El
Intresserad22: [citat] Men klicka bara och låt den vara, kan vara en sån där som tänder mjukt. Dvs att det tar några sekunder. Väldigt udda dock att de ligger på samma tändning.
vickan76: [citat] Lyckades fixa det nu (pressade dit en av de andra vingarna och tryckte till). Stort tack för snabbt svar som funkade klockrent. 😊
Stefan1972: Jag kan inte hålla med om att det är särskilt ofta nån skriver nåt som är helt uppåt väggarna här.........Långt utanför svensk praxis låter ganska så överdrivet. I det här fallet med att skarva kabel dolt så låter det ju nästan som du samtidigt sågar dylika skarvar oavsett vem som utfört dem.........Visst är det olämpligt i många fall men en korrekt utförd skarv blir inte
BirgitS: Så det är bara den första lampan som har problem. Har du kollat att nätanslutningen till den är perfekt, inga glapp eller annat?
Gillar att bygga: Tack för svar,! Tyvärr har du nog rätt om att behålla lådan....
Bo.Siltberg: [citat] Fick syn på denna gamla tråd och vill korrigera det jag skrev. Det flesta små elverk för hushållsbruk är inte skyddsjordade och liknar inte någon av de tre bilderna, men A kommer närmast. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/elverk-aer-denna-loesning-ok-saeker.494425/post-5343934
jonaserik: Ja det gäller att hålla sin tes om olika kopplingar, så fortsätt med det i tanken och ev. användning, alla har sina teorier om allt.. Nu har TS fixat sitt problem på ett bra sätt som jag förstår och det kommer nog att hålla.
Bengt65: [citat] Ja det är ju en ide men borde ju gå att hitta, men gör så så länge :)
mburazin: Hej! Yesterday I pressed the "Scroll" button on my electrical meter (see photo), since I was hoping I would see consumption related to individual months, which it seems is not possible. But now, the problem is that the backlight on the display is constantly turned on. Does anyone know the reason for this and if it's possible turn it back off? Thanks in advance for any answers or tips.
snaggletooth: Finns inga projektorer för hemmabruk som ens drar i närheten av 6A / 1380W så du kan utan problem använda lamputtaget. Jag har själv haft en projektor, ca 2005, och den drog 150W.
GK100: Det finns såna brytare att köpa. Sök på tex dahlanderomkopplare.
snaggletooth: https://www.elgrossisten.se/elmaterial/ovrigt/las-for-aldre-matarskap-2600/?gclid=Cj0KCQjw0IGnBhDUARIsAMwFDLl1gFlM6l6kovU90jCeOl8AzPUwZiFoTJ-P8oUbsiKklMjd9ctG2n4aAs0UEALw_wcB
VeraEnPlan: [citat] Lite osäker på vad du menar med rätt sida.. men jag har testat att montera fjädern både uppe och nere på knappen som ska dimmra.
jonaserik: Inget ovanligt och vad mäter det med, ett universalinstrument, det reggar allt och inget. Finns spänning och lite annat på olika kablar när dom går bredvid varandra eller i samma hölje. bry dig inte om detta.
snaggletooth: Den blåa är "parkerad" på x, den bör vara nollan och i så fall ser det ut som att alla trådar finns på plats. Vad som är fas och tändtråd är lite osäkert, brun bör vara fas om installationen är högst 20 år. Men eftersom det finns två svarta kan det tyda på vidarekoppling av fas. Men som sagt osäkert så du bör mäta dig fram eller på annat sätt kontrollera detta.
snaggletooth: [citat] Den här är nog det närmaste man kommer tror jag: https://www.dustinhome.se/product/5011218858/overspanningsskydd?gclid=Cj0KCQjw0IGnBhDUARIsAMwFDLnZPVC9RT9b9pJmPKr-tzjwPMc7PMU7c1KVA9cGXwgXvImVBOW3-RsaAod6EALw_wcB Har du tur så finns det ännu kompaktare modeller.
fredand44: Hej Sorry, nu blev ju mitt svar "go dag, yxskaft". Ja jag minns att jag oxå hade bryderier hur man lossar kåpan. Tror jag fick tips här på byggahus. Precis som @Cider sade, så går det att bända kortsidorna ca en till två cm så man får in ett finger mellan opalplastkåpan i liksom den punkt på armaturen i glipan som är närmast golvet. Så kan man få grepp och fortsätta vidga glipan
-dynamic-: Får bli ett försök… tack återigen för svar!
Hojte: [citat] Jag skulle nog satt den dubbelmaskan med uttag med lock, då håller det ip44 och flyttar ni på duschen och vill använda uttagen så är det ju bara att använda
O: Tack ! Alltid intressant att få veta vad andra tror att någon annan syftar på. Enstaka gånger gissar man rätt. 🙂 Det är precis det som är själva poängen med mitt inlägg. Att det faktiskt inte är någon bra idé att "tro" och "anta" om man vill veta. För det blir nästan alltid fel. ⚠️Och att undvika fel är speciellt viktigt angående elsäkerhet.
Esther_R: [citat] Jo, tror det kan vara t ex en sådan här som sitter i kanten bakom baren: https://ledmegastore.se/230v-neon-f...1M3KfdyAdJUY1GczLfAD000llBz4vwYhoCm00QAvD_BwE
elmont: [citat] Sätt dit skåpets sockel så är det knappast någon fara.
elmont: Det ska vara två vanliga 36Watts lysrör, och det är ett elektroniskt drivdon och strömförbrukningen med lysrör är inte så mycket högre än med LED rör.
Pin: [citat] Uttagen bakom kyl och frys sitter ofta högt upp på väggen. Mina sitter högre än en meter, men då har jag kyl och frys i full höjd. Ska du ha ett litet lågt kylskåp i ditt lilla kök så uttaget hamnar ovanför kylen, eller ska du flytta på ursprungliga placeringen av kylskåpet?
Robert-san01: [citat] Det är absolut olika saker, men du får inte grisa ner nätet med någon av dem.
TobiasPersson10: [citat] Menar den delen som man fäster i insatsen sen. De hade annorlunda form, (se bild) sen om det ger någon faktiskt skillnad vet jag inte. Jag har bytt ut hela nu iallafall. Riktigt svårt att hitta påbyggnadsringar som är runt 22mm. Åkte runt till Bauhaus, K-rusta, Beijer bygg och byggmax, alla hade bara 3-6mm. Hamnade till slut på Biltema som hade 7mm, så jag har satt fast tre st på
purrfect: Hej! Mycket klokt sagt i tråden. Jag är inte behörig installatör men har jobbat med elkraft i 20+ år. Kan bara instämma i kören: Gulgrön ledare får *endast* användas som jord och absolut inte blandas ihop med fasledare. Handlar inte bara om hur det fungerar utan också att det ska vara lätt att följa och förstå en installation utan risk för missförstånd. Röran vid punkt 4 nedre