Har en fastighet som byggdes 1975 och spis och alla elelement är 400V (dåvarande 380V) men alla kontakter är fortfarande ojordare utom i kök och badrum där allt är jordat. Framöver tänker jag fixa med en elektriker som fixar jordade uttag i hela huset. Men spisfrågan för dagen är att vi fortfarande kör med gammal 400V spis med gjutjärnsplattor men framöver måste vi byta till spis till glaskeremik. Induktion är nog uteslutet för vår del eftersom vi använder flera gamla gjutjärmspannor som stekpanna, gryta, plättlagg, creapespanna m fl. Vi tycker fortfarande att maten blir godare i gjutjärnspannor. Fast induktion med de pannor detta kräver är mer energieffektivt. Men det kvittar för oss.

Men problemet är med denna "nolla" som det snackas så mycket om. Induktion kräver garanterat 400V med nolla och det finns väl en viss sannolikhet att även keramikspisen även kräver nolla. Har tom hört att nyare spisar inte ens fungerar med en gammal 400V trefaskontakt. Kontakten till nuvarande gamla spis är en kontakt som satt fast monterad från fabriken. Spisen är en svenskköpt Bosch.

Har dessvärre ganska dåligt minne från vad jag lärde mig i elläran. Kanske någon kan friska upp mitt minne? Minns ärligt talat inte att det snackades om 400V trefasspisar utan eller med "nolla".

Annars är ju gjutjärn generellt lämpligt just för induktionshällar så vet inte vad som hindrar i det avseendet. Ta dit en elektriker som drar ordentlig kabel 3-fas + nolla och jord i lämplig dimension (2,5 mm2 bör räcka) så kan du koppla dit det mesta av hällar etc du kan hitta, till en trefasgrupp med 16A-säkringar som minimum.

Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Har en fastighet som byggdes 1975 och spis och alla elelement är 400V (dåvarande 380V) men alla kontakter är fortfarande ojordare utom i kök och badrum där allt är jordat. Framöver tänker jag fixa med en elektriker som fixar jordade uttag i hela huset. Men spisfrågan för dagen är att vi fortfarande kör med gammal 400V spis med gjutjärnsplattor men framöver måste vi byta till spis till glaskeremik. Induktion är nog uteslutet för vår del eftersom vi använder flera gamla gjutjärmspannor som stekpanna, gryta, plättlagg, creapespanna m fl. Vi tycker fortfarande att maten blir godare i gjutjärnspannor. Fast induktion med de pannor detta kräver är mer energieffektivt. Men det kvittar för oss.

Men problemet är med denna "nolla" som det snackas så mycket om. Induktion kräver garanterat 400V med nolla och det finns väl en viss sannolikhet att även keramikspisen även kräver nolla. Har tom hört att nyare spisar inte ens fungerar med en gammal 400V trefaskontakt. Kontakten till nuvarande gamla spis är en kontakt som satt fast monterad från fabriken. Spisen är en svenskköpt Bosch.

Har dessvärre ganska dåligt minne från vad jag lärde mig i elläran. Kanske någon kan friska upp mitt minne? Minns ärligt talat inte att det snackades om 400V trefasspisar utan eller med "nolla".
I princip alla nya spisar är 230V och kräver nolla. Det måste dras fram till spisen om det inte redan finns. Mycket viktigt att kontrollera detta innan man stoppar i en spis i ett okänt gammalt spisuttag. Saknas nollan går spisen troligen sönder.

Gjutjärn funkar fint på induktionshäll, så dina pannor och grytor kan du behålla.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G
Induktionshäll funkar jättebra med gjutjärn.
Dagens kompletta spisar, hällar och ugnar går sällan på 400 volt utan oftare på 230V fas- noll 16A men använder flera faser. Rn vanlig koppling är två faser, noll och jord till häll, tredje fasen, noll och jord till ugn men det finns massor med varianter som kan kopplas om. Hur vanligt det idag är att spis/häll/ugn inte kräver noll vet jag inte, det får man nog kolla efter om man inte vill dra fram nollan.

