El
Tompafix: [citat] Ja en senildosa under skulle nog vara enklast om ni vill ha två vriddimmers
softsolid: [citat] Renvit tror jag till och med att dimmern är, då det var den enda som fanns i lager i butiken när jag köpte.
freka859: Stort tack för alla tips. Ska fundera hur jag gör men det verkar ju finnas flera bra alternativ. /Fredrik
Avemo: [citat] Detta är ett missförstånd som återkommer ibland så kanske det finns skäl att utveckla. När en kondensator laddas upp går precis lika mycket ström in som ut ur den. Och det påverkar inte jordfelsbrytaren så länge strömmen går mellan nolla och fas. En frekvensomvandlare löser inte ut en jordfelsbrytare därför att kondensatorpaketet laddas. Det är i stället fråga om
tommib: Du får nog visa bilder på dosan och på ev kopplingsdosor samt vid lampan. Om du har just brun och blå till strömbrytaren så är det åtminstone ett fel redan där.
swegunnar: [citat] Jo så är det nog, får flytta upp kablarna någon/några cm så dom hamnar just under stommen och sedan försöka få till mattan. Tack för synpunkter
avh67f: [citat] Jo följ tillverkarens anvisningar. På elkos flexi+ branddosor står följande tex: Håltagning ska utföras med en hålfräs med maxdiameter 74 mm, dosan ska i största möjliga mån monteras i mitten av hålet med lika avstånd till alla sidor. Hålet får inte omarbetas, dvs om hålet är för stort måste skivan bytas ut. En apparat måste alltid installeras i branddosan så att
BirgitS: Kanske lite bra info här också: https://www.byggahus.se/forum/threads/faesta-konsoler-till-hyllor-i-tegelvaegg.156555/
Johan.da: [citat] Gamla system var PEN TN-C han kopplade jord på N in till kondensator.
Oldfart: Ett alternativ till att trycka in extra kopplingsplintar är att byta ut de befintliga. Här är en vanlig variant med den typ av överfallsbleck som nämndes tidigare: https://www.garo.se/sv/proffs/produkter/tillbehor/kkp-416-kopplingsplint Kostar 200:- på Elbutik.se https://www.elbutik.se/product.html/garo-tillbehor-till-matarskap
frav: Hej @Tommty Tack! Jo, jag känner till dessa R9H13411 plintar med 1x35 mm² + 6x16 mm² . Finns/har funnits även i andra färger än blå, så som röda, svarta & grå. Kan dock inte hittad dessa längre. [bild] [bild] Tyvärr så är det i mitt case så att den befintliga gamla EK - PEN ledarens kablage inte är tillräckligt långt för att kunna dra till varje hörn i Resi9 CX 4x18
Nissens: [citat] Ja, så är det förstås. Tänkte inte på att strömmarna tar ut varann i trefasnollan. ☺️
imported_Benno: Två- och treledare funkar vanlig EKRK om man ser till tjockleken. När det blir fem ledare, som behövs till trappkoppling, vill man hålla nere tjockleken och då kommer QLO eller EQRQ in som är någon millimeter tunnare. Tyvärr går det inte att köpa i kortare längder än 50 meter som femledare och åtgången för "hemmabruk" är begränsad. Synd att behöva köpa en hel rulle som blir
stockholmsskärgård: Å [citat] Återstår sista delen med värmekabel i rör mm.
stockholmsskärgård: [citat] Jodå. Elektrikern har både installerat och falturerat oss. Vi tyckte dosan såg smäckig ut, hade väntat oss något rejälare för en utomhusinstallation. Men det är tydligen EU-standard. (Bilden visar uttaget efter att vi tagit bort kåpan/locket.)
datja: [citat] Du har en seriekopplad konstantströmsslinga eftersom dimmern ger variabel spänning. Då kan det kanske räcka att en lampa pajar för att det ska bli svart i alla andra också. Spänningen är bara 1-10V över hela slingan med alla lampor när de funkar, så jag undrar om din mätning är rättvis. Har du provat med en enklare strömmätarpenna? Jag är själv amatör och har enbart 12V
Lund: Teck för era svar, känns som det går att lösa på ett bra sätt.
Bo.Siltberg: [citat] Ja [citat] Nej, men det är helknäppt och gör ingen klok eller glad i Sverige. [citat] EU... [citat] Det är mycket osannolikt. Men i den takt ungdomar och gamlingar som Putin tappar sans och förnuft, respekt och hänsyn så kan vad som helst hända i framtiden... [citat] Det är inte speciellt viktigt när du bara har 230 V-produkter, och när en o samma två/trefasledning matar en o
Demmpa: Det kan eventuellt gå att bygga badrumsväggen 1-2 dm utanför befintliga väggen och låta stigaren & fördelarlådan vara kvar, samt sätta en inspektionslucka framför fördelarlådan. Men man behöver nog sätta ett grovt rör runt stigaren så att den går att byta i framtiden. Men då gäller det att inte dusch/badkar kommer för nära luckan. Jag kan vara ute å cykla rejält både
Tommty: bra löst. Även fast det inte är helt godkänt tycker jag att det är bra lösning för situationen. Innan du sätter för väggen, sätt fast kopplingsdosan, sätt gärna också en böjd spik (som ett U) runt de vänstra VP rören, eller någon form av hammarband/universalband. så att inte rören får för sig att glida bort i framtiden.
tommib: Ah, nu tittade jag närmare på anslutningen i spisen och visst är där byglar mellan plintarna till vänster. Så två faser fram och oklar funktion på blå mao. Där krävs mätning och titt i centralen för att komma vidare.
Putte 9497: Ligger det på delstatsnivå i amerikat kan det vara bra att testa i en delstat som Karl-Oskar o Kristina utvandra till. De har nog försvenskade regler😂
hempularen: [citat] Jo "shit happens" kan ju vara vad som helst från regn på semestern, eller en rymdfärja som exploderar. Det du har råkat ut för är potentiellt ett av de absolut farligaste elfel som kan inträffa. Numera är brandrisken lägre, elektronik tillverkas med högre krav på brandskydd, än för några tiotal år sedan. Jag har varit med om nollsläpp några gånger, inte direkt inblandad.
Grod4n: Den kan läggas direkt i mark. Men hade ändå lagt ett 50 rör. Då går den att byta om man skadar den eller om du i framtiden skulle få för dig att du vill dra i en grövre kabel. Röret tillför även ett visst skydd.
hempularen: Det låter lite märkligt att inte använda alla 3 faserna när det finns. Det normala är som sagt att man kopplar häållen till två faser, och den 3e till ugnen. [citat] Hur menar du med ovanstående? Har han kopplat ihop dem till en perilexkontakt?
Nissens: [citat] Sicket urtråkigt svar. Självklart får man ställa frågor här, du kan ju välja att inte läsa det.
etompau: Då får du försöka hitta det sk. drivdonet för spottarna. På det bör du hitta uppgifter som kan leda dig rätt. Dock blir det en osäkerhetsfaktor då du inte vet effekten på spottarna. Märkligt att det inte finns någon märkning. Kanske kollla en annan spott?