Hejsan!

Jag tittar på ett hus där vissa elsaker väcker retoriska frågor:
Varför är det både jordade och ojordade uttag i vardagsrummet?
Varför hänger det ut sladdar från kontakten till taklampan?
Varför finns det en låda med nya oöppnade väggkontakter i källaren?

Det är dessvärre frågor vi aldrig kommer få svar på då ägaren har gått bort. Men borde någon inspektera elen innan man flyttar in? Bör jag som lekman kontrollera om uttagen är jordade med en multimeter eller är det bättre att använda en uttagstestare? Eller låta en behörig elektriker göra det i så fall?

Sen så finns det golvvärme och klinker i hallen, något som jag funderar på att ta bort och sätta in annat. Då tänker jag att en elektriker behöver koppla bort golvvärmen, då kanske elektrikern kan göra någon lätt inspektion av elen?
 
  • Gilla
Knaskalas
  • Laddar…
A
Gör en besiktning av elen säger jag
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Eftersom du nämner "multimeter" som kontrollinstrument så behöver du antagligen ta in någon sakkunnig. Det finns betydligt bättre instrument som kan isolations-mäta och kontrollera anläggningen bättre. Sen behöver du en sakkunnig som kan peka på vad som är gammalt och okej, och sådant som inte är okej.

Finns det konstigheter med elen så är det ju en klok sak att kolla med en sakkunnig. Sen är det inte något jag skulle lägga allt för stor vikt vid om jag står i begrepp att köpa hus. Dvs ser el-anläggningen risig ut, räkna med att få lägga en peng på det bara. Kan du ta besiktningen sen om du köper huset.

Att åtgärda en gammal el-anläggning har ett tak-pris som är begränsat. Det är inte så dyrt jämfört med mycket annat som rör gamla byggnader. Lägg fokus på att besiktiga bygg och vvs. Det är där de stora pengarna ligger.
 
  • Gilla
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
Tack för svaren, låter klokt 👍
 
  • Gilla
Ntek
  • Laddar…
E
Ser inte någon mening att besiktiga före köp.
Men räkna att allt som inte är original är fel gjort och livs farligt.

Bestämmer du att köpa tar du in el firman direkt att åtgärda det viktigaste och ge offert för resterande.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte heller lagt några pengar på att besikta elanläggningen. Om jag hade köpt huset hade jag tagit in en elektriker som fått kolla igenom anläggningen och se om något behöver ändras (och sätta in en jordfelsbrytare om det inte finns).
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 1 till
  • Laddar…
N Ntek skrev:
Eftersom du nämner "multimeter" som kontrollinstrument så behöver du antagligen ta in någon sakkunnig. Det finns betydligt bättre instrument som kan isolations-mäta och kontrollera anläggningen bättre. Sen behöver du en sakkunnig som kan peka på vad som är gammalt och okej, och sådant som inte är okej.

Finns det konstigheter med elen så är det ju en klok sak att kolla med en sakkunnig. Sen är det inte något jag skulle lägga allt för stor vikt vid om jag står i begrepp att köpa hus. Dvs ser el-anläggningen risig ut, räkna med att få lägga en peng på det bara. Kan du ta besiktningen sen om du köper huset.

Att åtgärda en gammal el-anläggning har ett tak-pris som är begränsat. Det är inte så dyrt jämfört med mycket annat som rör gamla byggnader. Lägg fokus på att besiktiga bygg och vvs. Det är där de stora pengarna ligger.
Jag håller inte alls med. Vet man hur en multimeter fungerar så kan man kontrollera att det finns jord.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 6 till
  • Laddar…
P
Det är nog så att tidigare ägare har 'skruvat' själv. Kanske är det ok utfört, kanske inte..
Som det sägs ovan.. Lägg inte ner några pengar på besikting" utan ta in någon efteråt och låt denna fixa det mest akuta. Och tänk på detta när du lägger ett bud.
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag håller inte alls med. Vet man hur en multimeter fungerar så kan man kontrollera att det finns jord.
En multimeter ersätter inte en installationsprovare. Du har möjlighet att hitta dolda fel med en installationsprovare på ett helt annat sätt. Detta är särskilt bra på gamla installationer.

Av och till brinner ju hus ner pga dåliga el-installationer. Det är inte utan orsak som försäkringsbolagen har som villkor för vissa typer av anläggningar och större anläggningar att dessa ska gås igenom av särskilda sakkunniga besiktningsmän för att försäkringen ska gälla.

Här är exmpel på den installationsprovaren jag använder.
https://www.proffsmagasinet.se/mati...MIv8GJsbyRgQMVeoRoCR2JAwngEAQYAiABEgLYyvD_BwE
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Jag kontrar med att hävda att med rätt operatör bakom spakarna så kommer man väldigt långt med en multimeter. Det är inte instrumentet som gör besiktningen. Instrumentet är bara en liten del.
I Igelknorr skrev:
Men borde någon inspektera elen innan man flyttar in?
Om det ska vara värt nåt så skulle jag i så fall inspektera anläggningen innan köp. Det kan ju vara kostsamma brister. Det mesta går att se med ett tränat öga utan att behöva använda en skruvmejsel. En multimeter duger för att kontrollera att uttag verkligen är skyddsjordade.

