Y
yxis: [citat] Mina blommor klarar sig nog snarast 2 decenier än två dagar :-* (hoppsan, nu erkände jag visst att mina fingrar är allt annat än gröna *S*) (även om det lär vara vanligast att folk som tycker om blommor och trädgård bor i hus så är jag nog inte ensam om att ha plastblommor, moderna såna ser ju faktiskt helt okej ut, de som fanns för bara några år sen var ju hemska däremot)
36 svar · 5,7k läst
M
Mats: Det finns jättebra klisterpapper bla den varianten som garo rekomenderar. Annars har jag gjort en mall med både grupp och modulplatsen.
4 svar · 8,1k läst
pellefant
pellefant: undrar hur det gick för sfinxen med säkringarna och vp'n?
15 svar · 2,9k läst
pellefant
pellefant: jag har då alltid monterat en brytare före elpatroner. sätter även en allpolig brytare före fläktar och cirkpumpar. allpolig =bryter nollan åxå. då kan den som är lite händig och insatt men inte elektriker själv koppla lös pump/fläkt utan att elektrikern behöver komma dit annat än för att koppla in den nya och kolla att den är sjyst.
19 svar · 14,1k läst
M
Mats: Jepp. Vissa elfirmor har dille på den där dumlösningen. Har hjälpt en god vän som håller på med en totalrenovering inklusive elsystemet. Han fick den varianten på samtliga offerter. Dock blev det inte så efter lite "konsultationer"
8 svar · 24,6k läst
M
master_mimer: att verkningsgraden på lampan minskar när man dimmar ner stämmer, på det viser var dom gamla ljuskronorna med två kretsar bättre (1,2 eller 1+2 lampor tända) men man ska också komma ihåg vad våra elmätare mäter, ofra är det äldre mätare som mäter likriktat medelvärde, dvs dimmade laster tar dom för lite betalt för. vilket så kanske kompenserar för förlusteffekt i dimmer och
7 svar · 5,5k läst
Y
yxis: När det gäller täckramar är det väl bara att prova sig fram, ta med den pryl man vill använda till olika butiker. En täckram för Fuba antennuttag passade t.ex. perfekt ihop med en ljusdimmer jag hade liggande (sånär som på att dimmern fortfarande blev lite för djup, men problemet blev iaf löst)...
15 svar · 2,9k läst
Y
yxis: Synd att det så ofta verkar vara budget-triacar i dimmers... om man pular med egenbyggen så märker man rätt snabbt att t.ex. BT139 håller otroligt mycket bättre än TIC225... en BT139 kan med lite tur tåla att man löser ut 10A automatsäkring genom en kortslutning medan en TIC225 kan dö av en sån skitsak som 2-3st 300W halogenlampor... fast då är det väl prisskillnad... och
2 svar · 4,9k läst
Y
yxis: [citat] Med dagens miljökrav så kan det väl till och med vara så att den gamla FK'n är påltiligare än den nya :) Jag skulle däremot inte tvekat att byta kabeln om det varit nåt äldre än plastisolerad kabel. Hehe, det här påminner mig förresten om en musikapparat från usa tillverkad i början på 60talet som jag hade att göra med, alla lågspänningssignaler hade plastisolerad
3 svar · 5,8k läst
D
Drogen: Måste bara dra en höjdare som jag stötte på för några år sedan. Hemma hos "någon" med en utanpåliggande installation löpte en kulo längs golvlisten i ett rum. På andra sidan väggen dök en annan kuloledning ut ur väggen från "tomma intet". Det visade sig att man hade lossat kuloledningen från golvlisten, skalat ledarna blanka UTAN att klippa av kabeln. Man hade alltså skalat av
13 svar · 5,7k läst
T
tiggre: jo... man har ju sett hur en lampa blixtrar då den dör men det här igårkväll var bara löjlig... som en sån gammal manuell fotoblixt pryl som man tänder på lixom... well... slappnar man av lite igen då :)
3 svar · 3,8k läst
Y
yxis: [citat] Ja, fast lägg också in i tankarna att man kör väl oftast mikron ganska kort tid, så det den drar kan kanske kvitta i jämförelse med t.ex. ugnen som säkert drar 2kW konstant i 15-20 minuter innan den är uppe i värme, eller 3.5kW på "snabbläget"...
12 svar · 13,3k läst
Y
yxis: För att ytterligare röra till det här så är ju i alla fall vanliga glödlampor mer av konstantströmgeneratorer än resistiva laster, d.v.s. en lampa som ska vara på 60W vid 240V "försöker" dra ungefär 0.25A även vid lägre spänning eftersom glödtråden har lägre resistans då den är kall. Det blir långt ifrån exakt samma ström men det är inte så att man bara kan räkna ut att
8 svar · 2,0k läst
Y
yxis: Men, dels att byta anslutningskabeln och dels att "skarva ihop" lampor parvis såhär är väl att betrakta som praxis när det gäller taklampor? Det är ju ett ganska nytt påfund att över huvud taget ha dragavlastning på takinstallationer, det vanliga är väl annars att det kommer ut två FK till ett sladdmonterat lamputtag utan dragavlastning i de flesta fastigheter... Undrar vad reglerna
9 svar · 17,5k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Jag skulle aldrig få för mig att stoppa in lösa kablar i väggarna med eller utan avlastningar så jag vet faktiskt inte hur skiten funkar. Sånt får småskottarna hålla på med och inte de seriösa företagen.
