3 970 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
elhanddukstork
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Ingen stor expert på detta, men när vi handlade för några år sedan så verkade det som att de flesta eldrivna hade en effekt på 60-120w, dvs ungefär som en eller 2 glödlampor. Detta är helt ok för att torka handdukar. Vill man ha den som enda värmekälla i badrummet så är det kanske mer tveksamt.
Vi har den som enda värmekälla i ett badrum på ca 4kvm. Det funkar, fast de kallaste dagarna så är det beroende av att man låter dörren stå lite öppen så att det kommer in värme från övriga rum. Om man följer vanliga värmedimesioneringsprinciper så borde det varit ca 400w istället för 100 i vårt badrum. Badrummet skall snart rivas ut.
En detalj som jag tycker är trevlig är om man kan få dold montering av elanslutningen, fult med en sladd. Vi köpte LVI som har ett kopplingshus som går att vrida så att det gör kontakt mot väggen,, i vårt fall finns det en garderob på andra sidan väggen så det gick att borra hål i väggen och dra el inifrån garderoben dolt. Om man gör ett nytt badrum så skall man givetvis dra el inne i väggen till rätt ställe.
Vi har den som enda värmekälla i ett badrum på ca 4kvm. Det funkar, fast de kallaste dagarna så är det beroende av att man låter dörren stå lite öppen så att det kommer in värme från övriga rum. Om man följer vanliga värmedimesioneringsprinciper så borde det varit ca 400w istället för 100 i vårt badrum. Badrummet skall snart rivas ut.
En detalj som jag tycker är trevlig är om man kan få dold montering av elanslutningen, fult med en sladd. Vi köpte LVI som har ett kopplingshus som går att vrida så att det gör kontakt mot väggen,, i vårt fall finns det en garderob på andra sidan väggen så det gick att borra hål i väggen och dra el inifrån garderoben dolt. Om man gör ett nytt badrum så skall man givetvis dra el inne i väggen till rätt ställe.
Trots allt drar de ju en hel del ström om de skall stå inkopplade hela tiden, så skaffa antingen en med inbyggd termostat. Eller anslut den till en timer. Skall den bara torka handdukar (vilket väl är att rekommendera), så räcker det ju normalt med att den är påslagen i cirka 2 timmar.
Vi har en Somatherm handdukstork med dimmerfunktion till att ställa effekten och den fungerar superbra, full effekt är 80w men har ställt ner den till ett minimum men det räcker länge för att ha goa varma badhanddukar, dessutom är den med dold anslutning så det ser snyggt ut.
Instämmer med GoForIt. 100W dygnet runt kostar nästan 900 kronor om året vid ett elpris på en krona och är i princip helt bortkastade pengar om man har vattenburen värme i övrigt.
I dessa energispartider tycker man att det borde finnas behovsstyrda handukstorkar som bara drog el då där finns en fuktig handduk (inbyggd fuktsensor) och då man vill ha en varm handduk (inbyggd timer). Fast för varm handduk kanske det räcker om den smäller igång då man går in i badrummet - förmodligen hinner den värmas tillräckligt medan man duschar.
I dessa energispartider tycker man att det borde finnas behovsstyrda handukstorkar som bara drog el då där finns en fuktig handduk (inbyggd fuktsensor) och då man vill ha en varm handduk (inbyggd timer). Fast för varm handduk kanske det räcker om den smäller igång då man går in i badrummet - förmodligen hinner den värmas tillräckligt medan man duschar.
Vi hade en eldriven handdukstork i vår förra lägenhet. Den tror jag vi betalade 250 kr för. (Jula?) Till den en enkel timer av typ "säkerhetstimer för kaffebryggare" för under hundralappen..Jofi 2 skrev:
Kan det vara så att man vill ha handdukstork för att framförallt ha något att hänga handdukarna på för att de skall vara torra dagen efter? Är det så behöver man ju inte alls stor effekt ---> kanske av- och påslagning med timer blir viktigt för de fall man vill använda handduken oftare...
Några tankar bara som kanske kan hjälpa dig att fatta ett beslut (jag skall själv snart köpa handdukstork och efter läsande av denna tråd går mina tankar som ovan).
Yamma
Några tankar bara som kanske kan hjälpa dig att fatta ett beslut (jag skall själv snart köpa handdukstork och efter läsande av denna tråd går mina tankar som ovan).
Yamma
Hmm fast då är det ju en handduksstång man behöver -Yamma skrev:
http://objects.hadab.se/picture/colour/original/k20000/k20272.jpg
Klicka här för att svara