9 700 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Ansluta biledare?
EKLK, EKRK etc har ju i exemplet 3G1,5 en oisolerad biledare bestående av ett antal kardeler som ligger innanför manteln.
Brukar ni ansluta den till jord närmast matningsidan, i båda ändar eller klipper ni den?
Känns som lite overkill att ansluta den i ett torrt utrymme med minimal risk för mekanisk åverkan.
Brukar ni ansluta den till jord närmast matningsidan, i båda ändar eller klipper ni den?
Känns som lite overkill att ansluta den i ett torrt utrymme med minimal risk för mekanisk åverkan.
Betyder det att man måste ansluta i antingen en eller två ändar? Vad kan hända om man inte ansluter alls (klipper av dem) eller bara gör det på vissa ställen? Jag har nämligen klippt av dem i en kuloinstallation som jag gjorde i en liten sommarstuga. Vägguttagen vi köpte var rätt kassa, så jag klippte av dem istället för att krångla med dem. Däremot ska jag ansluta dem på vissa ställen, tex längst ut i installationen där man inte behöver skarva kabeln vidare, och inne i centralen.sverre skrev:
Finessen med att jordansluta biledaren är, att om kabeln blir skadad, så att fasen kommer i kontakt med metallmanteln, blir fasen jordad. Då löser säkringen ut.
Om manteln inte är jordansluten, och fasen kommer i kontakt med den, blir manteln och alla ledande detaljer som den vidrör, spänningsförande. Tar du då i manteln eller det den måhända är i kontakt med, blir du jordad istället, om du har otur.
Om manteln inte är jordansluten, och fasen kommer i kontakt med den, blir manteln och alla ledande detaljer som den vidrör, spänningsförande. Tar du då i manteln eller det den måhända är i kontakt med, blir du jordad istället, om du har otur.
I normala fall så kommer ju inte fasen i kontakt med manteln, och för att man själv ska komma i kontakt med manteln så måste man slå hål på isoleringen på kabeln, samtidigt som en fas ska ligga emot för att det ska uppstå en fara.apersson850 skrev:Finessen med att jordansluta biledaren är, att om kabeln blir skadad, så att fasen kommer i kontakt med metallmanteln, blir fasen jordad. Då löser säkringen ut.
Jag förstår poängen med biledaren men funderar över hur nödvändig den är nu när jag inte anslutit den... Så nödvändig att man måste dra om kablarna? Jag tycker inte det, någon som säger emot?
Jag håller med dej.. så länge vi inte diskuterar vad som är rätt..
Vad gäller ang detta då, nyfiken...[/quote]dalle skrev:
Kulokabel är fortfarande tillåtet att använda fast det inte går att jorda mantlen, finns ett undantag för denna kabel i föreskrifterna.
anledningen till att eklk n är försedd med mantel är till stor del för att den får förläggas i mark... kulon i sig har ett tunnare skydds hölje och har därför av säkerhets skäl blivit försedd med mantel! helst ska manteln anslutas i båda ändar för att få rätt area på den, manteln är på 0,75 kvadrat men ansluts den i båda ändar så klassas det som 1,5 kvadrat....,om möjligt så anslut manteln i den enda som är jordpunkten närmast elcentralen!
Mvh erik
Mvh erik
Klicka här för att svara