El
stinalinden: [citat] Tack för ditt svar Josth, jag ska kolla om det kan vara ett sådant tidur.
Josth: Om du söker i underforumet "Villalarm & Hemautomation" finns mycket att läsa.
Undrare1: [citat] Japp . Jag har 5 ledare i skåpet och nu vet jag att man ska inte gå ner till 4. Jag googlade och hittade det . Det var enligt den nya lagen . . Men tack för ditt påminnelse
buffyin: Så här ser natten ut hos oss och är väll vår standby. Topparna tror jag är kompressor i kyl o frys. Så vi ligger 220-240w. Det jag kan mäta så drar FLVP 70w, mitt arbetskontrakt 11w och tv 4w i standby. Så då har vi ca 150w för kyl, frys, fiber router o 3st Wi-Fi satelliter för mesh. Har SPA pool 02:00-04:00 så kan inte ta längre serie på pulse. LLVP är igång sen kl 08:00 så
avh67f: [citat] Fk är gjord för att förläggas i rör eller kanaler, fast förlagd inomhus. Så det blir lite gränsfall där. Roxtec har mycket fina lösningar för tätningar och genomföringar. Det finns ju färdiga kablar för elbilsladdning typ eqlq com pure av prysmian med ett extra par 2x1 för lastbalansering.
Fulbyggarn: [citat] Jo jag kan absolut ohmmäta med den men den ger inget utslag. Antar att den inte möter nog noggrant
FellanD: Tack för alla svar! Otroligt informativt. Trevlig helg på er.
Danne_83: Jag ska ha gjutna betongväggar där jag i form förbereder fönstersmygar med el för led-dots. Hittade någon smidig flexslangförgrening från Hide-a lite som jag nog kör på och även sen monterar deras Core smart dots. https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-montagehylsa-2-vags?gclid=EAIaIQobChMIwKrxptP3gAMVloZoCR2XMw0hEAQYASABEgJMNfD_BwE Min fundering är hur det förankras till
Daniel 109: TS skrev ”Va det inte lag på att detta skulle finnas på nybyggt hus?” Bortsätt från att ”Va” borde ha varit ”Var” så är det en tydlig mening. TS undrade om det var krav på jordade uttag när man byggde hus på 80talet. Nybyggt syftar på att ha enbart menar att det gäller nys hus och inte ett retroaktivt krav. Jag har i alla fall inga problem att förstå den meningen.
Dan1891: [citat] Ojdå! Såpass! Då var jag ju alldeles ouppdaterad på detta. :)
TheGame: Skulle behöva samma som ovan. Har du kvar nått @Mikael_L ? :)
TypRätt: Normal så anses det säkert med enbart ojordade uttag, så länge det inte finns någon annan jord i rummet dvs. Blir din lampskärm strömförande spelar det inte någon roll så länge du inte kan komma åt nollan eller jord samtidigt som du nuddar den. Finns det inte någon jord går det ju inte någon ström genom dig, har du nu ett jordat uttag i samma rum och din dator då tex har en
namnbyte: [citat] Visste inte det där fanns, kommer lösa ett så stort (och fult) problem vi har i detta huset - tack!!
buffyin: Behöver och behöver, finns nog ingen man kopplar in utan att ändra något i elcentralen om det du efterfrågar. Jag installerade själv en Shelly 3em pro till min FLVP där man har klämmor som man tar på tre fas ledarna. Kräver dock att faserna kopplas in i dem o hade redan 3brytare över i elskåpet brevid FLVP brytare, som tur var. Den är uppkopplad så kan se allt o få export. Enklast
TheGame: [citat] tänker du om det satt en skruv i röret i just dom kablarna till kyl/frys? Så fall borde det problemet vara löst eftersom jag dragit nya trådar. Dom gamla märkte jag ingen skada på men tittade inte så noga iofs, dom ligger i kopparlådan nu :)
Rickard.: Elko skriver såhär på min modell *När termostaten används som rumstermostat eller kombinerad termostat skall den monteras 1,2 - 1,5 m över golvet* Jag kör min bara på golvgivaren så placeringen har mindre betydelse men det är ju aldrig fel att följa ändå. Att man inte bör placera den bredvid en dörr blir ju dock tokigt i en stor majoritet av svenska badrum så man får väl ta det
sonix1223: [citat] Det låter kanske smidigast, jag håller på och söker efter en lucka som är ungefär samma storlek.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ifall du fortfarande undrar så är svaren "ja", och "ja". Dvs om den 10A säkringen bara matar trafon så händer inget annat om du skruvar ur den. Och om du verkligen inte använder termostater eller vad det nu är den här trafon matar så händer inget om den blir spänningslös. I vilket fall så är det svårt att se att något skall gå sönder för att du provar.
