Köpte ny varmluftsung. ”Ja, kontakt följer med”, sa de. Trodde i min enfald att även denna ugn var trefas liksom den jag köpte för ca tio år sen. (Har flyttat)

Nuvarande lägenhet är byggd 1996. Finns tre 16 A säkringar: För Spis/ugn. Spisen, numera induktionshäll, har Periflexkopplingar. Så även den gamla ugnen.

Men - nya ugnen har ju en vanlig kontakt. bild 1.

Bild 2 och 3 befintligt vägguttag för ugn. Har tre svarta ledningar + blå och jord.

(Vet inte säkert om alla tre fasledningarna är inkopplade men varför är de annars där?)

Så hur gör jag?

1 elektriker? (Knappast det snabbaste i Stockholm. Troligen rätt dyrt. Såg i ett gammalt inlägg om samma problem Offert 2000 kr. Nu kanske 50% mer?)

2 adapter? Hittat en för ca 450 kr vars kontakt verkar passa till befintligt vägguttag. (Att jag bara behöver en schucko – problem? Kontakterna lär rymmas)

GRENUTTAG 3-V PERILEX/SCHUKO 230 grenuttag 3-vägs monterat med Perilex stickpropp för anslutning till spisuttag (Perilexuttag). Grenuttaget är kopplat med 1-fas per uttag, dvs 3x16A/230V.

3 Billig lösning. Köper nytt schuckouttag. Ansluter en svart + blå och jord. Vad göra med de två överblivna svarta (faserna)? Förankrar resp ände i en sockerbit eller liknande så de inte kan komma i kontakt med nåt? Tillåtet??

4 Nästan som 3. Men de två överblivna faserna lossas där de börjar – hur man nu kommer åt det stället. Säkrare men troligen åter till alt 1.

• Ethernetkabel med RJ45-kontakter, grå, trasslig, liggande på en yta med skuggor.
  • Väggmonterat eluttag, europeisk standard, nedgånget, smutsigt, skyddskåpa saknas, säkerhetsrisk, behöver underhåll.
  • Elektrisk installation, färgkodade kablar, säkerhetsbrytare, otydlig bakgrund, arbete pågår, vita och svarta plastdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt kontakt på ugnen. Går den att koppla om till trefas så gör det.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Induktionshällen använder högst sannolikt två av faserna. Då måste man kontrollera så att man kopplar in ugnen på den tredje lediga fasen. Annars kommer någon av huvudsäkringarna eller gruppsäkringarna att snabbt lösa ut om man startar både ugnen och vissa av plattorna samtidigt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Eftersom dosan är en kopplingsdosa/spisdosa så kan det vara svårt att få fast ett vanligt vägguttag i dosan.

Jag hade troligen klippt stickkontakten och satt på en perilexkontakt.

Nu verkar enfas vara vanligast. Så om trefas får jag nog se om jag helt enkelt kan byta till en sådan spis. Men tack för tips!

Ugnar för vanliga privathem är säkert bara 1-fas. För 3-fas ugn måste man säkert köpa ugnsmodeller för restauranger, bagerier och liknande.

Din nuvarande lösning fungerar säkert utmärkt om man kan hålla reda på exakt vilken fas som är vilken i de båda Perilex-uttagen och koppla stickpropparna därefter.

JA verkar så.

Du får skilja på om häller använder en/två/tre faser och "enfas"/230V "elementspänning".

Typ alla induktionshällar är enfasiga belastningar, de använder 230V, men en del kan anslutas till två/tre faser för att minska strömmen på ansluten fas, men alla induktionshällar går att ansluta till bara en fas.

Den hällen du ska ha ska vara märkt "400V 2N~"

Läs gärna "Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn"
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

D Danrl skrev:
Nu verkar enfas vara vanligast. Så om trefas får jag nog se om jag helt enkelt kan byta till en sådan spis. Men tack för tips!
Hoppas du inte missförstod. Det går alltså utmärkt att sätta en 3-fas Perilex stickpropp på en 1-fas ugn om Perilex-uttaget är fullkopplat med nolla och man håller reda på exakt vilken fas som går vart.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Iaf tror jag inte att jag förstod😉. Men fattar jag rätt om jag tror att ditt förslag påminner om mitt alternativ 1. Strömmen i en av tre ledningar kopplas vidare till ugnen medan de två andra slutar i periplexkontakten?

Precis så. Men man måste analysera faserna noggrant så det blir på det sättet. Vet du ens om de två nuvarande Perilex-uttagen är helt synkront parallellkopplade eller om fasernas positioner är blandade? Sedan kan man ju skruva isär stickproppen till hällen samt titta på anslutningsplinten i hällen vad som är inkopplat. Sedan borde man kunna koppla ugnen på rätt ledig fas.

Efler en natt med orolig sömn (dröm om kablar liknar dröm om ormar) tog jag nya tag. Lyfte upp och vände på hällen. Lärorikt + extrajobb. Överkok på hällen hade satt sina spår under densamma.
Trodde först att hällen var inkopplad med två faser (grå o brun). Men sen öppnade jag periplexkontakten. Där fanns även en svart ledare dvs tot tre grå, brun o svart.
Någon ledig ledare verkar inte finnas.
Måste kopplingen i hällen ändras till N2?
Alternativet adapter verkar lockande men företaget som säljer rekommenderade den lösningen bara tillfälligt.

• Fotografi av en etikett med elanslutningsscheman, visar 1-fas och 3-fasanslutningar, indikationer på 220–240V.
    Skapa konto
  • Öppen eluttaget med anslutna ledningar och kablar visar, installation eller reparation pågår.
    Skapa konto
  • Elektrisk anslutning, trådar, skruvar, plast, närbild på en öppen strömbrytare eller uttag.
    Skapa konto
I installationsmanualen för hällen borde det stå vilken fas det är som används minst av de tre och som rekommenderas för ugnen. Finns det ingen märkskylt på hällen?

Det är troligen så att plint 1 i hällen, där den grå ledaren sitter, är en blindplint som hällen inte använder. I vilket fall är denna fas lämplig att använda till ugnen.

Jag ser inte i vilket klockslag den grå är kopplad i perilexstickproppen, men det stiftet bör du alltså koppla ugnen på. Detta under förutsättning att de båda perilexuttagena är kopplade lika med avseende på faserna. Så det behöver också kontrolleras.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Panor82
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är troligen så att plint 1 i hällen, där den grå ledaren sitter, är en blindplint som hällen inte använder. I vilket fall är denna fas lämplig att använda till ugnen.

Jag ser inte i vilket klockslag den grå är kopplad i perilexstickproppen, men det stiftet bör du alltså koppla ugnen på. Detta under förutsättning att de båda perilexuttagena är kopplade lika med avseende på faserna. Så det behöver också kontrolleras.
Schematiskt ja men i verkligheten sitter den grå på plint 3 eller ser jag helt galet?

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.