Skall sätta up lysrör i källartaket.Vilken kabelsort skall jag använda mig av? Någon sa att jag skulle ta en styvkabel så att det blir rakare. Verkar klokt. Men vad heter kabeln? Var köper jag den billigast, bäst?

Var köper jag bäst utanpåliggande vägguttag? Såg att K-rauta och Classe tar 160:- för sina som är jordade 4-vägs. Finns billigare med ändå bra kvalite'? elbutik.se hade också ganska dyra tyckte jag.

EKRK (såvida det inte är ett badrum e.dyl)..
Närmsta elbutik, Classe t.ex.

Tack så mycket Styx! Skall iväg och köpa nu.

Våra 4-vägs kostar 80- ...men du bor kanske inte i närheten?

Styx skrev:
EKRK (såvida det inte är ett badrum e.dyl)..
Närmsta elbutik, Classe t.ex.
EKRK i rum som inte är våta, t.ex. badrum. EKLK fungerar däremot överallt!

patrikz skrev:
Var köper jag bäst utanpåliggande vägguttag? Såg att K-rauta och Classe tar 160:- för sina som är jordade 4-vägs. Finns billigare med ändå bra kvalite'? elbutik.se hade också ganska dyra tyckte jag.
Det finns uttag i alla prisklasser, men de billigare är ofta av sämre kvalitet, så jag rekommenderar ändå att du köper ELJO eller motsvarande. Dessa uttag finns till bra pris på elbutik.se!

EKLK .är inte det overkill,eller används det även när det inte ska grävas ner?
Yes 80- är kvalitet därefter(fast helt OK) ,men liksom på detta forum ,kunden vill ha det billigaste.

eklk som grävs ner (overkill) måste förläggas i kabelrör, så därför brukar man gräva ner ekkj. eklk är billigare än kulo,men aningen grövre och får användas i badrum osv så ska man dra i alla typer av rum är det bättre att köpa eklk istället för ekrk.
klamra med tkk-klammer så blir det snyggt
märkes uttag o brytare rekommenderas!

Alltså:ekkj utan rör i jord,använder man märkremsa till det?
Ekk light ; använder du det till nått,då?Den är smalare är eklk och billigare men mjukare förstås.Tycker det är rätt stor skillnad i tjocklek mellan ekrk o eklk.

japp, märkband en decimeter ovanför ekkj'n
ekk kan man tex dra i rör, löst i väggar, i uthus tex där det inte gör något om kabeln "slingrar" sej. utomhus kan en del ekk dras om den har uv-skydd, annars ska den skyddas för solljus.
ja det skiljer några mm mellan ekrk o eklk fast jag tycker inte det har någon betydelse i en källare, om det nu inte är frågan om "bostadsrum", å även i ett sådant så tycker jag inte man störs av eklk'n nämnvärt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.