El
OLHA: Har precis installerat Giras Radiobuss lösning. Funkar kanon att köra belysning med. Dock lite irriterande att endast 8 brytare/dimmers per grupp kan köras. Går man över det är det knöligt. (hänger mer ihop med fjärrkontrollen.) Vi kör entrevåningen på grupp A och övervåningen på grupp B. Markiser på grupp C där vi också kommer att lägga plisségardiner. Kan också konstatera
Kinslayer: En rättelse: "Allpolig arbetsbrytare" bryter INTE jorden! Däremot så får man ju allpolig brytning när man drar ut stickproppen från ett vägguttag!
citactiva: verkar finnas många skolor i detta.. i vårat hus från 1983 har faserna färgerna Brun på fas1, svart fas 2 och vit fas 3. Tycker det verkar rätt logiskt ändå.. men de kanske man har slutat med.
valter53: Behöver du inte kabeln efter bygget, är det nog billigare att hyra än att köpa.
Caesar: De ska belysa fasaden samt inte lysa dig i ögonen.Hur mycket fasad vill du se och hur lång är du?
Lurvnos: [citat] Mja, om man klipper hålet med hovtång typ så plasten spricker, är väl inte så bra. Annars säger det väl kanske mer om händiga farbrorns materialkunskap.
Mats: Nix men det var en kul ide. En laddningsregulator blir ju en första punkt och ett överspänningsskydd
Mats: Tja jag torkar ju bara ett 24M2 förråd men det är nybbygt i årets regnsommar. För mig funkar det fint med en enda stor torrboll
GM_forever: [citat] Nejdå, det behöver du säkert inte. ;D Rent spontant ser ju faktiskt en m3 så ynklig ut att man föreställer sig den som mindre än just 3mm. ;)
dennis_f: Tack för alla svar, var och handlade på selga igår och det blev en ABB. (Passar ju bra eftersom jag jobbar på ABB också, man kan ju inte handla av konkurenterna då :) )
GM_forever: [citat] Jo, det är väl ett stötdon dom använt i så fall! Då hörs tydligt var överslaget är, men någon klinkerplatta lär inte högspänningsgnistan i felstället kunna ge upphov till ::) Har man använt så hög spänning och effekt lär nog värmekabeln ha mer än ett felställe efter stötningen... Man kan även mäta fram felet i många fall med ett speciellt instrument, i alla fall
Erik_D: Detta är ett ganska vanskligt område. Jag skulle vilja säga såhär: Fast installérade maskiner som du vet är rent resisitiva är det godkänt med förbehåll för märkning samt 3 polig säkring / jordfelsbrytare. Vägguttagsgrupper skulle jag INTE använda en 3-fasgrupp till, du kan liksom aldrig veta vad nästa ägare av huset har för behov av ström ur dom vägguttagen. Det som alltid
citactiva: [citat] Jo. om du har en.. gör den inte det så är det något som är riktigt fel
EBMTJ: I helgen skulle jag felsöka belysningen som slocknat i uthuset. Armaturen som hänger i taket är inte av årets eller ens fjolårets modell och ser lite opålitlig ut. Eftersom det sitter jordfelsbrytare på uthuset har jag inte brytt mig om att byta. Först mätte jag i all 3 socklarna men ingen spänning. Slog från JFB:n och lirkade ner "metalltratten" som skyddare kontakten uppe i taket.
hempularen: Kontrollera först att du har rätt sorts dimmer, om tranformatorn surrar så är det troligen en konventionell järnkärnetransformator, då måste du ha en dimmer som är specificerad för en en sådan transformator. Även om du har rätt sorts dimmer så verkar det som att konventionella transformatoere alltid bnurra lite om man dimmar dem.
MickeM: [citat] De nya Starkströmsföreskrifterna, ELSÄK-FS 2004:1, ingår inte i Svensk Standard däremot har de gjorts om till en s.k. ramlag dvs att föreskrifterna går inte längre in och detaljstyr mer än i något enstaka fall. Den stora textmassan har flyttats över till Svensk Standard SS 436 40 00, och har faktiskt blivigt några sidor tjockare.
El_-micke: [citat] du behöver inte koppla det vid sidan om.... det kommer att funka fin fint............värt att tänka på är att du fixar en bra jordning till aggregatet .........ett riktmärke är att du slår ner ett enmeters jordspett för varje joul som aggregatet lämnar
snuttjulle: [citat] Tror man måste ha konto reggat där. Som på många liknande firmor. Nästan läge att som hus renoverare i större städer ska börja med att starta firma bara för att få konto på en massa bra att ha affärer.
Byggare_Jonas: Hej, Håller på att anlägga en ny tvättstuga i källaren och efter golvavjämning och uppregling så är det nu dags för elen. Tänkte sätta upp dosor och rör så elektrikern bara kan koppla ihop prylarna men vad gäller egentligen för en tvättstuga? får man sätta upp eluttag var som helst eller ska dom sitta på en viss höjd / viss avstånd från handfat osv? tacksam för svar!
Pen: Hjärtligt tack! Har mätt med linjal i måttuppgifterna och om figuren i katalogen är skalenlig så borde det precis få plats under täckbrickorna. Konstigt att de inte kan uppge huruvida det får plats i norm. :D
El_-micke: http://www.elbutik.se/ sök på transformatorer http://www.expressel.se/ sök på 5280460
spliffan: Det låter bra.. Är snickare i grund å botten så jag har ju sett el blivit inkopplad förr och nån gång måste ju bli den första.. tack för tipsen:)
tomson: Ok tackar för svaren. Vad tror ni om bygga låda för trafon i dubbelgips med överlappande skarvar, o sedan våga klämma in den i undertaket. (med tillräckligt med luft runtom trafon).
MathiasS: [citat] Det där är ju heller inte ett problem på nya Paxar i 200serien eftersom man där tar bort hela motorn vid rengöring....!
SkaneErik: [citat] Hagers personskyddsautomater indikerar faktiskt om det är jordfel eller överbelastning. Finns säkert motsvarande funktion för andra fabrikat. /C[/quote] Vad bra! :D Det visste jag inte.. :-[
zensurfer: Tackar. Den gamla rumstermostaten är märkt 15A, men det är kanske för att den även skall kunna användas utan kontaktor?