Hej på er!

Jag är en helt ny medlem på den här mycket givande sajten. En liten fråga har jag på lut och den rör kontaktorer. Det sitter två stycken sådana i våran elcentral och brummar som en plåtburk med uppretade humlor. Enligt säkrings förteckningen är de kopplade till elvärmen i huset (direktel tyvärr) Jag har läst att det finns brummfria kontaktorer, men eftersom ljudet inte direkt stör oss så får de väl sitta kvar. Min fråga är mer av nyfikenhet. Vad är dessa kontaktorer till för?

Troligen styrs de av en termostat någonstans i huset. Ibland har man även en effektvakt som mäter husets totala strömförbrukning, och om den blir för hög (risk att huvudsäkringar går), så regleras elsförsörjningen till uppvärmning ned. Tanken är att man skall kunna ha lite lägre huvudsäkring, behöver inte dimensionera den efter absolut värsta förbrukningsfallet.

Den funktionen är ganska vanlig om man har en elpanna, men jag vet inte om det förekommer att man styr även direktverkande el på det viset.

Om det låter väldigt mycket om dina kontaktorer så är de troligen utslitna och kan behöva bytas.

• Gilla
08a
  • Laddar…
De är troligen kopplade till nattsänkningen via en termostat i huset. Använder du inte denna funktion så kan du koppla bort kontaktorerna. Om du kopplar bort matningen till spolen så måste du bygla över kontakterna i kontaktorn.

Ytterligare en möjlighet är att de är kopplade till leverantörens rund-styrnings-utrustning. Vanligt förr att han fjärrstyrt kunde stänga av all elvärme temporärt för att klara toppar i nätet. Dock har jag lite svårt att förstå varför det är två och inte en kontaktor.

Pen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.