2 919 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Hur få enfas isf trefas till varmluftsugn?
Enklast är ju att ta ut en efter en av säkringarna till hällen och se hur den reagerar. En av säkringarna bör inte ha någon effekt på funktionen.
Sedan tar du ut de två andra säkringarna och sätter tillbaka den som inte användes av spisen. Nu mäter du upp vilken ledare som är ledande till ugnen, använd den...
...men ta ur säkringen först.
Sätt tillbaka alla säkringarna.
Sedan tar du ut de två andra säkringarna och sätter tillbaka den som inte användes av spisen. Nu mäter du upp vilken ledare som är ledande till ugnen, använd den...
Hällen installerad före oss. Och någon instruktion har jag inte hittat. Under hällen bara den bif bilden + en märkesbeteckning.J Josth skrev:
Har du varsitt perilexuttag till häll och ugn? Ser bara ett uttag på bild. Hur har häll och ugn varit varit anslutna innan?
Har för mig man egentligen inte får klippa kontakten om det inte står skrivet i medföljande dokumentation. Men som hemmapulare kanske man inte bryr sig om sådant.
Kanske det även påverkar eventuell garanti om man gör det? Jag tror inte det. Men det hör väl till en annan diskussion.
Har för mig man egentligen inte får klippa kontakten om det inte står skrivet i medföljande dokumentation. Men som hemmapulare kanske man inte bryr sig om sådant.
Kanske det även påverkar eventuell garanti om man gör det? Jag tror inte det. Men det hör väl till en annan diskussion.
Har provat vippa bort säkringarna. En - hällen helt död. En - verkar funka. helt. En verkar funka delvis Lyser två EE och de största zonerna kan inte startas.pacman42 skrev:
Enklast är ju att ta ut en efter en av säkringarna till hällen och se hur den reagerar. En av säkringarna bör inte ha någon effekt på funktionen.
Tre 16 A sälringar. Två periplexkontakter. En för hällen och en för ugnen (i annat skåp). Ledningarna går uppenbarligen först till hällens periklexuttag, där har alla fem "hålen" två ledningar. (en in och en ut förmodar jag). Till ugnens periplexuttag kommer tre svarta ledningar + en blå och jord. Har tyvärr hunnit slänga gamla ugnen med sladd så vet inte hur det såg ut där.A avh67f skrev:Har du varsitt perilexuttag till häll och ugn? Ser bara ett uttag på bild. Hur har häll och ugn varit varit anslutna innan?
Kommer knappast att bli aktuellt med fler ungnsbyten för mej (nu 81 år) så därför meningslöst att anpassa till den nya standarden - 1fas och stickontat.Demmpa skrev:
Inget behöver kopplas om. Den är redan 2fas ansluten. Plint 1 ,(brun tråd i verkligheten, grå i schemat) har ingen funktion. Beviset för det finns i 1fasschemat.A avh67f skrev:
Plint 1 har som enda funktion att hålla en oanvänd spänningssatt tråd.
Om jag nu skulle lyckas identifiera fasen/ledningen för ström till ugnen:B Bjober skrev:
- Kan den anslutas till ett nytt fast monterat uttag för 1fas?
- Vad göra med de två överblivna ledningarna?
- Kan inbyggt vägguttag avsett för apparatdosa c/c 60 passa till befintlig apparatdosa?
Annars byter du kontakt på ugnen och använder befintligt uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Ja, ett nytt av god kvalitet.D Danrl skrev:
Sätt en toppklämma typ Wago 221 på var o en och lägg dem åt sidan i dosan.D Danrl skrev:
Nej det är inte säkert. Jag känner inte till något. Men det finns reducering https://www.elbutik.se/product.html/fastring-60-70mm-vitD Danrl skrev:
Klicka här för att svara