specifikation av elektrisk ledningsdata med diagram och tabeller för kabelinstallation och skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.