imported_Benno
imported_Benno: [citat] Oavsett vilka färger man får använda ska man inte ta något för givet där någon annan dragit elen.
21 svar · 2,0k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja. Om 2,5 mm2 räcket för 16 A hos dig (vilket det ofta gör) så klarar en nolla "returen". Belastningen på nollan blir som högst när endast en fas används, och blir då samma som fasen. Används två faser så blir strömmen i noll-ledaren lägre än den i de två faserna, tack vare fasförskjutningen.
5 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det är då golvbrunnen, eller hela golvet i duschen, som har en avvikande potential mot både moder jord och skyddsjord. Jag antar att spänningen mellan elcentralens kåpa och jordspettet då är 0 V? Om det stämmer, då är frågan var denna främmande potential i golvbrunnen kommer ifrån. Nåja.
14 svar · 2,8k läst
N
Nygge72: [citat] Tack!
9 svar · 3,2k läst
R
RobKih: [citat] Nustatus är: Inkommande luftledning, 3+PEN -> Mätarskåp och huvudsäkring på stolpen -> 4G10mm² jordkabel, 5m -> Friggebod, "huvudcentral". I "huvudcentralen" sitter 4st brytare (A,B,C,D) A: går till jfb lokalt i friggeboden B: går till ladans undercentral med 4G2.5mm² C: går till pumphusets undercentral med 4G2.5mm² D: ej använd än, ska gå till boningshuset.
6 svar · 1,2k läst
Kim Johnsson
Kim Johnsson: [citat] Haha nej, snyggt är det inte. Men det är inte mycket annat heller där uppe. Finns på listan att fixa till ytskikten på vinden som är lite halvt inredd, men det är ett projekt för ett annat år (precis köpt huset), och då kommer nog detta att dras om också ändå. Så det behöver bara vara säkert tills dess. Tack!
5 svar · 1,9k läst
·
J
Johannes W. E. Eriksson: Tyckte det var knökigt att få kabeln genom röret, och ville inte heller mickla med klämmorna i den vänstra dosan så det blev den enligt den ursprungliga planen. Tryckte in blå och gulgrön EK genom röret, kopplade till lediga hål i existerande klämmor i den vänstra dosan. Fasen vidarekopplade jag via L-plinten och jord och nolla med Wago 221. Det rymdes in bakom strömställaren men
5 svar · 1,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, du ser siffrorna 1 och 2 i stickproppen. Man ser det även på hur de olika sladdarna används i elementet.
13 svar · 6,0k läst
·
J
Josth: Då drar den nog runt 4,25 kW i input power vid -15 °C ute och full effekt. Alltså ca 1,4 kW per fas vilket ger ca 6,2 A per fas.
11 svar · 2,2k läst
J
Jan Andersson8: Tack, har beställt en sådan, verkar smidigt när man slipper nollan. Har också beställt en plejd, får se vad elektrikern tycker om den…
2 svar · 2,1k läst
·
engs
engs: [citat] Ja lampan fungerar. Just detta alternativ slog mig nu när jag höll på att greja med det efter jobbet. Dvs sätta uttag efter brytaren. Det underlättar om man vill flytta på maskinerna vid städning. Jfb finns. Har kollat att metallkapslingen är jordad som Fotografen föreslag.
5 svar · 1,1k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Det finns silikon, limma fast hållaren när man ser att det fungerar.
15 svar · 3,1k läst
·
H
Hans Åke Lindquist: Jag har redan en multimer, som jag mest motståndsmäter med, för leta avbrott och kortslutningar. Men visst, den har har fler funktioner och nästa gång jag ger mig in i gruppcentralen för att lösa allsköns fasfenomen, ska jag använda den för spänningsmätning.
17 svar · 2,1k läst
J
jendapen: Det står att det är möjligt att ställa in tidscheman för när apparaten ska startas och stängas av 😊 Tack ska du ha!