13 svar · 7,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jovisst, installerat själv med DSC Power 864 med en massa tillbehör: http://www.teletecconnect.se Som sagt magnetkontakter på samtliga öppningsbara fönster/dörrar och därmed även larmat på natten så sover framför allt frugan lugnt ;)
1 svar · 4,1k läst
pellefant
pellefant: kanske man bara skulle göra svarta installationer? ;)
17 svar · 7,1k läst
MickeM
MickeM: 1) Kan man ansluta ett uttag via ett annat uttag utan att gå via en dosa? Javisst, uttagen har överkopplingsmöjlighet 2) Kan man monterera en utanpåliggande dosa (i en matkällare) en bit ovan golvet ellewr måste dosor sitta högt upp vid taket? Du får i princip montara dosor på vilken höjd du vill. De flesta kablar får dras i rör, precis hur långt du vill. Kulo EKRK, får däremot
4 svar · 6,1k läst
krillek
krillek: Jag körde thorsman standarddosor som jag skar av stutsarna jag inte behövde på. Hålen tog jag upp med ett 80mm genombrottsborr och en 5 kg borhammare som jag borrade lagom djupt med. Spåren för rör/slang frästes med en spårfräs. Sen var det bara att montera och spackla allt med lämpligt "klet". Jag körde 40 dosor i min källare så det var en hel del jobb - men slutresultatet är
2 svar · 3,6k läst
pellefant
pellefant: det finns downlights (spottar är lamparmaturer som är utanpåliggande) som bara bygger ca 20 mm in i taket, dock max 20W(12V), tex vinga. vinga vision plate går att montera direkt i en apparatdosa. jag tycker det är smidigt med dom, sen drar man vp-rör mellan dosorna samt sätter en KOPPLINGSDOSA för trafon högst 2m från downligten. dom lyser väl inte superstarkt direkt- fördelen är
11 svar · 1,4k läst
F
Fluke: Orsaken till max-längden beror precis som hempularen säger enbart på störningsrisken. (Jag misstänker att det är våra allt mer krävande EMC-direktiv som kommer in i bilden.)
4 svar · 1,3k läst
J
JonasN75: Jag har ett antal Norlys Paris på vårt hus. Har använt Philips 15W lågenergi E8345770. Den fungerar alldeles utmärkt.
4 svar · 1,8k läst
A
AndWig: Någon som känner till en bra elektriker som är verksam i söderort/huddinge?
0 svar · 3,6k läst
C
Caesar: Kvicksilvret i lysrören sitter i en liten kapsel i änden på dem ,inte i pulvret som färgar ljuset.
11 svar · 13,5k läst
P
perese: I en av Svedbergs serier (Indigo) så nämner de i monteringsanvisningen för en spegel med tillhörande lysrörsarmatur att en kopplingsdosa skall användas för att koppla in armaturen. Se nedan pdf och utsaxat från beskrivningen - Spegelns utformning är konstruerad för montage av kopplingsdosa bakom spegeln. - Spegelramens alla gavlar har urfrästa spår för kabelgenomföring.
0 svar · 7,7k läst
Pen
Pen: [citat] Men, det där citatet säger väl att brytaren bara bryter faserna, inte nollan? "3-pole" liksom. Om det avsågs att den var avsedd för 3fas (vilket den lär vara) och om den bryter fyrpoligt så skulle det väl stå "4-pole" eller "3-phase"? Eller är "3-pole" en standardbenämning för trefas? *funderar* När vill man ha brytning av nollan? För att skydda sig då man både har ett
3 svar · 5,1k läst
Y
yxis: [citat] Jag gissar att det är gjort sådär för att man ska kunna dela lasten hur man vill. Det är helt klart okej med en enda nolledare då du matar två olika faser till hällen. Däremot om du skulle installera den i en lägenhet med en enda huvudsäkring på säg 25A enfas så lär du åka på att dra två 2.5mm2-nollor (eller en /sexkvadrat) och likaså en sexkvadratare för skyddsjorden
26 svar · 4,4k läst
Y
yxis: [citat] Det är inte säkert att det berodde på vattnet. Plastdetaljerna i lysrör tar alltid stryk p.g.a. att dom är dåligt beständiga mot lysrörets eget ljus. Byter man lysrör i gamla armaturer kan man ofta kallt räkna med att få byta ett antal hållare också. [/quote] Tips! Spraya silikonspray i hållarna när lysrören byts, och snurra runt röret lite så sprayen "sätter sig" när
6 svar · 4,5k läst
Y
yxis: [citat] Säkras den av i gruppcentral, med normalt 16A, så kan du använda den kabeln. Om du lägger den direkt på huvudsäkringarna så krävs det det-som-vi-snackat-om-i-hela-denna-tråden! ;)[/quote] Vad gäller om man i mätarskåpet har säkringar både före och mätare/huvudbrytare, i mitt fall 16A (samt en extra 10A för ett enfasuttag på stolpen), behövs då 6mm2 eller räcker 2.5mm2
16 svar · 28,0k läst
E
El_-micke: hej vet inte hur vattenfall gör men e-on mm brukar inte ta nåt betalt..........om anslutningsavgiften en gång är betald för den fastigheten........kablen in står kraftleverantören för ......men kommer säkert att krava att det kommer upp ett fasadmätarskåp o en besiktning görs av fastighetens elanläggning görs
1 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.