1 448 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Elstöt
Vilka symptom kan förekomma efteråt och vad är det värsta som skulle ha kunnat hända? Var det faktist så allvarligt att det var nödvändigt att uppsöka akuten?
Det som hände var att uttaget i bilen som är mestadels tillför kupévärmaren hade bråkat ett tag och skulle fixa det denna eftermiddag. Så puckad som jag ibland kan vara så började jag fiffla med uttaget men glömde att jag 10 minuter tidigare hade kopplat in motorvärmaren i uttaget i garaget. Slutade med att jag fick en elstöt på 230V i tummen (tur så var jag inte där med båda händerna). Det var min första ordentliga elstöt men helt säkert inte min sista.
Hade inte själv tänkt åka och kolla upp det men ringde jouren och de ville att jag skulle omedelbart komma till sjukhuset. För att vara på säkra sidan så åkte jag till sjukhuset och där kollades EKG och det var ok. Efter det åkte jag hem tillbaks och lade färdigt uttaget.
Behövde iallafall ingen kaffe resten av dan då man blev rätt pigg av händelsen.😃
Det som hände var att uttaget i bilen som är mestadels tillför kupévärmaren hade bråkat ett tag och skulle fixa det denna eftermiddag. Så puckad som jag ibland kan vara så började jag fiffla med uttaget men glömde att jag 10 minuter tidigare hade kopplat in motorvärmaren i uttaget i garaget. Slutade med att jag fick en elstöt på 230V i tummen (tur så var jag inte där med båda händerna). Det var min första ordentliga elstöt men helt säkert inte min sista.
Hade inte själv tänkt åka och kolla upp det men ringde jouren och de ville att jag skulle omedelbart komma till sjukhuset. För att vara på säkra sidan så åkte jag till sjukhuset och där kollades EKG och det var ok. Efter det åkte jag hem tillbaks och lade färdigt uttaget.
Behövde iallafall ingen kaffe resten av dan då man blev rätt pigg av händelsen.😃
Olika typer av hjärtrytmrubbningar (arytmier) är det man vill utesluta i första hand. Mindre risk om strömmen inte passerar hjärtat, men rekommendationen är att alltid söka akut och åtminstone kontrollera EKG vid strömgenomgång eftersom symtom kan uppstå först senare. Om EKG är normalt är risken liten att man får en senare arytmi. Det värsta som kan hända är kammarflimmer och hjärtstopp. Utöver olika typer av hjärtskador kan man även få nerv-, muskel- och kärlskador på andra ställen, beroende på strömmens väg genom kroppen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Frågan är vilken väg strömmen tog? Det vanligaste vid dylika felfall tror jag är lokalt i handen. Jag tror det känns annorlunda ifall strömmen ta vägen genom kroppen, hand till hand. Det är också stor skillnad på om man krampar fast eller om man rycker undan handen på ett halv hjärtslag. Men det kan vara svårt att veta så det är inte fel att kolla upp det. Det är i alla fall positivt att vården börjat ta det mer på allvar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tror det är en bra regel att ALLTID åka in till akuten efter en stöt. Visserligen är nog de flesta incidenter relativt ofarliga, men du kan oftast inte veta vilken väg strömmen gick, eller hur länge Du kanske uppfattar att den gick ifrån ett finger som kom i kontakt med strömförande del, och handflatan som låg mot plåt, men vet du verkligen helt säkert var din andra hand var, eller att inte knäet låg mot något av plåt (kanske lite fuktiga byxor som "isolator", mot bilen).
För det mesta kan man inte absolut säkert veta hur allvarlig en stöt är. De hjärtfel som uppstår kan såvitt jag förstår visa sig märkbart upp till 48h senare. Du kan alltså känna dig helt OK, men rätt långt efteråt få en infarkt. Du kan känna dig helt OK efter stöten, men är egentligen rätt illa däran. Det sägs att man även kan få njurskador som visar sig långt senare, men som skulle kunnat undvikas med dialys. Men det är efter en rätt rejäl smäll i så fall, elen skadar inte njurarna, men annan vävnad som skadas skadar njurarna när kroppen försöker göra sig av med resterna, har det sagts. Vet själv inte så mycket om medecin.
