På en industri där jag jobbar byts ibland gamla säkerhetsbrytare ut mot nya eftersom de äldre går sönder med tiden (säkert ofta pga att folk stoppar motorerna med dem). På de nyare modellerna av säkerhetsbrytare som vi använder (ABBs tror jag, se bild nedan) står det nåt i stil med "Säkerhetsbrytare, får ej användas för start och stopp". Sedan är det en symbol på en lastfrånskiljare. Vad är det som gäller egentligen? Varför får man inte använda dessa om det är lastfrånskiljare, som kan bryta normal last? Hade det varit en frånskiljare hade jag förstått.

BAS16_195.jpg

Eller har jag missuppfattat symbolerna? Om jag inte minns fel så ser en frånskiljare ungefär ut som en brytande kontakt, en lastfrånskiljare likadan fast med en ring tilllagd, och brytare har en kryss..

Hittade ingen info på ABB.

Om dom uppgifter jag har fått stämmer (från en säljare på Kraus&Naimer) så beror det på hur standarden för säkerhetsbrytare ser ut. I standarden står att den inte får användas för start och stopp, men brytarna klarar av det. Sätter man inte på klistermärket är det ok att starta och stoppa men då är det ingen säkerhetsbrytare! :D

Kan det vara så att man aldrig får ha risken att en säkerhetsbrytare har "brännt fast" och man därför inte får manövrera den med last inkopplad, utom i nödfall?

sverre skrev:
Om dom uppgifter jag har fått stämmer (från en säljare på Kraus&Naimer) så beror det på hur standarden för säkerhetsbrytare ser ut. I standarden står att den inte får användas för start och stopp, men brytarna klarar av det. Sätter man inte på klistermärket är det ok att starta och stoppa men då är det ingen säkerhetsbrytare! :D
Okej, då behöver man alltså inte fundera på om man pajar säkerhetsbrytaren om man bryter den med last på (om man av någon anledning behöver det), även om man enligt reglerna inte får det..
Men varför ser den ut så då, är det en gammal standard? Eller har säkerhetsbrytare alltid varit av typen lastfrånskiljare?

yxis:
I nödfall använder man ju nödstopp. Skulle såna fall vara det då att man har lastfrånskiljare som en extra säkerhet, då de ändå används för start och stopp fastän man inte får det.

En säkerhetsbrytare har tvångsstyrda kontakter. Den skall även bryta om det av någon anledning kontakterna har svetsat fast. En lastbrytare har fjäderbelastade kontakter för att kunna bryta lasten snabbt för att undvika ljusbåge i brytögonblicket.

Och så finns det dom med både och....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.