S
TN-Funkis: Kan detta vara något för Slurbo ? http://www.tufvassons.se/pdf/Saljbrev_Goda_Nyheter_Webb.pdf
8 svar · 8,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det gör den! Med en enkel fixtur, typ den till PEX-rör.
5 svar · 2,7k läst
M
Mats: Gå på riktig 50 mm skyddslang istället. Den är gjord för jobbet och betydligt trevligare att dra i . Finns enklast att få tag i på byggmax
2 svar · 3,1k läst
S
synpunkter: Ni vet sån där tunn flexibel slang som brukar följa med till en del elgolvvärmekit till golvtermostaten - finns det sån tunn flexibel slang att köpa på lösmeter? Var?
0 svar · 2,4k läst
Robster
Robster: [citat] Tack för tipset! Jag ringer dem imorgon och hoppas på samma tjänst. :) Detta är verkligen ett suveränt forum. Mvh Robban
2 svar · 3,0k läst
S
sverre: [citat] Tror du får problem med värmen som alstras i dvärgbrytarna när dom belastas. Dom som sitter överst kommer att bli uppvärmda av dom undre vilket gör att bimetallen troligtvis kommer att lösa säkringen tidigare än normalt för överlast!
2 svar · 3,0k läst
C
citactiva: [citat] Den kan du ställa in själv i din profil
12 svar · 11,9k läst
G
goerana: Hej ! 240 volt eller 400 volt har ingen betydelse, man dör lik förbannat.....//goerana [citat]
2 svar · 2,8k läst
M
MrBollo: Hej! Ska sätta nytt undertak i en källare där det finns ett antal kopplingsdosor och EKK draget i taket. Någon som har tips på ett bra tak som går att demontera? I offentliga miljöer finns ju akustiktak med löstagbara plattor. Har dock inte sett något liknande i byggvaruhusen. Någon som har tips? // F.
5 svar · 4,8k läst
·
K
Kalle_71: Tack för alla svar. Jag kollade med uthyrningföretagen i närheten, men ingen av dom hade något. Nu sitter reglarna där i alla fall, och inga säkringar gick... :) Jag utgick ifrån att alla rör var dragna rakt mellan dosor och proppskåpet.
6 svar · 18,6k läst
Mattias L.
Mattias L.: [citat] Ok, 1000 kr/timme + moms då ungefär du gör ju som du vill men jag hade ju inte betalt dom pengarna. Max rimligt borde vara hälften.
3 svar · 4,8k läst
M
Mats: Tycker väl som obehörig att det låter rätt vettigt att dra fram alla fyra och "ubåta" nollan så länge. Naturligtvis så blir det ett lock med kabelgenomföring på dosan eller elementets anslutningsdel. När du sen ska göra om så tar du bort locket/anslutningsdelen och sätter dit ett vanligt uttag och "ubåtar" nu den överblivna fasen
1 svar · 4,3k läst
E
elmont: Men det tåls att upprepas i det oändliga, för det finns ju dom som säljer "samma saker till halva priset"
11 svar · 6,6k läst
M
Mats: De stora frågorna är dels hur mycket ni eldar iom att det sänker. Sen är det frångan om mängden varmvatten, hur varmt ni har det och hur duktiga ni är på att stänga av belysning osv, använder ni motorvärmare? Som du ser blir det ganska grova gissningar men Gävle har ungefär samma klimat som sundsvall så en vild gissning blir 10-15 lite beroende på ovanstående och hur mycket ni
8 svar · 3,6k läst
R
RikardJ: Nu har det tillkommit nya krav ... nu ska det in en dushkabin i ett av källarrummen. Vet någon vad som gäller då med avseende på IP-klass, kabelval och placering av eluttag ... mvh Rikard
8 svar · 11,8k läst
E
eskil23: [citat] Naturligtvis. Det gäller väl vid alla tillfällen där man drar flera kablar i samma utrymme?
