MickeM skrev:
Jag försöker alltid hålla mig till sakfrågan vilket jag tycker jag gjorde i detta fallet också. Försöker också att hitta belägg för mina svar i föreskrifterna, om jag sen uppfattas som beservisser eller paragrafrytare får väl vara hänt.
Som jag sa stoppar ungen in två spik i uttaget så får man hoppas att säkringen löser även om den inte teoretiskt kanske inta gör det men där finns ju alltid en massa oförutsedda faktorer.
:)
Mmm.. Helt riktigt. För övrigt var det absolut inte dej jag avsåg med kommentaren "messerschmittar".
/PJ

sverre skrev:
[quote author=apersson850 link=1139928788/0#9 date=1139958578]Ni glömmer att det alltid finns läckströmmar i anläggningarna. Det är inte ovanligt att en 30 mA jordfelsbrytare redan "ser" 25 mA, när Nisse Propp kommer åt fasen med tassarna. Då behövs det bara 5 mA till, sen löser brytaren. Visserligen har den en viss reaktionstid, men det blir i alla fall mycket lindrigare än med en obelastad jordfelsbrytare.
Nja, jag håller inte med dig!

Det ENDA som begänsar felströmmen är felkretsimpedansen, det finns INGEN strömbegränsande funktion i en jordfelsbrytare.

Sedan är det utlösningstiden som bestämmer hur mycket energi som hinner löpa igenom innan brytning sker.[/quote]

Jag håller med apersson850, att om man redan har läckströmmar så behövs det mindre ytterligare strömstyrka genom kroppen för att jordfelsbrytaren ska slå ifrån, än om man inte har några läckströmmar.

yxis skrev:
[quote author=sverre link=1139928788/0#10 date=1139983109][quote author=apersson850 link=1139928788/0#9 date=1139958578]Ni glömmer att det alltid finns läckströmmar i anläggningarna. Det är inte ovanligt att en 30 mA jordfelsbrytare redan "ser" 25 mA, när Nisse Propp kommer åt fasen med tassarna. Då behövs det bara 5 mA till, sen löser brytaren. Visserligen har den en viss reaktionstid, men det blir i alla fall mycket lindrigare än med en obelastad jordfelsbrytare.
Nja, jag håller inte med dig!

Det ENDA som begänsar felströmmen är felkretsimpedansen, det finns INGEN strömbegränsande funktion i en jordfelsbrytare.

Sedan är det utlösningstiden som bestämmer hur mycket energi som hinner löpa igenom innan brytning sker.[/quote]

Jag håller med apersson850, att om man redan har läckströmmar så behövs det mindre ytterligare strömstyrka genom kroppen för att jordfelsbrytaren ska slå ifrån, än om man inte har några läckströmmar.
[/quote]

Jag vet inte om vi pratar om samma sak riktigt.

Det jag menar är följande:

Om man får en jordslutning så är det endast felkretsimpedansen som begränsar felströmmen innan jordfelsbrytaren reagerar.

Dvs, om vi tar värsta scenariot, så blir den maxiamala felströmmen endast begränsad av matande kablar till felstället och det är den strömmen som flyter genom jordfelsbrytaren innan den hinner reagera, även om JFB ligger på "gärsgårn" innan med en total läckström på 25mA.
Det finns ingen inbyggd impedans som begränsar felströmmen så att den blir max 30mA, utan det är endast reaktionstiden på JFB:n som begränsar energimängden till en ofarlig nivå vid ett fel.

Eller så här (försöker förbättra min pedagogik :D )

I exemplet ovan krävs det minst 5mA för att JFB:n ska lösa, men felströmmen kan likaväl bli maximal felström, det bestämmer inte JFB:n utan felkretsimpedansen.

DÄREMOT bestämmer JFB:n hur länge felströmmen ska vara inkopplad

sverre skrev:
DÄREMOT bestämmer JFB:n hur länge felströmmen ska vara inkopplad
Då verkar det ju bättre att satsa på lite mer "kända" JFB:er även om icke märkesutrustning säkerligen klarar kraven några gånger, men på sikt.....

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted8

samt låta en "riktig" elektriker mäta upp tid o ström på jfbna med något års intervall, samt även mäta och kontrollera resten av huset. kan spara liv och hem.

Det jag menade från början var, att om någon tar i en fasledare, men står hyfsat till (inte håller i diskbänken med andra handen, alltså), då utgör denne stackare en någorlunda stor impedans i kretsen.
Antag att vederbörande får en ström genom sig på 25 mA. En normal jordfelsbrytare tycker att en sådan ström är acceptabel, så denna person får stå där och känna sig el-ändig så länge han lever.

Men om jordfelsbrytaren redan ser läckströmmar på 25 mA, blir summan nu 50 mA, och brytaren löser. Dessutom löser brytaren då redan när strömmen gått över 5 mA, vilket oavsett hur mycket ström som faktiskt går genom kroppen, gör att brytarens utlösningsmekanism får ett slags tjuvstart.

Däremot är det ju korrekt att så länge varken jordfelsbrytare eller säkring löst ut, har man hela kortslutningseffekten till sitt förfogande. Åtminstone har man märkströmmen hos säkringen att tillgå, så länge jordfelsbrytaren inte slår från. Det håller jag med om, men det var alltså inte riktigt så jag menade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.