Fredrik K80: [citat] 2 bra förslag där. Antingen då gå rakt upp med kabeln till takvinkeln, svänga höger en kort sträcka och sedan svänga ner till armaturen. Alternativt då kabelskyddsplåt från rörutlopp och hela vägen fram till kabeln svänger upp mellan lockbrädorna. Strålande , stort tack för all hjälp och råd🙏🙏 ska fundera lite och se vilken lösning det landar i👍
zwanzig: [citat] Så har jag gjort. Har fungerat bra i ett par år vid det här laget.
buffyin: [citat] Vad står det på elräkningen eller elabonomanget? Brukar utgå från föra året där. Annars är det för lite info, men FLVP och 100kvm skulle troligen högst sätta dig i C (om inte sämre). Då de viktar all eluppvärmning med 1,8. Hur värms övervåning upp? Har själv fått B, men då FLVP, LLVP och solceller samt 150kvm.
jonaserik: NU har du chansen kanske att bli av med dom andra som fungerar, kolla in alla siffror och bokstäver som står på armaturen och lägg in på försäljningen/forumet. Finns säkert dom som har lika dig och inte kan köpa dessa. Det är det sämsta med dom nya armaturerna , går inte att byta ljuskälla. Köp alltid sådan som det går att byta ljuskälla på. Och på varuhusen så är det till 95
Sassan95: [citat] Tack för bra info! Elektrikern får göra ett försök att megga problemet då eftersom annan felsökning inte har fungerat!
clain: [citat] Jag tänkte först om det skulle vara något sådant. Men med tanke på att de är placerade likadant, ca 2-3dm från kapsling och vi inte har specificerat något särskilt användningsområde så borde de väl vara likvärdiga villkor för dem? Men jag ska se om han kan minnas orsak till det eller om det bara blev som det blev.
MrJay: [citat] Det är bara CCT5010-0001 som har BT, den har dessutom utgått 2 år sedan.
tttomten: Nästan 🙃 måste bara återvinna den gamla. Tack för hjälpen!
Bo.Siltberg: En duschkabin ska man kunna betrakta som tät, dvs det är torrt utanför, utom möjligen framför dörren. Man ska i princip kunna ställa en duschkabin i vardagsrummet. Det saknas allmänna regler eftersom det är en färdig produkt, men du kan ju titta i bruxet om det mot förmodan skulle säga något meningsfullt. I äldre föreskrifter fanns ett mått på 60 cm till uttag och strömbrytare,
GK100: [citat] Ja det finns det eventuellt är det invävt i en annan tråd med tema överspänning, skydd osv. Inget upphetsande direkt något man får räkna med vid större mängd distribuerad lokalgenerering typ vindkraftparker och under förutsättningarna där.
snuttjulle: Ser ut som att de skulle kunna bygga ihop något. Och nu när jag säker lite mer med namnet på brytaren ser det ut som att Ahlsell nog har det jag söker efter. Tack för hjälpen.
lars_stefan_axelsson: [citat] Tills någon bestämmer sig för att plantera något annat... Vilket händer även där man satt bärbuskar. Men touchar man bara upp bladet med en fil eller sten så det är tillräckligt vasst så brukar man kunna ta sig igenom en ytlig kabel utan några större problem. ;) Så mitt tips kvarstår: Dra om kabeln. Nu är rätt tillfälle.