26 svar · 10,6k läst
M
Mats: Jepp Svart blev brun för ett antal år sen. Dvs den ordinare färgen för första fas bytter från svart till brun därav brun och blå i modernare kablage
31 svar · 6,5k läst
pellefant
pellefant: typ såna här...http://www.elrond.se/paket.htm
17 svar · 9,7k läst
A
Amarace: [citat] Men kära Rote, jag skrev ju just ovanför att kablar och uttag är bytt eftersom? Finns inga gamla kablar kvar, med andra ord finns ju inga gamla färger kvar heller naturligtvis. Dom äldsta kablarna som finns kvar nu är i köket, dom är från 77 (kulo) i resten av huset är det bytt till EKLK eller EKK under 90-talet och början av 2000, köket ska få sitt utbytt så småningom
16 svar · 5,6k läst
E
el_richard: www.ljuskultur.se kolla sedan under belysningsföretag, där finns det lite att välja på...
2 svar · 3,2k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Stötte också på det där någon enstaka gång under tiden som elmontör, men är man inne och stökar runt så ser man till att fixa till det!
9 svar · 8,6k läst
J
Jesseboy: För att få jobba som elektriker inom EU och inom schengen så måste man ha EURO-EL cerifikat. Man läser Avd-C samt Arbete med spänning upp till 1000V. Norge har ännu skarpare krav för att få jobba där tex. Där skall man ha vissa behörigheter beroende på vilken region i Norge man jobbar i.
25 svar · 3,3k läst
Fotografen
Fotografen: [citat] Jo, men ska den räcka till en spis blir den ganska biffig och dyr, enklare och billigare att byta spis.
4 svar · 6,7k läst
D
dalle: [citat] Jo, den rackarn är ju lite i vägen. Ser ut som om en dimmax 360 skulle kunna få plats. Annars så kan man ju dra till med en större dosa. Tack för info.
1 svar · 4,1k läst
R
roswall: När vi satte spottar som tillval i nybyggda hus kostade varje spott 2400kr, det du!
7 svar · 2,9k läst
R
roswall: Köp en gummikabel 2.5 x 4-ledare, sedan kollar man på kopplingsschemat på spisen för 2-fas då man måste bygla vissa plintar vid kopplingsstället med bläcken som finns där, men som sagt kopplar du jord på fel så blir hela spisen spänningsförande, så det e behörig elektriker som skall göra detta. även viktigt att kardeler inte spretar där!!!
2 svar · 5,6k läst
F
fredand44: Hej! Tack för alla kommentarer! Jag har nu grävt och rotat lite efter vart röret tar vägen inne under huset. Röret tar slit precis innanför väggen till grunden. Jag gissar att detta varit ett gammalt rör för vatten in i huset som senare ersatts av ett system med PEM-slang. Mvh Fredrik
16 svar · 3,8k läst
·
H
Herman: Tack för svaren sålänge, speciellt elmont. Jag får kontakta honom igen och fråga. /L
3 svar · 2,4k läst
D
DeBe: Ett litet tips. Om du vill ha sändare och mottagare som räcker 200-300 meter så kontrollera vilken frekvens dom sänder på. Tyvärr är det så att många av dessa sänder på 27MHz som är en vanlig frekvenz för komradios. Vilket innebär att porten kan öppnas om en lastbil åker förbi. Var med om ett villaområde i stan som inte förstod varför flera villors garage var öppna när
4 svar · 4,3k läst
E
el_richard: En liten parantes. ( ) För 2-3 år sedan var jag och jobbade i en lägehet i Södra Stockholm, Hallunda. Där satt det perilex uttag med en liten skylt bredvid, på skylten stog det "3-fas utan nolla". Skylten verkar vara från då husen byggdes, äldre variant med frästa bokstäver. (plast) Det var lite olustigt, men en del av spisarna som levereras med gjuten plast stickpropp brukar sakna
5 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.