El
el_richard: I praktiken så används det tyvärr inte så ofta, erkänner att jag inte heller är den som köper förhöjningsringar så ofta... Kanske ska börja med det.. :-)
Mats: Om du hadde 250 meter i serie efter centralen då har de helt klart påverkan som man måste se upp med för att klara utlösningsvilkoren. Men nu är vi precis på marginalen för mina kunskaper också
4integration: Jag funderade på om detta (06, 07,etc) kunde vara en del i E-numret men det verkar inte så.
roli: Konsumentverket har en bra sida när det gäller att byta elleverantör: http://www.elpriser.konsumentverket.se/
gaia: Tack så mycket elmont för det snabba svaret! Blev glad att det ger så mycket .... och som jag faktiskt behöver :) gaia
el_richard: [citat] Bilden är den samma som sitter på huvudbrytare, glömde att skriva det...
elmont: Jag har vid flera tillfällen haft kablar som legat i "avloppsrör" ut till tex bensinpumpar som sommartid varet fulla av vatten och på vintern fulla med is och det har aldrig orsakat nån skada på kabarna. Sen brukar jag göra ett litet hål på slangen vid lågpunkterna för att slippa ha vatten stående i slangen.
JanneT5: För att röra till det ytterligare har jag bundit mig till ett annat bolag nu. Ska bli spännande och se hur de lyckas strula till det här. :P För övrigt var det ok för Fortum att ändra den "Beräknade förbrukningen" som man ville. Själv håller jag ganska bra koll på mätaren. Har ju fortf ingen fjärravläsare. (Det går bra att fortsätta diskutera vidare elköp i denna tråd)
sverre: Selektivitet är det som vi pratar om här. Dvs att säkringen närmast felstället löser. Det är något som är önskvärt, men det är inget krav ur säkerhetsmässig synpunkt. Där är man bara intresserad av att något skydd löser. Blandar man dvärgbrytare och porslinssäkringar (och även mellan vissa porslinssäkringar) kan det vara mycket svårt att uppnå selektivitet. Det är bara
Habbe: Tackar för de enhetliga svaren, idag lägger jag skyddsrören (i schaktbotten) till mitt efterlängtade teknikrum
mrgrosvenor: Jo det är säkert så att kontakterna har bränt ihop, får nog åtgärda detta. Nu tvingas vi skruva loss propparna för att bryta spänningen när inte huvudbrytaren fungerar. Tack för svaren. :)
SkaneErik: [citat] Jo det där har vi haft några skräckexempel på här på elforum också...
roswall: Ja ja! de va bara det att den gick så jäkla dåligt men det gör den väl då, den e ju inte direkt ny! nää grejen va den att jag lurade mej själv på den blåa där och trodde att den bara hade 2-faser ink, och det såg jag efter att jag hade skrivit det första inlägget, men den har ju 3 faser nu med elementsp. 380v och blir inte bättre kräm i så jag ger mej nu! Tack för all hjälp
DanneManne: Hej! Jag vet inte jag använder den Svenska versionen, förstår inte hur jag ska ändra det
elmont: En annan sak som blir ganska tydlig är att dom flesta "som kan själv" inte förstår varför man måste gå till väga på visst vis utan tycker att deras ide är ok, och då kan det bli farligt. Det gäller inte specifikt den här frågan utan välligt mycket inom el.
CHC2: [citat] Nä, men de kan gräva ner resultatet av eventuella fel! ;D
MickeM: Jag vill bara tillägga nu att jag har tagit upp frågan med Elsäkerhetsverket, dom godtar inte att man bara jordar väguttagen, antingen skall allt eller inget jordas vid ombyggnad. Det har tidigare varit andra regler vilker gör att man i gamla anläggningar kan hitta både jordade och ojordade uttag m.m. i samma rum och så länge man inte gör något med anläggningen så får det sitta
magic_gbg: Det är så att spänningen i vårat elnät har höjts så vi har 230 volt mellan en fas och nolla och 400volt mellan två faser. förut hade vi 220 resp. 380volt.
likblek: jag lfter den här tråden igen och efterlyser fler förslag på utanpåliggande spottar.. har inte riktigt hittar rätt än... likblek
zico98: Hej. Nu fick jag massor med tips men jag tror att jag provar med fogskumet. Tack för hjälpen.