Sedan är detta lite av att kasta sten i glashus, jag har fått en del stötar, men inte åkt in för kontroll. Jag är övermodig nog att tro mig kunna bedömma själv att stöten jag fick var "minimal". En väldigt dum inställning. De flesta har jag fått i min yrkeksroll (extrajobbade som TV reparatör under gymnasietiden, men även på senare år i samband med elektronikutveckling), har fått en smäll som hempulare, den var den ev. farligaste. Höll på att trycka ett antal FK trådar igenom en stump isolerslang, tänkte jag kunde hålla fingrarna borta från trådändarna, Men det gick trögt, så jag lade på kabelsmörjmedel, som till min förvåning visade sig leda ström. Så plötsligt var det inte bara den avklippta änden som var strömförande, utan även utsidan av trådarna.
För det mesta kan man inte absolut säkert veta hur allvarlig en stöt är. De hjärtfel som uppstår kan såvitt jag förstår visa sig märkbart upp till 48h senare. Du kan alltså känna dig helt OK, men rätt långt efteråt få en infarkt. Du kan känna dig helt OK efter stöten, men är egentligen rätt illa däran. Det sägs att man även kan få njurskador som visar sig långt senare, men som skulle kunnat undvikas med dialys. Men det är efter en rätt rejäl smäll i så fall, elen skadar inte njurarna, men annan vävnad som skadas skadar njurarna när kroppen försöker göra sig av med resterna, har det sagts. Vet själv inte så mycket om medecin.
Sedan är detta lite av att kasta sten i glashus, jag har fått en del stötar, men inte åkt in för kontroll. Jag är övermodig nog att tro mig kunna bedömma själv att stöten jag fick var "minimal". En väldigt dum inställning. De flesta har jag fått i min yrkeksroll (extrajobbade som TV reparatör under gymnasietiden, men även på senare år i samband med elektronikutveckling), har fått en smäll som hempulare, den var den ev. farligaste. Höll på att trycka ett antal FK trådar igenom en stump isolerslang, tänkte jag kunde hålla fingrarna borta från trådändarna, Men det gick trögt, så jag lade på kabelsmörjmedel, som till min förvåning visade sig leda ström. Så plötsligt var det inte bara den avklippta änden som var strömförande, utan även utsidan av trådarna.
1177 har en bra artikel om det här och hur man ska agera.B Benq2 skrev:Vilka symptom kan förekomma efteråt och vad är det värsta som skulle ha kunnat hända? Var det faktist så allvarligt att det var nödvändigt att uppsöka akuten?
Det som hände var att uttaget i bilen som är mestadels tillför kupévärmaren hade bråkat ett tag och skulle fixa det denna eftermiddag. Så puckad som jag ibland kan vara så började jag fiffla med uttaget men glömde att jag 10 minuter tidigare hade kopplat in motorvärmaren i uttaget i garaget. Slutade med att jag fick en elstöt på 230V i tummen (tur så var jag inte där med båda händerna). Det var min första ordentliga elstöt men helt säkert inte min sista.
Hade inte själv tänkt åka och kolla upp det men ringde jouren och de ville att jag skulle omedelbart komma till sjukhuset. För att vara på säkra sidan så åkte jag till sjukhuset och där kollades EKG och det var ok. Efter det åkte jag hem tillbaks och lade färdigt uttaget.
Behövde iallafall ingen kaffe resten av dan då man blev rätt pigg av händelsen.😃
https://www.1177.se/Stockholm/olyckor--skador/akuta-rad---forsta-hjalpen/elolyckor/
Klicka här för att svara
