Har investerat i en eklk 3G kabel och tänkte förbereda lite tills elektrikern kommer imorgon (självklart inte mitt område, men provar man inte så lär man sig inget heller ;) ) och kopplar in en del uttag i min krypgrund.
Blev dock lite fundersam över trådarna som ligge i höljet, är det någon extra sorts jord eller kopplar man ihop den till den vanliga jordkablen (gulgrön) i själva kabeln?

Jordbiledaren ska kopplas ihop med jorden (gul/grön) i båda ändar och man ska trä isolerslang på den.

mantelkardelerna ska du koppla till jorden 'trä transparant slang över den bara' i båda ändar, det är ett skydd för kabeln

nejnejnej,, det räcker med att dom är anslutna i centralen, sen ska dom kopplas in på X i uttaget.

Alla gör olika och det spelar ju inte så stor roll, men detta har jag papper på någonstans

x plinten i ett uttag har inget med jorden att göra det är bara en kopplingsplint för kablar som ska vidare till ngt annat. Det är riktigt att det räcker att lägga in den i ena änden tex centralen, enligt eu regler behöver man inte trä på någon slang alls men det är ju bra att göra det, andvänd då en gul/grön slang.

rickard_1 skrev:
nejnejnej,, det räcker med att dom är anslutna i centralen, sen ska dom kopplas in på X i uttaget.

Alla gör olika och det spelar ju inte så stor roll, men detta har jag papper på någonstans

Vart har du fått ifrån att dom ska kopplas på x i ett uttag???????

Går det även lika bra med gul/grön eltejp?

Ja det funkar också.

rickard_1 skrev:

Det står i SS att biledaren skall anslutas så den får ett fullgott skydd och det anses den få om den är inkopplad mot jord i båda ändar. Om man bara ansluter i ena änden och kabeln går av så är ju ena delen mekaniskt skyddad och inte den andra. Dock på platser med mycket störningar t.ex industrier och liknande så bör biledaren bara kopplas in i matande ände för att leda bort störningar från givare etc direkt till jordningsskenan i centralen.

Sen vet jag inte om det är ett krav i SS men gul/grön avser skyddsord och genomskinlig avser terminaljord. Om vi nu pratar färger på slangarna som ska träs över. Vilket innebär att i en vanlig villainstallation ska det användas gulgrön tejp eller slang.

// DeBe

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.