D
Hej,

Ska utöka min pumpanläggning vid vattnet. Funderar lite på om jag ska ha en 3-fas pump eller 1-fas samt vilken dimension jag ska ha på kabeln från centralen.

Avståndet till pumpen är 80-90 meter och strömmen på den 1-faspump som jag kikar på är 900w.

Säg att jag behöver lite värme mm i pumphuset. Den totala strömmen vid Max belastning borde ligga på 900w plus 300w.

Klart bäst med 3-fas pump och 400 V radiator när det är en lång sträcka, men kanske bara finns 1-fas pump i den storleken? En elektriker behöver också räkna på kabeln och utlösningsvillkoret.

D
Ja det sägs att 400v ska vara bättre för då kan man gå ner i kabeldimension och sprida lasten.

Finns det inga elektriker här?

Man behöver ta reda på indata för elnätet vid dina mätarsäkringar antingen genom att mäta eller om elnätsägaren kan uppge dem. Sedan behöver man titta på befintliga ledningsdimensioner, mäta avstånd och räkna. Viktigt att kablar och säkringar dimensioneras korrekt och dessutom klarar startströmmen från pumpen.

D
Jag kan allt det där så de e bar fråga.

Förinpedansen är 0.234 Ohm

Säkringen på pumpen är angiven till 6.1 så jag antar att startströmmmen inte kan vara högre.

Från skåpet vid vägen är det 20 m till centralen. Ledningen som är dragen är först 4x6+6 och från första centralen (15 m) så är det 5g6.

Det är en väldigt låg förimpedans! Konstigt om du bor i "Skogen" och har drygt 100 m från ena till andra sidan av tomten!?

Det är då förmodligen motorskyddet som är inställt på 6,1 A? Pumpen som 1-fas borde dra 4 A som "aktiv" ström. Frågan är vad den har för startström?

D
D
Kan vara bra ifs att kunna koppla in ett handverktyg också. Därav är det kanske billigare att köra på 1 fas istället för 3-fas.

Helt klart bäst med 3-fas kabel för flexibilitet i framtiden och fördelning av lasten. Får det till att det behövs 5G6-kabel för att klara ett spänningsfall på max 4% enligt normen om den säkras med trepolig 10 A samt jordfelsbrytare på lämplig plats. Pumpen (1100 W mekanisk effekt) får då alltså en av faserna, värmen den andra fasen och uttaget den tredje fasen.

Redigerat:
D
jag kommer inte köpa en 5g6 på 100m för 10 000 kr.

Antagligen kan jag kör min 1000-1500w på en 2g2.5 och de kostar 2000 kr

D
Men det e klart, är inte ekonomi en parameter att ta hänsyn till så är 3-fas bäst

S
vill minnas att du skrivit om pumpprojektet - vadan denna uppgradering? Funkade inte den lösning du hade?

Går man efter normerna så ska spänningsfallet vara max 4% men accepterar man högre spänningsfall så går det att köra klenare kabel. 5G2,5-kabel ger 7,8% / 17,9 V spänningsfall vid 10 A och klarar precis utlösningsvillkoret. 3-fas pump är givetvis bäst.

D
Den funkar utmärkt!

Men eftersom den inte kan ligga i när isen kommer så tänkte jag ställa en pumpautomat nere vid sjön och sen göra hål i isen och slänga i sugslangen.

Är lite sugen på att skaffa mig en vedeldad badtunna

D
J Josth skrev:
Helt klart bäst med 3-fas kabel för flexibilitet i framtiden och fördelning av lasten. Får det till att det behövs 5G6-kabel för att klara ett spänningsfall på max 4% enligt normen om den säkras med trepolig 10 A samt jordfelsbrytare på lämplig plats. Pumpen (1100 W mekanisk effekt) får då alltså en av faserna, värmen den andra fasen och uttaget den tredje fasen.
Den här kalkylatorns får det till:

• Skärmdump av spänningsfallskalkylator på svenska, ifyllda värden för beräkning av spänningsförlust i kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.