Hej
Har ett relä som bränt pga av en trasig tryckknapp.
Tyvärr verkar det utgått. Tänkt att ersätta det med en Schneider dimmer puck (som inte kräver nolla).
Kan någon hjälpa mig att tala om vad som är vad på det gamla relät?
1 - blå och svart
2 - svart
A1 - vit
A2 - blå och blå
Har ett relä som bränt pga av en trasig tryckknapp.
Tyvärr verkar det utgått. Tänkt att ersätta det med en Schneider dimmer puck (som inte kräver nolla).
Kan någon hjälpa mig att tala om vad som är vad på det gamla relät?
1 - blå och svart
2 - svart
A1 - vit
A2 - blå och blå
Att ersätta ett arbetsströms relä med en dimmer är inte så enkelt om en görbart om man inte vet vilken funktion reläet har haft. Det är en lite udda lösning, i vilket land är det för det kan väl inte vara i Sverige?
Det är i södra Europa. Hade en elektriker här som sa att det var görbart, tyvärr försvann han sedan, liksom efterföljande elektriker som skulle kommit för en månad sedan.E elmont skrev:
Relät har tänder två lampor i en hall och styrts med 3st puschbrytare.
Hela huset har samma upplägg, om det är mer än en strömbrytare som styr lampor (man verkar inte gilla trappbrytare).
Jag har bytt dom trasiga brytarna som styr relät, dom hade en tendens att fastna vilket troligen gjort att relät bränt.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Frågan är väl om det är mera saker med i kopplingen. Det ser ju bara ut att vara ett vanligt relä. Borde behövas mer för att både kunna tända och släcka med impulsknapp. Eller är det möjligen två olika knappar för att tända och släcka? Alltså en knapp som tänder, en annan som släcker?
Det reläet ska tåla att ständigt ha spänning för det är ett arbetsströmsrelä. Och att rätt av byta ut det mot en dimmer fungerar inte, för det måste du dra om lite tråd.
Enklast är det att ersätta reläet med ett nytt a samma storlek och då torde det finnas rätt mycket att välja mellan. Reläet är ju enkelt att koppla då det är helt standardiserat kopplingsschema så det går att flytta trådarna till ett likvärdigt utan problem.
Enklast är det att ersätta reläet med ett nytt a samma storlek och då torde det finnas rätt mycket att välja mellan. Reläet är ju enkelt att koppla då det är helt standardiserat kopplingsschema så det går att flytta trådarna till ett likvärdigt utan problem.
Det är tre impulsknappar. Tänder och släcker växelvis när man trycker på någon av dom.H hempularen skrev:
Dom har utgått, det finns snarlika men kräver nolla. Har redan fått ett utbytt (innan elektrikern gick upp i rök) och han konstaterade även då att det var en av brytarna som fastnat.E elmont skrev:Det reläet ska tåla att ständigt ha spänning för det är ett arbetsströmsrelä. Och att rätt av byta ut det mot en dimmer fungerar inte, för det måste du dra om lite tråd.
Enklast är det att ersätta reläet med ett nytt a samma storlek och då torde det finnas rätt mycket att välja mellan. Reläet är ju enkelt att koppla då det är helt standardiserat kopplingsschema så det går att flytta trådarna till ett likvärdigt utan problem.
https://www.legrand.com/ecatalogue/049120-single-pole-latching-relay-silent.html
Tänkte det skulle vara enkelt att byta, men låter som jag får jaga får fortsätta att leva i mörkret och jaga elektriker 😊.
Det verkar vara ett impulsrelä.
Kan isf ersättas av tex detta.
https://www.conrad.se/sv/p/stromsto...0-0000-1-no-230-v-ac-10-a-2500-va-503335.html
/Höghus
Kan isf ersättas av tex detta.
https://www.conrad.se/sv/p/stromsto...0-0000-1-no-230-v-ac-10-a-2500-va-503335.html
/Höghus
Av nyfikenhet. Fungerar inte dosdimmern på samma sätt med brytarna? På vilket sätt behöver det dras om? Är det bara i kopplingsdosan? Jag har fler jag tänkt byta mot dimmer, men det kanske är tidskrävande/dyrt?E elmont skrev:Det reläet ska tåla att ständigt ha spänning för det är ett arbetsströmsrelä. Och att rätt av byta ut det mot en dimmer fungerar inte, för det måste du dra om lite tråd.
Enklast är det att ersätta reläet med ett nytt a samma storlek och då torde det finnas rätt mycket att välja mellan. Reläet är ju enkelt att koppla då det är helt standardiserat kopplingsschema så det går att flytta trådarna till ett likvärdigt utan problem.
Har med ett gäng Plejd DIM-01 som jag tänkte byta ifrån relät, tänkte det bara var att komplettera med nollan men verkar alltså inte vara så enkelt.
Du har redan allt som behövs för att byta mot någon puck som Plejd eller reläet du har i länken inlägg #7..Ett enkelt jobb att ersätta 1:1.J Jan Andersson8 skrev:Av nyfikenhet. Fungerar inte dosdimmern på samma sätt med brytarna? På vilket sätt behöver det dras om? Är det bara i kopplingsdosan? Jag har fler jag tänkt byta mot dimmer, men det kanske är tidskrävande/dyrt?
Har med ett gäng Plejd DIM-01 som jag tänkte byta ifrån relät, tänkte det bara var att komplettera med nollan men verkar alltså inte vara så enkelt.
Nej, färgerna verkar blandade.
Färgerna behöver du inte varken lita på eller bry dig så mycket om. Du får utgå från hur ditt gamla impulsrelä är anslutet och översätta till den nya enheten antingen det blir relä eller någon puck.J Jan Andersson8 skrev:




