Hej

Har ett relä som bränt pga av en trasig tryckknapp.
Tyvärr verkar det utgått. Tänkt att ersätta det med en Schneider dimmer puck (som inte kräver nolla).
Kan någon hjälpa mig att tala om vad som är vad på det gamla relät?

1 - blå och svart
2 - svart
A1 - vit
A2 - blå och blå
 
  • Öppen eluttagsdosa, Legrand märke, elektriska ledningar exponerade, installationen är ofullständig, vägg bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttaginstallation med exponerade trådar och delvis ansluten strömbrytare, osäkert, oavslutat elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat eluttag, kablar exponerade, installation pågår eller ofärdig, vägg med spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schneider Electric komponent, troligen elektronik eller elektrisk relaterad, På liggande linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ersätta ett arbetsströms relä med en dimmer är inte så enkelt om en görbart om man inte vet vilken funktion reläet har haft. Det är en lite udda lösning, i vilket land är det för det kan väl inte vara i Sverige?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
E elmont skrev:
Att ersätta ett arbetsströms relä med en dimmer är inte så enkelt om en görbart om man inte vet vilken funktion reläet har haft. Det är en lite udda lösning, i vilket land är det för det kan väl inte vara i Sverige?
Det är i södra Europa. Hade en elektriker här som sa att det var görbart, tyvärr försvann han sedan, liksom efterföljande elektriker som skulle kommit för en månad sedan.

Relät har tänder två lampor i en hall och styrts med 3st puschbrytare.
Hela huset har samma upplägg, om det är mer än en strömbrytare som styr lampor (man verkar inte gilla trappbrytare).

Jag har bytt dom trasiga brytarna som styr relät, dom hade en tendens att fastna vilket troligen gjort att relät bränt.
 
Frågan är väl om det är mera saker med i kopplingen. Det ser ju bara ut att vara ett vanligt relä. Borde behövas mer för att både kunna tända och släcka med impulsknapp. Eller är det möjligen två olika knappar för att tända och släcka? Alltså en knapp som tänder, en annan som släcker?
 
Det reläet ska tåla att ständigt ha spänning för det är ett arbetsströmsrelä. Och att rätt av byta ut det mot en dimmer fungerar inte, för det måste du dra om lite tråd.
Enklast är det att ersätta reläet med ett nytt a samma storlek och då torde det finnas rätt mycket att välja mellan. Reläet är ju enkelt att koppla då det är helt standardiserat kopplingsschema så det går att flytta trådarna till ett likvärdigt utan problem.
 
H hempularen skrev:
Frågan är väl om det är mera saker med i kopplingen. Det ser ju bara ut att vara ett vanligt relä. Borde behövas mer för att både kunna tända och släcka med impulsknapp. Eller är det möjligen två olika knappar för att tända och släcka? Alltså en knapp som tänder, en annan som släcker?
Det är tre impulsknappar. Tänder och släcker växelvis när man trycker på någon av dom.
 
E elmont skrev:
Det reläet ska tåla att ständigt ha spänning för det är ett arbetsströmsrelä. Och att rätt av byta ut det mot en dimmer fungerar inte, för det måste du dra om lite tråd.
Enklast är det att ersätta reläet med ett nytt a samma storlek och då torde det finnas rätt mycket att välja mellan. Reläet är ju enkelt att koppla då det är helt standardiserat kopplingsschema så det går att flytta trådarna till ett likvärdigt utan problem.
Dom har utgått, det finns snarlika men kräver nolla. Har redan fått ett utbytt (innan elektrikern gick upp i rök) och han konstaterade även då att det var en av brytarna som fastnat.

https://www.legrand.com/ecatalogue/049120-single-pole-latching-relay-silent.html

Tänkte det skulle vara enkelt att byta, men låter som jag får jaga får fortsätta att leva i mörkret och jaga elektriker 😊.
 
Höghus Höghus skrev:
Det verkar vara ett impulsrelä.
Kan isf ersättas av tex detta.
[länk]

/Höghus
Tack, jag har nog den modellen i en annan dosa. Och den verkar fortfarande säljas 👍.
 
E elmont skrev:
Det reläet ska tåla att ständigt ha spänning för det är ett arbetsströmsrelä. Och att rätt av byta ut det mot en dimmer fungerar inte, för det måste du dra om lite tråd.
Enklast är det att ersätta reläet med ett nytt a samma storlek och då torde det finnas rätt mycket att välja mellan. Reläet är ju enkelt att koppla då det är helt standardiserat kopplingsschema så det går att flytta trådarna till ett likvärdigt utan problem.
Av nyfikenhet. Fungerar inte dosdimmern på samma sätt med brytarna? På vilket sätt behöver det dras om? Är det bara i kopplingsdosan? Jag har fler jag tänkt byta mot dimmer, men det kanske är tidskrävande/dyrt?

Har med ett gäng Plejd DIM-01 som jag tänkte byta ifrån relät, tänkte det bara var att komplettera med nollan men verkar alltså inte vara så enkelt.
 
Jag såg bara en vanlig dimmer, en tryckknappsdimmer fungerar
 
J Jan Andersson8 skrev:
Av nyfikenhet. Fungerar inte dosdimmern på samma sätt med brytarna? På vilket sätt behöver det dras om? Är det bara i kopplingsdosan? Jag har fler jag tänkt byta mot dimmer, men det kanske är tidskrävande/dyrt?

Har med ett gäng Plejd DIM-01 som jag tänkte byta ifrån relät, tänkte det bara var att komplettera med nollan men verkar alltså inte vara så enkelt.
Du har redan allt som behövs för att byta mot någon puck som Plejd eller reläet du har i länken inlägg #7..Ett enkelt jobb att ersätta 1:1.
 
  • Gilla
Jan Andersson8
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du har redan allt som behövs för att byta mot någon puck som Plejd eller reläet du har i länken inlägg #7..Ett enkelt jobb att ersätta 1:1.
Tack, om jag bara förstod beteckningarna på den gamla. Och törs man lita på färgerna på kablarna?
 
Nej, färgerna verkar blandade.
 
J Jan Andersson8 skrev:
Tack, om jag bara förstod beteckningarna på den gamla. Och törs man lita på färgerna på kablarna?
Färgerna behöver du inte varken lita på eller bry dig så mycket om. Du får utgå från hur ditt gamla impulsrelä är anslutet och översätta till den nya enheten antingen det blir relä eller någon puck.
 
  • Gilla
Jan Andersson8
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.