El
pellefant: ahlsell har kampanjpris på fluke 1652 o 1653, 6000:- respektive 7500:-(+moms) någon som använder dom?
apersson850: Just infällda strömbrytare omfattas av ett generellt undantag för badrum. Det är därför IP-klassningen är lite ologisk.
apersson850: Jag har aldrig gjort något sådant hus, men det smidigaste måste ju vara uttag som kan kommunicera över nätet. Då behövs ju ingen separat ledningsdragning.
norrbottenstorpet: Här har du lite teori om jordbrum bättre förklarat än vad jag kan göra i forumet. Hoppas att det löser sig. http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/brum/ //Micke
MrMagic: Det fungerar med vinkelslip, men försök hyra en spårfräs med dammsugare ändå. Kör du med vinkelslipen kan du få städa till nästa jul innan du blivit av med betongdammet. Spårfräsen har dammsugarkåpa och den tar faktiskt det mesta.
pellefant: jag använder inte deras system fullt ut, tex inte skärmad kabel utan en grön kabel cat6 4x2x0,5 utp och lexcom rj45 cat5 kontakter
Nybygget: Har någon köpt och monterat Bauhaus Stjärnhimmel från Rydens, Gnosjö med 150 st fiber. Eftersom dom bara är 2 meter funderar jag på att dra från 2 håll för att nå större yta istället för att köpa en med längre fibrer. Tacksam för ett kvalitetsutlåtande.
Mats: Jepp. Det funkar som en skruv när det gäller DC. Lägger man skruvens spets åt det håll strömen går så bildas magnetfältet längs gängorna. PÅ ac blir det gängat åt båda håll ;)....
pellefant: eller montera en jordfelsbrytare,=fyrpolig brytning. skadar ju inte hur som helds med jfb...
pellefant: elektrikern har gjort fel! man drar 2,5 mm2 matning från centralen till spisuttag även om den bara säkras med 10A, då finns möjligheten att senare säkra upp om det skulle behövas. eventuellt kanske en B13 normsäkring kan klara ugnen, men ligger hällen på samma så kanske det inte funkar :( prata med elektrikern som gjort installationen hur ni enklast löser problemet.
Nikolay: Tack för alla svar! Nu har jag kontaktat en elektriker, för dragningarna till mitt kök är en enda röra, trots att de inte är mer än 16-17 år gamla. I vägguttaget är blå ledning ansluten till L1, och när jag mätte spänningen mellan L1 och L2/L3 igår var den noll. I förrigår var den 400 V, vilket är konstigt eftersom jag inte har gjort något, och ingen säkring har gått. Så nu
OLHA: Har en kanonelektriker! Maila honom på corten@bredband.net. (har inte hans mobilnr tillgängligt för stunden.) Christian Örtendahl heter han.
mulpac: Detta har nog ingen praktisk betydelse i sammanhanget, men fasförskjutningen som blir av bl.a. induktiva laster är mellan ström och spänning. Inströmmen och utströmmen är alltid samma om inget läcker ut mot jord. Det går inte att fasförskjuta strömmen så att nettot inte blir noll. Däremot kan det bli övertoner särskilt vid inkopplingsögonblicket, vilket kan göra att
freeman: Vill fråga lite snällt om det är någon som har en elritning till övervåningen på ett älvsbyhus modell höner liggandes och kan tänka sig dela med sig av den?
Maba: [citat] Jag tycker att det är bra att det lönar sig att använda billig el. Alltså på kvällar, nätter och helger. Mätarna måste ändå butas någon gång. Elbolagen kommer säkert att tjäna in lite pengar i hanteringen av alla avläsningskort eller på alla gubbar som ska gå runt och knacka dörr. MälarEnergi tar väl alla chanser att få höja sina fasta avgifter. Det är ju på dessa
dalle: [citat] Kanske ända in i aggregatet? Slipper onekligen en del kopplingar, men jag ber nog ändå om en infäld dosa vid aggregatet för framtida bruk. Ekk direkt blir dessutom snyggt, gjorde så för några år sedan i badrummet för att slippa dosor. Kabeln via vp genom väggen och en diskret silikonfog.
El_-micke: hyr eller låna en motorkap med vattenkylning påta ner värmekablen o försegla med kallasfalt
greenman: Jag döljde mina eldosor med microlit. Så får man väl skära upp det om man ska dra om elen. En bra kompromiss.
Jonsa: Jag ska sätta upp spottar i taket i köket och undrar hur många man ska ha. Köket är ett korridorskök och "gången" som ska lysas upp är 460 x 130 cm. Tak höjden är 250 cm. Jag tänker ha dimmer. Dessutom skulle jag vilja ha tre rader där spottarna i mittenraden ej placeras brevid spottarna i ytterraderna, detta för att undvika korridorskänsla. Hur ska jag tänka när jag skissar på
MickeM: Lite om hur färgkraven på skyddsledaren har ändrats genom åren. Före 1 juli 1960 ( 1939 års föreskrifter med ändringar) Inget färgmärkningskrav av skyddsledare fanns, även om vissa krav på skyddsjordning gällde. Inom en del eldistributionsområden fanns anvisningar från eldistributören (nuvarande nätkoncessionshavaren) om skyddsledarens färgmärkning. Fr.o.m. 1 juli 1960 (
pellefant: finns ju krympskarv åxå-smidigt! epoxi är inge å leka med, man ska väl ha gått en epoxiutbildning för att få hålla på med det, engångshanskar som går sönder är inte bra! har man otur och får epoxi på huden en endaste gång kan man i värsta fall utveckla allergier :( :(
tiggre: gjorde detta då vi dränerade... energibolaget tog kost på det utanför huset (utom att gräva kanal / fylla igen då) sen fick jag ordna godkännd elektriker av dem för att koppla från nya mätarskåpet på utsidan in till mitt kopplingsskåp... kostnad, mätarskåp + kabel inne gratis (tjänster/gentjänster) elektriker ca 1000pix...
daniellindholm: Jag håller med. Kapslat är aldrig fel ur varken fukt eller dammsynpunkt. De enda gångerna man stör sig är då man kommer med maskinen (eller vad det nu är) och skall plugga in den med den enda fria handen, så måste man ta andra handen till att öppna locket ;)
JussiP: http://www.edison.gs2.com/ http://www.elbutik.se/ http://www.sdl.se/ http://www.thinlight.se/ http://www.byggfaktadocu.se/10/pdcnewsitem/00/32/37/index_10.html
pellefant: malmbergs 2-fas är dubbelisolerade. dvs en fyrkant runnt en annan fyrkant är symbolen.
pellefant: kolla på vinga downlights, tex på www.elbutik.se dom har 12v o 20 w hörde om nån trafo som klarade längre ledningar, vet inte om de var den du nämnde men den var rätt så dyr och så krävdes det grövre ledning så jag la ner det och satte vanliga trafos var ca 4e meter. vinga plate kan man sätta i appdosor och trafon i kopplingsdosor. behöver du dimra dom? dom lyser ju inte allt för