4 806 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Vad behöver jag för att koppla in häll + ugn?
Hej!
Har fått in mina vitvaror till det nya köket nu! Tidigare har elektriker varit och dragit in för dessa. Jag är inte jättehemma på vad jag behöver för saker att koppla in de med, men elektrikern sa att jag skulle köpa "enfas 25A kontakter" för att koppla in. Det är alltså uttag som är lite större än vanligt och ser ut som om stickproppen ska vara lite smalare(?). Alltså inga vanliga uttag som i resten av köket.
Både hällen och ugnen ska in på 230V enfas, uppsäkrade på 25A alltså (dock i proppskåpet har jag 20A), det är draget från den gamla spisen som gick på 20A.
Hällen har inga kablar alls med, det finns fyra "hål" att stoppa in kabel i, antar att det är jord, nolla och två för fasen(?).
Ugnen har dock en kabel fastsatt i sig och där ur spretar tre eller fyra lösa tåtar. Inget mer.
Vad behöver jag handla så jag får rätt saker?
// Tobias
Har elektrikern monterat uttagen och hur ser dessa ut?
Antagligen är det en sån här elektrikern menar:

Finns på www.elbutik.se, men de är svindyra...
P.s. tycker inte att du skall ge dig på att koppla in detta själv om du inte känner dig 100% säker på hur det skall vara.
Antagligen är det en sån här elektrikern menar:
Finns på www.elbutik.se, men de är svindyra...
P.s. tycker inte att du skall ge dig på att koppla in detta själv om du inte känner dig 100% säker på hur det skall vara.
Tänk på att välja en kraftig kabel till hällen, förmodligen av samma typ som den som redan sitter på ugnen. Antar att hällen kan gå på en eller två faser och då får du bygla när du ska köra på enfas.tobias_m skrev:
Du bör kunna hitta billigare kontakter än de på elbutik, kanske på Clas O, men där har jag bara sett 400 V-varianten (tror jag...).
Jahapp.. det var lättare sagt än gjort! Har frågat min elexpert här på jobbet och han visste knappt vad jag menade innan jag visade bilden. Dock har jag inte sett en enda butik som har den här kontakten.
Malmbergs, kjell & co, clas ohlsson, k-rauta, bauhaus har den inte...
Är mitt enda alternativ att beställa från elbutik.se? Verkar ju helmysko, kan väl knappast bara vara jag i hela Sverige som fått sådana här uttag monterade? Vill helst inte beställa saker från internet utan att vara helt 100.
Hur kan en elektriker montera ett uttag utan att "skicka med" rätt kontakter om jag inte kan köpa de själv? Förstår ingenting...
Malmbergs, kjell & co, clas ohlsson, k-rauta, bauhaus har den inte...
Är mitt enda alternativ att beställa från elbutik.se? Verkar ju helmysko, kan väl knappast bara vara jag i hela Sverige som fått sådana här uttag monterade? Vill helst inte beställa saker från internet utan att vara helt 100.
Hur kan en elektriker montera ett uttag utan att "skicka med" rätt kontakter om jag inte kan köpa de själv? Förstår ingenting...
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Köp dom via elektrikern
Klicka här för att svara