Spänningen i ditt hus är trefas med 400V mellan faserna och 230V till en nollpunkt. Gamla spisar använde ofta spänningen mellan faserna parvis för att få 400V över plattorna. Då behövde man inte dra fram nollan.

Numera är det i princip alltid 230V över plattor/värmeelement då det används i resterande världen med vissa undantag. Inte många länder har trefas in i hushållen.

Så din nya spis behöver nästan säkert nollan framdragen. Sen behöver du 1, 2 eller 3 faser för att koppla in. Bäst är som föregående talare att ha fram 3 faser, nolla och jord så kan du koppla "allt". Beroende på huvudsäkring och spis kan du sen behöva olika dimensioner men det reder elektrikern ut. Alternativs behöver du specificera exakt vad du ska koppla in och vad som finns i väggarna om någon här ska kunna ge ett bra svar.

• Gilla
Karl Johan Andreasson och 1 till
  • Laddar…
När det gäller gjutjärn så funkar det som sagt finfint! Dock ska man minnas att en induktionsspis ofta kan ge en sjuhelvetes effekt på kort tid, gjutjärn är lite trögt däremot så moderna grejer har ofta något annat laminerat eller så för att sprida ut värmen (som dock skapas i järnet).
Men gamla funkar fint, man får ge det lite tid att värmas upp bara och vara lite försiktig med att brassa på max :-)

• Gilla
Tore Röjlar
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Annars är ju gjutjärn generellt lämpligt just för induktionshällar så vet inte vad som hindrar i det avseendet. Ta dit en elektriker som drar ordentlig kabel 3-fas + nolla och jord i lämplig dimension (2,5 mm2 bör räcka) så kan du koppla dit det mesta av hällar etc du kan hitta, till en trefasgrupp med 16A-säkringar som minimum.
Bevisligen har jag dåligt minne men tack för svaret. Nu minns jag att gjutjärn faktiskt var helt ok med induktion. Det var aluminium som gick lite sämre. Minnet försämras med åldern... jag skäms ner till fotknölarna.

Det räcker alltså för elektrikern att bara byta/fixa kabeln till spisen så han slipper dra hela fastighetens kabelnät, syftar på ojordat till jordat. En kabel från elcentralen till spisen kan väl inte rulla iväg så mycket pengar.

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Bevisligen har jag dåligt minne men tack för svaret. Nu minns jag att gjutjärn faktiskt var helt ok med induktion. Det var aluminium som gick lite sämre. Minnet försämras med åldern... jag skäms ner till fotknölarna.

Det räcker alltså för elektrikern att bara byta/fixa kabeln till spisen så han slipper dra hela fastighetens kabelnät, syftar på ojordat till jordat. En kabel från elcentralen till spisen kan väl inte rulla iväg så mycket pengar.
Ska även beaktas detta med att hela kökets elinstallationer ska vara jordade, inte bra att bara ha spisen jordad. Elektrikern vet hur det ska vara så det blir funktionellt och elsäkert.

OM det finns plats i rören så är det i princip att lägga till en nolla. Troligtvis är det svårt som fanken så enklare att dra ut de gamla och samtidigt dra in nya färska trådar.

När det gäller jordning är det lite värre. Ska vara jordat i köket så åtminstone där lär elektrikern vilja säkerställa att det är jordat.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Glaskeramikhällar tillverkas fortfarande med 400 elementspänning. Jag köpte en ny spis för ett år sedan som går på 400 V.

Fairlane
Resten av köket lär redan ha jordade uttag, det är inget nytt.

Så TS behöver en nolla till spisen. Om övriga uttag i huset ska jordas är en separat fråga.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Första steget är ju att kolla om nollan finns. Det är helt riktigt att om nollan saknas i dosan bakom spisen så är det ett begränsat jobb att dra fram det. Men det är inte alls otroligt att nollan redan finns där så att det bara är att koppla in den nya spisen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.