Alltså, hur funkar det egentligen?? Har läst att alla armaturer ska vara jordade eller extra isolerade när man jar jordade uttag i huset. Men är vilka armaturer är det? Kan jag inte använda vanliga lampor som till 99,9% verkar vara ojordade? Och övriga apparater, typ elvisp mm - vad gäller där? Finns det någon som kan reda ut begreppen åt mig :-?

Det är egenligen så enkelt att om du har en kontakt som passar i ett jordat uttag så är det ok (så länge inte du eller någon annan hempulare har fuskmonterat en jordad konatkt, på en ojordad utrustning).

Vad gäller taklampor som ju oftast koppals in i takkontakt, så kan det ju vara så att man måste byta kontakt från gammal standard (som i princip aldrig var jordade) till ny standardkontakt. I så fall är det (stor) risk att lamoan inte utrustad med jord från fabrik. I så fall kan man komplettera med jordning i efterhand. Det är dock en operation som kan synas enkel men även en avancerad hempulare bör låta en fackman göra en sådan modifiering. Det finns en uppsjö av regler och anvisningar som måste följas. Och lampan kan bli lifsfarlig om man inte gör rätt.

Det som jag tror rör till det för dig är begreppet "extra isolering". Dessa apparater har normalt en symbol med 2 kvadrater i varandra. En sådan apparat har en kontakt som passar i jordad kontakt trots att apparaten i sig inte är jordad. Den typen av kontakter får bara monteras i fabrik, det är förbjudet att sälja dessa kontakter löst. (Clas Olsson sålde tidigare sådana kontakter, men tvingades återkalla dem av elsäkerhetsverket). Kontakter för extra isolerade apparater är oftast platta med delvis plastisolerade stift. Motsvarande "godkänd fuskkontakt" finns för taklampor. Men som sagt har du en apparat med icke jordad kontakt, som alltså inte går att få in i en jordad kontakt. Då är apparaten med all säkerhet inte extra isolerad.

Struligt detta då ett stort intenationellt möbelföretag företag i Sverige (IKEA) säljer alla sina lampor utan propp för att kund sedan ska köpa en propp och själv montera. Lätt att det blir fel med jord mm när det godkänns att det säljs på det viset. :o :o

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.