Snailman
Såg idag exempel på metoden att sätta ett mätarskåp på en tilfällig stolpe bredvid stället där skåpet slutligen ska sitta, med ett trefas uttag monterat bredvidskåpet, så då lär man ju slippa kostnaden för byggström och hyra av central.

Får man anskaffa fasadskåpet själv, eller ingår det i anslutningsavgiften?

Om man gör på detta sätt antar jag att man får anlita en elektriker som gör anmälan till elbolaget? Då borde inte något ytterligare papper behövas för elbolaget?

Är det något mer än installationsprovare och kunskap som man behöver införskaffa för att kunna göra en säker installation?

Jag försöker dammsuga forumet på kunskap men tänkte efter några veckors studier kolla med er att jag är på rätt väg ;)

Snailman
Så jag antar att husfirmorna har behöriga installatörer som lägger in rören i de prefabricerade väggelementen :) Jag tänkte bara utöka det litegrann (maximalt)

Alternativ:

1. Varför bara en föranmälan? det blir ju ingen skillnad som berör nätbolaget (jag har inte tänkt ändra säkringsstorlek, - 16A lär duga det funkar på mitt nuvarande eluppvärmda hus)?

2. Finns det någon minimigräns för en installallation - typ en lampa och ett vägguttag? Så får man göra resten när man får mera pengar, liksom...

3. Man drar alla rör, alla kablar, kontakter etc, men monterar inte in dem, så de är åtkomliga (det skulle kanske underlätta om alla kablar märktes i båda ändar och fördes in på elritningen)

4. Man tar dit en installatör som får ge instruktioner om var rören ska dras, och man bör kunna dra in kabel i förväg i rören, sedan får denne färdigställa.

5. Någon annan ide om hur man ytterligare kan minimera tiden man får betala för?

Snailman
Elinstallatören skrev:
Man börjar med att lämna in en föranmälan i god tid för att nätägaren ska ha en rimlig chans att dimensionera sitt servisnät. När mätarskåpet är uppsatt och färdigt gör man en färdiganmälan och då kommer någon och kopplar in strömmen åt dig.
Ok, så när fasadskåpet sitter på sin tillfälliga stolpe, så kommer nätbolaget dit och kopplar in sin ledning (men slår inte på strömmen)  När detta är klart så måsta man kontakta sin elektriker igen, och han skickar in färdiganmälan, och strömmen slås på.

När huset är rest, flyttar man skåpet till sin slutliga plats på väggen utan att behöva kontakta nätbolaget?

sedan när elen är färdigdragen är det bara att koppla in den till skåpet, utan att göra någon anmälan eller så?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.