Jag köpte en enfas JFB av märket DIN-line på Bauhaus för ca 400 kr. Sen såg jag att de hade samma produkt på nätet för ca 175 kr. Naturligtvis gäller inte Bauhaus lägstaprisgaranti vid jämförelser mot nätbutiker, så jag lämnade tillbaka JFB:n. Öppet köp var det ju i alla fall.

När jag skulle beställa JFB:n på nätet, fick jag för mig att DIN-line var någon slags billighetsmärke, och det slutade med att jag beställde en JFB från Hager i stället. Den var betydligt dyrare.

Nu till frågan: Är det verkligen så att priset avspeglar kvalitén i det här fallet, och i så fall: Vad gör den billigare JFB:n sämre? Själv ville jag inte chansa med en säkerhetsprodukt, så jag tog den dyraste för säkerhets skull.

Min DINLine höll 3-5 brytningar, sen pajjade den. Kvalitetsskillnader - jo, de säger så, dedär som har elektriker som yrke. Jag tror dem.

Din Line är inte nån vidare kvalitet....
Skall du ha det bästa som går att få skall du ha en Merlin Gerin.
Annars finns ju Hager, Möller, Garo, Abb mm, som oxå är jätte bra men Din Line skall man inte ha.

Mvh Tobbe

jag kör med eldon/ge, har funkat bra hittils iaf å kostar drygt 450:-

installerade hos en som hade köpt jfb som hette gds, få se hur länge den funkar....

"Billiga" jordfelsbrytare rekomenderar jag att man skall låta bli att köpa.
Jag har en kompis som brände elektroniken på sin nya jordvärmeanläggning pga. en Biltema-JFB.
När JFB löste ur bröt den nollan någon milli-micro-sekund innan faserna vilket innebar att nollan blev flytande under den tiden -resultat: Ny elektronik ...dyrt, som tur vad täckte försäkringen (eller om det blev garantin) så han kom lindrigt undan.
Detta kunde tydligen hända på billigare JFB sade någon lärd person.

Det som ofta skiljer billiga JFB mot dyra (läs dålig kvalitet mot bättre) är vid vilken felström dom löser ut. En JFB är avsedd att lösa vid 30mA felsröm men löser oftast redan vid 23-25mA. En billig JFB med sämre kvalitet löser kanske redan vid 15mA.

Och om man har ett stort hus så är det inte ovanligt att den sammanlagda felstömmen i anläggningen kan komma upp till 15-20mA. Detta innebär att JFB kommer att lösa ofta utan att det är något egentligt fel.

// DeBe

Rostig_9000i_-88 skrev:
"Billiga" jordfelsbrytare rekomenderar jag att man skall låta bli att köpa.
Jag har en kompis som brände elektroniken på sin nya jordvärmeanläggning pga. en Biltema-JFB.
När JFB löste ur bröt den nollan någon milli-micro-sekund innan faserna vilket innebar att nollan blev flytande under den tiden -resultat: Ny elektronik ...dyrt, som tur vad täckte försäkringen (eller om det blev garantin) så han kom lindrigt undan.
Detta kunde tydligen hända på billigare JFB sade någon lärd person.

Dumt...
ganska dumt att man inte kan bygla jordfelsbrytarna så att de bara mäter på nollan men inte bryter den. Om jordfelsbrytaren sitter i en central med inkommande PEN-ledare finns det ju absolut ingen som helst anledning att bryta nollan.

Det är väl iofs åxå dumt att elektroniken i golvvärmen inte har varistorer=överspänningsskydd + finsäkringar som löser ut då den får 400V ist.f. 230V.

Sen är det på sätt och vis synd att det knappt inte tillverkas nättransformatorer, kontaktorer o.s.v. med 400V manöverspänning, då skulle man slippa ha nån nolla framdraget till sånahär installationer...

Det är bland annat med tanken på att nollan kan släppa från jordledaren, och bli spänningsförande, före jordfelsbrytaren, som man bryter den också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.