Hej,

bägge lamputtag nedan är ojordade och av avsedd för äldre hus. Det ena uttaget har en avplanad del vilken stoppar en rund ojordad stickkontakt att stoppas in där. Men varför, de båda är ojordade i slutändan?? Hjälp mig att förstå.

• Vit rund rökdetektor med pausknapp och LED-indikator monterad på taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit, rund, takmonterad lampsockel med två stift och texten "MAX 15 kg".
    Skapa konto
Det är helt enkelt så att den första bilden visar en nyare variant av uttaget på den andra bilden, som i sin tur är en nyare variant av den runda sorten med tre poler som stöder kronkoppling. Alla är avsedda för torra isolerade rum med ojordade vägguttag.

Den gamla runda sorten stöder inte skyddsjordning eftersom stickproppen kan roteras och sättas i olika lägen. Den fasade kanten gör att uttag och stickpropp inte kan roteras, och därmed kan man på ett säkrare sätt sätta ditt ett jordstift också.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är helt enkelt så att den första bilden visar en nyare variant av uttaget på den andra bilden, som i sin tur är en nyare variant av den runda sorten med tre poler som stöder kronkoppling. Alla är avsedda för torra isolerade rum med ojordade vägguttag.

Den gamla runda sorten stöder inte skyddsjordning eftersom stickproppen kan roteras och sättas i olika lägen. Den fasade kanten gör att uttag och stickpropp inte kan roteras, och därmed kan man på ett säkrare sätt sätta ditt ett jordstift också.
Okej, så den rundade uttaget är äldre än den fasade? Så om jag exempelvis tar stickproppen nedan, kan/får jag stoppa in den i bägge uttagen ovan?

• Vit elkontakt med avskalade kablar, blå och brun tråd, oisolerade ändar, på vit bakgrund.
    Skapa konto
Ja. Det är en modern stickpropp.
Allmän är det så att så länge som stickproppen passar så är det OK.
Men detta förutsätter att det sitter rätt typ av uttag i rummet och rätt typ av stickpropp på lampan.
Denna stickpropp är avsedd för dubbelisolerade lampor. Dessa kan användas överallt så de ska passa i både jordade och ojordade lamputtag, inklusive the riktigt gamla runda uttagena.
Den jordade varianten på denna stickpropp kommer också att passa i både jordade och ojordade lamputtag, vilket är sin ordning. Uttaget styr ifall lampan verkligen blir ansluten till skyddsjord eller inte.

Det är bara den gamla runda typen av stickpropp som inte passar i dagens modernare lamputtag, och det är bra, för denna typ av lampa får endast användas i gamla isolerade rum.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja. Det är en modern stickpropp.
Allmän är det så att så länge som stickproppen passar så är det OK.
Men detta förutsätter att det sitter rätt typ av uttag i rummet och rätt typ av stickpropp på lampan.
Denna stickpropp är avsedd för dubbelisolerade lampor. Dessa kan användas överallt så de ska passa i både jordade och ojordade lamputtag, inklusive the riktigt gamla runda uttagena.
Den jordade varianten på denna stickpropp kommer också att passa i både jordade och ojordade lamputtag, vilket är sin ordning. Uttaget styr ifall lampan verkligen blir ansluten till skyddsjord eller inte.

Det är bara den gamla runda typen av stickpropp som inte passar i dagens modernare lamputtag, och det är bra, för denna typ av lampa får endast användas i gamla isolerade rum.
Okej, mitt hus är från 1976, så jag har de runda uttagen. Är det lagligt att byta ut de mot de fasade (ojordade) eller är det en big No No? Jag ska renovera här hemma så det är bra att veta vad som får göras och inte. Självklart kommer en elektriker göra eljobbet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja de två uttag du har på bild i #1 är elsäkerhetsmässigt likvärdiga.
Och det krävs inte behörighet för att byta dem, så du kan göra det själv om du känner att du har handlaget.

Och det krävs inte behörighet för att byta dem, så du kan göra det själv om du känner att du har handlaget.
Okej, men då byter jag ut de mot de med fasad
Elektrikern är här på andra ärenden så passar på att be honom att byta ut lamputtagen också. Okej, trodde att man inte fick byta ut de runda lamputtagen mot fasade pga säkerhetsskäl.
Men då ber jag elektrikern köpa de fasade och montera de.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.