6 svar · 2,2k läst
·
M
martin.sveg: [citat] Skyddas uttaget där du får felindikeringen "PE Open" av jordfelsbrytare? Har du i så fall testat att trycka på knappen för att testa jordfelsbrytaren? Saknas jord så borde jordfelsbrytaren inte lösa ut. Om jordfelsbrytaren inte löser ut kan du lösa ut den själv i elcentralen, och testa om du har ström i uttaget, vilket du inte ska ha om uttaget ligger inkopplat under
64 svar · 5,2k läst
·
D
Dilato: [citat] Ingenstans i routern används 12V ifrån matningen direkt, det sitter switchade omvandlare inuti. Om du är orolig använd en sån här: https://www.amazon.se/DollaTek-Converter-effektmodul-justerbar-reglerad/dp/B08P37TKHY den ger dig inställd utspänning oavsett inspänning.
35 svar · 2,6k läst
·
S
sdlfkjlsdf: Hur är det med polaritet på LED på en G5.3? Som jag förstår det så kvittar +/- på en halogen, men att så inte är fallet på LED. Är det bara att koppla in och se om det lyser? Edit: Jag kan ju såklart kolla med en multimeter..
7 svar · 1,7k läst
·
E
elmont: [citat] Gjort om allt så att det blivit en installation med rör/slang och lös tråd, för det kan ju inte vara ett så stort projekt. Det finns en del regler som ska uppfyllas för att förlägga lös kabel i väggar/tak. Dessutom anser jag och många med mig att det är mycket dåligt att bygga in kablar. Det är smartare att göra allt ordentligt nu när det är "lätt" att åtgärda än att
1 svar · 790 läst
H
hempularen: Nollsläpp inträffar ju tyvärr då och då "spontant". En kopplingsplint som spricker (har varit med om det, en granne på landet). Eller en koppling på nätägarens stolpe som ärgar och börjar glappa osv. Sådana fel går inte att helt få bort, men "nollsläpp" som beror på rena felkopplingar kan inte inträffa om elektrikern följer rutiner och utför nödvändiga kontroller före
16 svar · 2,2k läst
·
D
Drudha: [citat] Okunskap från min sida om jag är ärlig :)
5 svar · 2,4k läst
·
jakst
jakst: Nu har jag löst det. Skriver ner detaljerat hur jag gick tillväga här för både mig själv och andra i framtiden. Jag misstänkte att det var en klassisk trappkoppling, så för att bekräfta monterade jag bort båda strömbrytarna och använde spänningsdetektorn för att bekräfta att bara en av ledarna hade spänning. Det var brun ledare i den övre brytaren. Jag monterade sedan ihop den
7 svar · 3,8k läst
·
raveper
raveper: Jag brukar ta näbbtången.
9 svar · 4,3k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Tror han syftade på elsäkerhetslagen. Den säger max 16A och 400V när det gäller Elkopplare....
45 svar · 6,9k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: Okej, vissa har alltså aldrig en genväg och klamrat slarvigare där ingen ser. Eller kanske råkat små fel. Det handlar inte om farliga fel. Några däremot har klantat sig och erkänner. Jag påminns varje gång jag är på landet och går på dass där har jag gjort en ful kabeldragning. Jag nog tänkt i över 10år att fixa det..... Men den måste mogna först. Det vet alla att en klamrad
29 svar · 2,5k läst
·
J
Johannes W. E. Eriksson: SueCia: glömde svara att jordfelsbrytaren täcker belysningen och alla uttag i badrummet, men inte resten av lägenheten. avh67f: Tack för de orden, egentligen bara intresserad av att försöka lära mig hur saker borde göras "by the book". Elektrikern bakom installationen tickar ännu, det är bekräftat, men jag har inte anlitat honom igen. Tacka för alla hjälpsamma tips. Klamrade nu
20 svar · 3,0k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Troligen, men då vet man inte alls hur saker fungerar och då är det bra med en förklaring få vad som är gjort så man inte bara testat hejvilt och fått lampan att lysa, samtidigt som den dessutom är strömförande.
8 svar · 1,7k läst
·
Johan.da
Johan.da: [citat] Jag har glömt bort det, förlåt.
3 svar · 939 läst
BirgitS
BirgitS: En bild på lampan kan ju visa om det är troligt att den är avsedd för krontändning. Åtminstone i Sverige använde man inte de färgerna på 60-talet.
2 svar · 944 läst
·
T
Tompafix: [citat] Ja en senildosa under skulle nog vara enklast om ni vill ha två vriddimmers
1 svar · 646 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.