Ska beställa vitvaror vilken dag som helst.
Då skulle jag vilja ha en induktionshäll.
Men vitvaruhandlarna var väldigt skeptiskt till att köra den
på 1-fas 25A.

Jag har pratat med 2st som bor i mitt hus som har "vanlig" häll. De upplever inga problem med det.

Hur ser ni andra på saken? Går det bra? Eller bara går det om man orka fippla med säkringen lite då och då?

Just nu så är det 1-fas in 25A och till spisen är det 20A. Antar att man får undersöka om ledningarna i väggen pallar 25A?

Ingen som har någon input hur det är att köra induktionshäll med boostplattor på 1-fas 25A? Är det någon mening att köpa boost eller är det bortkastade pengar?

JAg har 2 -fas så det kan jag ej yttra mig om..

Men boost funktionen är ju trevlig.. synd att det surrar i pannorna när man använder den bara...

Om du måste byta från 20A till 25A till spisen så är det inte säkert att trådarna rymms i elröret (3x6" istället för 3x4"). Och så måste du kolla så att hällen går att koppla 1fas.

/elektrikern

Självklart.
Jag tror att kabelarean är tillräckligt. Såklart ska jag låta en sakkunnig kolla upp det.

Och ja hällen jag är intresserad av går att koppla till 1-fas...

Det jag egentligen vill veta är ifall prestadardminskning blir så pass stor genom att köra på 1-fas så att det inte är någon mening att köpa en induktionshäll då man bara har 1-fas.

FarbrorMartin skrev:
Självklart.
Jag tror att kabelarean är tillräckligt. Såklart ska jag låta en sakkunnig kolla upp det.

Och ja hällen jag är intresserad av går att koppla till 1-fas...

Det jag egentligen vill veta är ifall prestadardminskning blir så pass stor genom att köra på 1-fas så att det inte är någon mening att köpa en induktionshäll då man bara har 1-fas.
Spisar, hällar etc som går att koppla en-fas, två-fas eller 3-fas har alltid samma effekt oberoende av inkopplingsalternativ. Det är säkringen och kabelarean som skiljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.