Har du gott om bilder på ditt tilltänkta objekt kan du få en ganska god "besiktning" via forumet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E
Men neej. En Multi meter är bra på multi. Men för låg spänning och ström.

Det är dock långt bättre än inget.

Det finns dock mer avancerade Multi Meter men som standard klarar det inte kraven.
 
När är huset byggt? De saker du nämner är inget jag hade brytt mig om. Ta gärna en bild på kablarna vid lampan om du kan, satt där någon lampa eller inte? Om inte så känns det bara som man kopplat bort en lampa och låtit kablarna vara fria. Inte snyggt men ganska vanligt. Jag hade installerat ett uttag där helt enkelt. Blandat med uttag med jord och utan är inte rätt förstås men det förekommer och betyder inte att installationen är dålig. Det man bör kolla är att det finns skyddsjord på de uttag som verkar ha det. Ibland byter folk uttag till uttag med jord utan att det finns kopplat. Och en låda med uttag är inte konstigt heller. Detta är sådant man får lov att byta, dock ej installera själv (nya uttag). Kanske andra tycker annorlunda men jag ser inga varningsklockor här utan de blir ett kort besök av en elektriker efter köp för att veta säkert hur det ligger till, han kan då ge dig sin åsikt om djupare kontroll behövs.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
E
philsson87 philsson87 skrev:
När är huset byggt? De saker du nämner är inget jag hade brytt mig om. Ta gärna en bild på kablarna vid lampan om du kan, satt där någon lampa eller inte? Om inte så känns det bara som man kopplat bort en lampa och låtit kablarna vara fria. Inte snyggt men ganska vanligt. Jag hade installerat ett uttag där helt enkelt. Blandat med uttag med jord och utan är inte rätt förstås men det förekommer och betyder inte att installationen är dålig. Det man bör kolla är att det finns skyddsjord på de uttag som verkar ha det. Ibland byter folk uttag till uttag med jord utan att det finns kopplat. Och en låda med uttag är inte konstigt heller. Detta är sådant man får lov att byta, dock ej installera själv (nya uttag). Kanske andra tycker annorlunda men jag ser inga varningsklockor här utan de blir ett kort besök av en elektriker efter köp för att veta säkert hur det ligger till, han kan då ge dig sin åsikt om djupare kontroll behövs.
Tänk på detta.
Att ingen kan förstå.
Så du skriver en vägg av text.
Utan luft.
Inget illa menat.

Det är inte nödvändigtvis ovanligt eller fel med jordat i ett i övrigt jordat rum.
Mycket vanligt i gamla kök.

Det du skrev med att ta foto på kablar är ingen dålig idé.
Tycker jag.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog ändå övervägt att ta in en sakkunnig på att syna av anläggningen.

Kanske inte nödvändigtvis en elektriker om du inte har någon bra du litar på, tar du in första bästa elektriker som är ledig så finns det stor risk att han förespråkar totalrenovering av anläggningen.

Personen som gör bedömningen av anläggningen ska inte ha ekonomiska incitament att hitta mycket fel enkelt.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Hejsan!

Jag tittar på ett hus där vissa elsaker väcker retoriska frågor:
Varför är det både jordade och ojordade uttag i vardagsrummet?
Varför hänger det ut sladdar från kontakten till taklampan?
Varför finns det en låda med nya oöppnade väggkontakter i källaren?

Det är dessvärre frågor vi aldrig kommer få svar på då ägaren har gått bort. Men borde någon inspektera elen innan man flyttar in? Bör jag som lekman kontrollera om uttagen är jordade med en multimeter eller är det bättre att använda en uttagstestare? Eller låta en behörig elektriker göra det i så fall?

Sen så finns det golvvärme och klinker i hallen, något som jag funderar på att ta bort och sätta in annat. Då tänker jag att en elektriker behöver koppla bort golvvärmen, då kanske elektrikern kan göra någon lätt inspektion av elen?
Eftersom elinstallationen uppenbart inte är rätt gjort då det är blandade uttag i samma rum och det hänger kablar ur lampkontakt mm så måste du räkna med en större elsanering i din budget. Du kan ju naturligtvis chansa på att det bara är lite elpill på några tusenlappar men vill du absolut veta vad det är att göra så bjud på huset och skriv en besiktningsklausul om ni vinner (det förutsätter att det inte säljs med friskrivningsklausul) och då besiktiga huset noga för att sedan när ni ”hittar” alla fel lägga ett nytt bud med alla de okända felens kostnader avdragna. Prata inte med mäklaren om de fel ni hittar innan ni har gjort besiktningen. Är det ett större hus kan det kosta dryga 200000:- att byta/modernisera all el om man inte har väldigt stora krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.