El
GM_forever: [citat] Kravet på uttaget är att det föregås av jordfelsbrytare på högst 30mA utlösningsström. Uttaget får inte placeras i golvet, varför man nu skulle vilja ha det där... ::) Det måste också sitta utanför område 2, dvs. minst 6 dm. från ditt badkars ytterkanter, samt ha kapslingsklass IP21 för utanpåliggande eller IP20 för infällt. Även strömbrytare och termostat för
Styx: Mm, det kan man säga.. Konstigt ändå att det inte finns, borde ju vara någon mer än jag som vill ha..?? T.ex. kan man ju tänka sig att Bosch skulle vilja använda blå sladd, Dewalt gul, Milwaukee röd o.s.v.
Snickar_Palle: 80 kvm hus, 6 st 1000 w, 230 V oljefyllda element. Är ensam och förbrukade i dec 1654 kwh. Alla element på, på lagom temp, typ... 18 - 20 grader. Resten får vedspisen sköta. 8-)
Fulefejs: Det kan vara grinigt att få tillräcklig jord för ett elstängsel. Jag hade får en gång och jag fick driva ner tre stycken halvmeters vinkeljärn 5*5cm i ett dike innan jag fick tillräcklig jord. Ett litet tips kan oxå vara att kolla så att inte växtlighet nära ditt hus ligger mot stängslet. Jag har meckat runt lite med elstängsel och den samlade erfarenheten är: väldans
pellefant: bara att skillnaden att på släpet har du ingen varm och kall sida på kopplingsdosan, alla sidorna har samma temp. kondensering sker genom att varm fuktig luft kyls ner varvid vatten fälls ut.därför har man tex plast i tak o väggar i ett hus för att inomhusluften inte ska gå ut i isoleringen och där kylas ner och ge ifrån sej vatten... som jag tidigare skrev så råkade jag ut för en
Erik_D: Inte kom vi väl fram till at man får ha 2 ENfasmatningar i samma rör?? 1 trefasgrupp är en helt annan sak
Erik_D: I tak får man installera ip44 infälld belysning även inne i själva duschen. SELV 12 v är att rekomendera.
Gnistan: Självklart - där tänkte jag lite väl snabbt ja.. Jag pratade med en polare som är elektriker - eller ja - en granne som jag träffade när jag var ute med hunden rättare sagt.. Han erbjöd sig att testa om hällen fungerade som den skall genom att tillfälligt koppla in den på en egen kabel i skåpet, en kabel som alltså ligger över golvet. På så sätt menade han att ifall jfb löste
Johan Gunverth: [citat] Hur byter man då glas vid ex. skada? [/quote] Kopplade 2+1-fönster av klassisk modell. Man måste först öppna fönstret, låsa upp de två halvorna och sedan plocka ut kassetten från insidan bågen....och det går ju inte utan att dra larmet när det är aktivt. :)
Mats: Jag är inte behörig så jag svarar efter bästa vetande. Rent juridiskt så får du inte göra något av den installation du diskuterar och känner du dig det minsta osäker rekommederar jag en elektriker. Du bör ta en ny matning från centralen inne till lillstugan. Denna ska då naturligtvis säkrar av i centralen. Det ska i mina ögon vara en markkabel antinngen ekkj eller eklk. den senare
mulpac: [citat] Separat matning till uttagen så man t.ex. kan styra det ena med en strömbrytare.
mulpac: [citat] Nejdå, jordfelsbrytaren fungerar som den ska ändå. Den kollar summan av strömmarna i alla tåtarna och så länge inget slinker ut via jord blir den ändå noll. Vid Y-koppling med symmetriska linjära laster blir strömmen i nollan också noll.
mgb62: Hej Det löser sig. Totalt sett var det riktigt, det var bara Vattenfall som var lite slöa. I och med att jag bytte leverantör i september skulle ju Vattenfall göra slutavläsning. De gjorde de inte utan de uppskattade bara förbrukningen. När de sedan läste av sluträkningen på den nya fjärravläsningsmätaren som monterades i Oktober var förbrukningen högre än vad de räknat med och
Linjemontoren: [citat] Kan iofs bara svara för det område jag jobbar på (mellersta norrland) Där la vi 5-ledare ifjol också så, antog att det gällde hela koncernen faktiskt :) Dom måste väl använda upp all gammal skit innan dom köper in nytt hehe ;)
pellefant: eller så stoppar du in dragfjädern med sökspiralen först, när den kommit ut i andra änden skalar du fkna, trär dom genom öglan i sökspiralen, tvinnar och tejpar, går det trögt så använd kabelsmorsel eller vaselin, dra in fkna- klart!
M@ZE: Du måste ha en gigantisk hall .. jag har 15kvm hall och 6 st 50w spottar.
gds4me: [citat] Finns på www.elfa.se , sök efter klipptång. 299:- + moms.
pellefant: jag har för mej att för att få selektivitet om en normsäkring föregås av en porslins så skulle manha ett "steg" mellan, exvis 16 norm ger 25 porslin
Tomtebo: Det finns helt klart installationer :) http://www.elmuseum.se/?/trad_armatur.htm Men är det verkligen ingen som känner till installationer gjorda på 2000-talet? ;)
Mats: Betydligt trevligare när om man ska ställa om dem också att ha nått snö och isfritt att knappa på
apersson850: Plastmanteln på EKRK är inte lika tjock com på EKLK. EKRK får ju förläggas utan jordad aluminiummantel, under vissa omständigheter. För att undvika ev. livsfarliga förväxlingar får EKRK därför bara användas i torra utrymmen, även om det numera finns en blank skyddsledare i EKRK också. Att det sen finns många som har både det ena och det andra, och ändå lever fortfarande, är
Devabriel: Skönt! Man tackar för hjälpen! Då kanske det blir ett gäng till, man brukar väl räkna på 1 spot/m2. En annan sak när det gäller trafon: Det brukar väl oftast sitta en färdig sladd med en stickkontakt på, men för min del kommer det bli EKK från dosa som ska mata trafon, jag hoppas det går att byta och dra EKK:n direkt in i trafon... Spottarna tänkte jag skaffa på Clas Ohlson Art#
Jutski: Jovars man kan säga att det är mycke jobb för lite ljus.spots är någ det svåraste att göra om inte bygger nytt annars måste man börja om från början. ;)
apersson850: Idag finns det ju enkla energimätare, som inte duger till att mäta energin du köper med, men som går bra till "egen" mätning, att köpa färdiga.